• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 92
      کد: 11278
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۰/۱۰/۲۸

      در کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان شد: رضایت مندی 72 درصدی شهروندان از عملکرد قطار شهری مشهد

      در کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان شد: رضایت مندی 72 درصدی شهروندان از عملکرد قطار شهری مشهد

      در یکصد و هشتاد و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهداعضا به رضایتمندی 72 درصدی شهروندان از فعالیت قطار شهر ی مشهداشاره کردند.

      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد در مهم ترین دستور کار این کمیسیون بیژنی، مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد به ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت پرداخت. وی با بیان اینکه تکمیل و توسعه خط یک قطار شهری، پیگیری تامین و انتقال ناوگان مورد نیاز خط یک قطار شهری، ایجاد شرکت بهره برداری و نهایتا بهره برداری از خط یک قطار شهری از اهم فعالیت های این شرکت می باشد، افزود:طول کل مسیر خط یک قطار شهری 24 کیلومتر است که تاکنون 19 کیلومتر از طول مسیرآن احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

      وی همچنین 8.5 کیلومتراز طول مسیر رابه صورت روباز و 10.5 کیلومتر آن را به صورت زیرگذر دانست و گفت: تعداد کل ایستگاه های قطار شهری مشهد 22 ایستگاه می باشد. وی با بیان اینکه تاکنون 11 ایستگاه زیرزمینی و 11 ایستگاه همسطح احداث شده اذعان کرد: اعتباری که تاکنون برای خط یک قطار شهری هزینه شده حدود 500 میلیارد تومان است و ظرفیت نهایی جابجایی مسافر در هر ساعت در هر جهت 20 هزار نفر می باشد.

      بیژنی در ادامه افزود: در حوزه روابط عمومی شرکت تا کنون چندین بازدید داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه و همایش، برگزاری مصاحبه مطبوعاتی و نشست خبری و انجام نظر سنجی به منظور سنجش میزان رضایت شهروندن از نحوه ارائه خدمات صورت گرفته است که در این نظر سنجی حدود 72 درصد شهروندان از ارائه خدمات شرکت ابراز رضایت داشته اند. وی در ادامه در خصوص برنامه زمانبندی انتقال واگن های قطار شهری گفت: تا آبان ماه 33 واگن را تحویل داده شده و تا هفته آینده نیز تعداد 6 واگن دیگرنیز به مشهد خواهد رسید. وی علت اصلی تاخیردر تحویل واگن ها را به دلیل شرایط جوی و نامساعد بودن هوا و تاخیر در امر کشتی ها دانست و اظهار داشت: زمان انتظار مسافران در ایستگاه ها در ابتدای راه اندازی قطار شهری 35 دقیقه بود که در مرداد ماه به 20 دقیقه و در مهرماه به 15 دقیقه رسید و در حال حاضر این میزان به 10 دقیقه رسیده است، که امیدواریم بتوانیم این زمان انتظار را تا آخر سال به 5 دقیقه و کمتر برسانیم. بیژنی در ادامه در خصوص آمار مسافران قطار شهری نیز گفت: در ابتدای راه اندازی قطار شهری تعداد مسافرین در ماه 172 هزار نفر بود که این رقم در حال حاضر به 1 میلیون و 111 هزار نفر در ماه رسیده است و با کاهش زمان رسیدن قطار به ایستگاه ها استقبال مسافران از قطار شهری بیشتر شده است.

      وی در ادامه افزود: مشکلی که در مسیر ریلی داریم و کمی جای نگرانی دارد عبور برخی از افراد در مسیر های هم سطح از روی ریل ها می باشد که خطراتی را ایجاد می کند، به همین دلیل از شهروندان تقاضا داریم به حریم ریلی وارد نشوند تا خللی در حرکت قطار ها که ازیک زمانبندی دقیق تبعیت می کنند وارد نشود. ورود بلیت الکترونیک و من کارت به قطار شهری وی در ادامه در خصوص بلیت های قطار شهری گفت: در حال حاضر مسافرین از بلیت های کاغذی برای ورود به قطار شهری استفاده می کنندکه درآینده نزدیک فرآیند استفاده از من کارت و بلیت های الکترونیکی فراهم می شود تا تسهیلاتی برای شهروندان ایجاد گردد.

