متن طرح
شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی و مزیت بخشی به سفرهای با حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر مشهد، ساز و کار اجرایی مربوط به موارد ذیل را انجام دهد:
ایجاد امکان ثبت ورود به اتوبوس و خروج از اتوبوس برای مسافرین (tap on,tap off) اختصاص 10 درصد تخفیف بلیت اتوبوس برای مسافرینی که ورود و خروج خود را ثبت می نمایند.
اختصاص تخفیف صد درصدی برای مسافرینی که در محدوده طرح زود و فرد فعلی (محدوده طرح ترافیک قدیم) سوار و پیاده می شوند.
اختصاص تخفیف 50 درصدی برای مسافرینی که در محدوده زوج و فرد فعلی (محدوده طرح ترافیک قدیم) پیاده یا سوار می شوند.
ایجاد مسیرهای شاتل باس (اتوبوس مبدا- مقصدی) در چهار مبادی اصلی منتهی به حرم مطهر از مبدا محدوده زوج و فرد و مقصد حرم مطهر
تبصره: شهرداری مشهد موظف است بعد از مدت 6 ماه از اجرای طرح نسبت به اثر سنجی آن اقدام نموده و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
توضیحات و دلایل پیشنهاد طرح
در اکثر کلان شهرهای دنیا در محدوده های مرکزی شهرها و در جهت کاهش حجم ترافیک، تسهیل عبور و مرور با حمل و نقل عمومی، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و همچنین کاهش آلودگی هوا، محدودیت هایی برای وسایل نقلیه شخصی (محدودیت تردد، زوج و فرد، اخذ عوارض، تغییر در مقاطع عرضی معابر) و تسهیلاتی برای مدهای حمل و نقل عمومی و پاک (تخفیفات استفاده از حمل و نقل عمومی، مسیرهای ویژه حرکت، افزایش مطلوبیت و ...) در نظر می گیرند. هسته مرکزی شهر مشهد با وجود بارگاه منور رضوی در هسته مرکزی توجه سفرهای شهری بوده و از ازدحام ترافیکی بالایی برخوردار است که مناسفانه نارضایتی بالای شهروندان، تاخیرهای طولانی، کاهش فضای روحانی زیارت در معابر بلافصل، آلودگی هوا و ... در این محدوده وجود داد. لذا ایجاد محدوده هایی با اولویت به حمل و نقل همگانی و ایجاد محدودیت برای حمل و نقل شخصی لازم و ضروری است.