      وی در ادامه گزارش در خصوص قسمت های تجاری و تبلیغاتی قطار شهری با بیان اینکه قسمت های تجاری و تبلیغاتی قطار شهری به پیمانکار واگذار شده است افزود: فضاهای تبلیغاتی از 8 بهمن و فضاهای تجاری از اواخر بهمن فعال می شود. زعیمی، رئیس کمیسیون امور حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه ضمن تشکر از گزارش شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: وجود نیروهای جوان در شرکت قطار شهری و حفظ آنها نیازمند برگزاری دوره های آموزشی و فوق برنامه برای آنها می باشد که این موضوع بایدبه طور ویژه دنبال شود خط دو قطار شهری مشهد رو به اتمام است سرپرست شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در ادامه در خصوص میزان پیشرفت خط دو قطار شهری مشهد توضیح داد: این پروژه در حال حاضر 19 نفر نیرو دارد که در حال فعالیت هستند و اعتباری که تاکنون برای خط2و 1 قطار شهری هزینه شده است حدود 800 میلیارد تومان می باشد.

      وی افزود: تا پایان امسال محدودیت های ترافیکی 3 ایستگاه از ایستگاه های خط 2 قطار شهری برطرف خواهد شد و این فضاها در اختیار ترافیک قرار می گیرد، ضمن اینکه در این هفته خیابان کوهسنگی نیز بازگشایی شده است. وی در خصوص اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت در 2 سال اخیر برای خط دو قطار شهری نیز گفت: میزان اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت در سال 89، 127 میلیارد تومان و در سال 90، 61 میلیارد تومان می باشد. وی خاطر نشان کرد: تاکنون 55 درصد از تملک خط 2 قطار شهری انجام شده و 45 درصد آن باقی مانده که در حال پیگیری و تملک فضاهای آن می باشیم.

      خط 3 قطار شهری آماده مناقصه است بیژنی در ادامه در خصوص خط 3 قطار شهری نیز گفت: خط 3 با دو اولویت آماده مناقصه می باشد که الویت اول آن به طول 5/6 کیلومتر، از پایانه مسافربری تا میدان توحید و با 8 ایستگاه و اولویت دوم نیز به طور 5/6 کیلومتر، از میدان توحید تا بزرگراه امام علی و با 6 ایستگاه می باشد.

      وی ادامه داد: خط 4 قطار شهری نیز از شهرک رجائی تا خواجه ربیع و به طول 14 کیلومتر در مرحله گرفتن مجوز می باشد و خط 5 قطار شهری نیزکه به صورت جمع کننده تمامی این مسیرها می باشد و در آینده پیگیری خواهد شد. در این راستا خندان دل، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به این مطلب که با بستن قرارداد نهایی برای تحویل ناوگان ها یک گام رو به جلو هستیم، گفت: علت اصلی عقب ماندگی کارها یکی به خاطر نهایی نشدن قراردادهای تامین واگن و دیگری به خاطر عدم تامین تجهیزات به دلیل نهایی نشدن قرار داد آن می باشد که با بستن این دو قرارداد می توانیم پیشرفت زیادی در کار داشته باشیم.

      در ادامه کمیسیون غیور، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست و عضو کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر مشهد گفت: نقصی که در حال حاضر در قطار شهری وجود دارد نبود سرویسهای بهداشتی و محلی برای احداث آنها در ایستگاه ها می باشد که یک امر ضروری است و باید به آن توجه شود.

      داوودآبادی، عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به این مطلب که در زمینه گزارشات مربوط به قطار شهری هنوز اغنا نشده ایم گفت: مدیریت حوزه قطار شهری یکی از مدیریت های حساس و بحرانی به شمار می آید.

      بالا بردن آموزش فرهنگ ترافیکی در مدارس در دستور کار بعدی کمیسیون عصارنیا، مدیر عامل سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد و برنامه های ارتقاء فرهنگ ترافیک شهروندی پرداخت و گفت: در ماه های گذشته مساله یابی حوزه های فرهنگی را باحضور افراد مختلف داشتیم و جمع بندیهایی در این خصوص صورت گرفت.

      وی افزود: در مساله یابی های ماه گذشته بحث من کارت را داشته ایم و می خواهیم که بر روی بحث من کارت و فرهنگ استفاده از آن کار کنیم. زعیمی با اشاره به این مطلب که فضاهای دیگری را که مورد نیاز شهر است را رها کرده ایم و فقط به سمت یکسری موضوعات خاص رفته ایم گفت: جزو تکالیف مدرسه ها است که قوانین عبور و مرور را به دانش آموزان آموزش دهند ولی با بودجه های کمی که برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته شده است زیاد نمی توانیم در زمینه های آموزشی پیش رویم. در ادامه سرهنگ جعفری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان رضوی نیز اذعان کرد: باید به مردم آموزش استفاده صحیح از امکانات موجود داده شود و وقتی به مرحله ای برسیم که از امکاناتمان درست استفاده کنیم می توانیم به بیش از 50 درصد کاهش ترافیک برسیم.

      وی ادامه داد: در حال حاضر یک تیم تبلیغاتی تشکیل داده ایم تا به بیش از 3هزار دانش آموز مدارس حاشیه خیابانهای اصلی آموزشهای ترافیکی داده شود.

      وی تهیه بیش از یک میلیون بروشور و نیز تهیه 8 هزار سی دی در زمینه های آموزش فرهنگی ترافیکی و نیز نصب بنر و تیزرهای تبلیغاتی را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه ارتقاء فرهنگ ترافیکی خواند. سرهنگی جفعری با اشاره به این مطلب که بعضی مسائل در ترافیک به صورت غیر مستقیم اثرگذار است تصریح کرد: مسائلی مانند سوار شدن و پیاده شدن مسافران از تاکسی در محل های غیر از ایستگاه های تاکسی و نیز سوار شدن مسافران در اتوبوس ها به صورت نامنظم از عواملی است که به صورت غیر مستقیم می تواند در ترافیک تاثیر زیادی داشته باشد. مهرورز، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدنیز با اشاره به این مطلب که بالا بردن فرهنگ ترافیکی فقط از طریق بروشور و تبلیغلت کارساز نیست گفت: باید از در بحث آموزش کودکان زیاد وارد شویم و از طریق آموزش آنها فرهنگ ترافیک شهروندی را بالا ببریم.

      غیور در ادامه گفت: اینکه طرح فرهنگ سازی را بخواهیم در مدارس اجرا کنیم و دانش آموزان را آموزش دهیم خوب است، ولی با توجه به اینکه زمان درسی دانش آموزان در مدرسه فشرده است معمولا از ساعات ورزش و استراحت دانش آموزان زده می شود و در اختیار آموزش قرار می گیرد. وی ادامه داد: باید آموزش در مدارس را به عنوان یک نیاز در زمانبدی مدارس قرار دهیم تا به فعالیت های استراحتی و درسی دانش آموزان لطمه وارد نشود. زعیمی در پایان خاطر نشان کرد: کارگروهی برای پیگیری مباحث ارتقاء فرهنگی راه اندازی می کنیم و این کارگروه را به عنوان بازوی آموزش فرهنگ ترافیکی در دستور کار کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد قرار می دهیم و بودجه ای نیز برای آن در نظر می گیریم. م/ن 22264

      تعداد بازدید: 92
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 255    بازدید کنندگان دیروز: 2552    کل بازدید ها : 6,989,603
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد