• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 93
      کد: 11133
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۸۹/۱۲/۰۹

      شورای اسلامی شهر تصویب کرد؛ بودجه سال 90 مشهد؛42هزار میلیارد ریال

      <p>در یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بودجه4205میلیارد و 583میلیون تومانی شهرداری در سال90 مصوب شد. این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته شهرداری 32درصد رشد نشان می&zwnj;دهد.</p>
      شورای اسلامی شهر تصویب کرد؛ بودجه سال 90 مشهد؛42هزار میلیارد ریال

       در یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بودجه4205میلیارد و 583میلیون تومانی شهرداری در سال90 مصوب شد. این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته شهرداری 32درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: بودجه نقدی شهرداری 1408میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته 75درصد رشد و بودجه غیرنقدی آن 2/25میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته، 63درصد کاهش دارد. حسن تبرئی روز گذشته در صحن علنی شورا به توضیح لایحه ارائه شده ازسوی شهرداری پیرامون این بودجه پرداخت و گفت: در این بودجه 5/582میلیارد تومان کمک دولتی درنظر گرفته شده که این رقم به 18میلیارد برای بودجه جاری قطارشهری، 5/64میلیارد برای خرید اتوبوس و 500میلیارد تومان برای توسعه خط یک و احداث خطوط 2 و 3قطارشهری و خرید واگن و تجهیزات تفکیک می‌شود. وی با اشاره به اینکه بودجه مشارکت‌ها 867میلیارد تومان با 10درصد افزایش در نظر گرفته شده، گفت: امسال برای طرح میدان شهدا و منطقه‌ثامن بودجه جداگانه‌ای پیش‌‌بینی شده است. وی ادامه داد: 5/262 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه میدان شهدا، 196میلیارد تومان برای منطقه ثامن، 55 میلیارد تومان برای تپه‌وفا و 100 میلیارد تومان برای ادامه تملک اراضی پلاک176 در نظر گرفته شده است. تبرئی افزود: همچنین در این بودجه انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی شده که به ترتیب برای پروژه‌های آبکوه و میدان‌شهدا و بخش خصوصی، 100، 400 و 500میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد تاکید کرد: بخشی از بودجه به‌صورت متمرکز برای اثرات ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها نگهداری می‌شود تا هر زمان که لازم شد، با نظر شورا بودجه اصلاح شود. وی اظهار داشت: درآمد انتقال یافته از سازمان‌ها با 52درصد کاهش از 33میلیارد تومان به 8/15 میلیارد تومان رسیده است.تبرئی با تاکید بر اینکه سیاست شهرداری انقباضی کردن بودجه جاری خود است، گفت: در همین راستا بودجه پرسنلی شهرداری تنها 11درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه بودجه خدمات شهری به صورت عملیاتی تقدیم شورا شده است، به تشریح بودجه عمرانی پرداخت و گفت: در بودجه سال آینده شهرداری رشد 104درصدی بودجه آسفالت از 25میلیارد تومان به 52میلیارد تومان، رشد 19درصدی فضای سبز از 57میلیارد تومان به 5/68میلیارد تومان، رشد 65درصدی هدایت و دفع آب‌های سطحی از 2/14میلیارد تومان به 7/23میلیارد تومان و رشد 85درصدی امور حمل‌و‌نقل و اتوبوسرانی از 4/19میلیارد تومان به 36میلیارد تومان را شاهد هستیم. وی ادامه داد: همچنین در این بودجه 10میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی و240 میلیارد تومان برای تملک درنظر گرفته شده است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد سپس درباره تفکیک بودجه در معاونت‌های مختلف شهرداری توضیح داد. او اظهار داشت: معاونت اداری و مالی 6/44درصد، معاونت حمل‌و‌نقل 28درصد، معاونت خدمات‌شهری 5/16درصد، معاونت فنی و عمران 13/5درصد، معاونت فرهنگی و اجتماعی 19/2درصد، معاونت شهرسازی و معماری 9/1درصد و معاونت برنامه‌ریزی 2/1درصد اعتبارات عمرانی شهرداری را به خود اختصاص می‌دهند. وی 37درصد از بودجه نقدی شهرداری که معادل 391میلیارد تومان می‌باشد را جاری و 63درصد دیگر یعنی معادل 675میلیارد تومان را عمرانی ذکر کرد و گفت: در سال آینده 383پروژه و 1300زیرپروژه عمرانی در دستور کار شهرداری است که به تفکیک شامل 74پروژه جدید با اعتبار 67میلیارد تومان، 200پروژه مستمر با اعتبار 468میلیارد تومان و 109پروژه نیمه تمام با اعتبار 140میلیارد تومان می‌باشد. نگرانی از عدم جذب بودجه دولتی در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد آلبوم بودجه ارائه شده ازسوی شهرداری را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: امسال شهرداری مشهد گام مثبتی برای ارائه بودجه عملیاتی برداشته که در پیوست لایحه بودجه تصویب خواهیم کرد. اسماعیل مفیدی با تاکید بر اینکه شورا با تشکیل دو کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق(به ریاست رئیس شورا) لایحه بودجه سال آینده شهرداری را بررسی کرده است، تصریح کرد: درآمدهای شهرداری بسیار منطقی ارائه شده و تنها مباحثی در بخش هزینه به بحث گذاشته خواهد شد. وی انتشار یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را تحولی اساسی در بودجه شهرداری دانست و گفت: شورا تاکید می‌کند که شهرداری حداقل باید این مبلغ اوراق را منتشر کند و اگر پروژه‌‌ای توجیه داشت، این رقم افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: در این بودجه، 18میلیارد تومان کمک دولت به قطارشهری و بین 16 تا 18میلیارد تومان کمک شهرداری به این شرکت در نظر گرفته شده، اما اگر کمک دولت محقق نشد، شهرداری باید این رقم را بپردازد. وی با اشاره به اینکه مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل آزاد و یارانه‌ای 60میلیارد تومان است، گفت: اگر بلیت اتوبوس در سال آینده 100تومان بشود، باز هم اتوبوسرانی 34میلیارد تومان کمبود بودجه دارد که شهرداری باید به آن کمک کند. وی همچنین تاکید کرد: بودجه نقدی شهرداری از محل درآمدهای ناشی از صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض بر ارزش افزوده، عوارض بر کسب و پیشه و عوارض نوسازی محقق خواهد شد. در ادامه این جلسه، کمال سرویها، نایب‌رئیس شورا با انتقاد از محقق نشدن درآمدهای ناشی از پروژه‌های مشارکتی اظهار داشت: اگر رویه تغییر کرده و امسال این درآمد حاصل می‌شود، در بودجه آن راببینیم، در غیر این صورت می‌توان آن را حذف کرد. شهردار مشهد اما در توضیح این ردیف درآمدی اظهار داشت: پروژه‌ها‌ی مشارکتی درواقع یک سرمایه‌گذاری برای شهر است که درآمدهای آن در طول چند سال محقق می‌شود. سیدمحمد پژمان تاکید کرد: شهرداری تلاش می کند که این بازه زمانی کوتاه شود. در ادامه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اطمینان خاطر داد که بودجه جذب خواهد شد. غلامرضا بصیری‌پور با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی مشتاق سرمایه‌گذاری در مشهد هستند، یادآوری کرد: اوراق مشارکت منتشر شده در سال گذشته طی 3روز به فروش رسید. غلامرضا خواجی، رئیس کمیسیون مشارکت‌های کلان اقتصادی نیز اظهار داشت: این پروژه‌ها آورده مالی زیادی برای شهرداری خواهد داشت و به همین دلیل باید در بودجه دیده شوند. بصیری‌پور اما نسبت به عدم تحقق بودجه دولتی ابراز نگرانی کرد و از شهردار خواست تا هر چه زودتر مدیرعامل شرکت قطارشهری را معرفی نماید تا او بتواند تحقق بودجه دولتی را پیگیری کند. پژمان اما در پاسخ گفت که خودش به عنوان شهردار این وظیفه را به عهده گرفته است. شهردار در ادامه از شورا در خواست کرد تا طی تصویب تبصره‌ای در بودجه به او اجازه داده شود که در صورت لزوم دارایی‌های ناشی از سرمایه‌گذاری را با قیمت کارشناسی به فروش برساند. این پیشنهاد، موافقان و مخالفانی را به‌همراه داشت و در نهایت پیشنهاد رئیس شورا به تصویب رسید. بر مبنای این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شد که ساختمان‌های پروژه‌های احداثی از محل اوراق مشارکت و یا پروژه‌های مشارکتی را به قیمت کارشناسی و پس از اخذ مصوبه شورا به فروش برساند. در این مورد، تصویب کمیسیون برنامه و بودجه شورا با حق حضور و رای سایر اعضای شورا به منزله مصوبه شورا خواهد بود. همچنین در ادامه این جلسه، نظریه کمیسیون تلفیق در مورد بخش درآمدهای بودجه90 شهرداری به تصویب رسید. بر این اساس ‌درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار به میزان 4هزار و 205 میلیارد و 583میلیون تومان به صورت کامل تصویب و مقرر شد تمامی پروژه‌هایی که برای آن‌ها اوراق مشارکت فروخته خواهد شد، به تصویب شورای اسلامی شهرمشهد برسد. همچنین ‌شهرداری مشهد حق هزینه نمودن اعتبارات ناشی از فروش اوراق مشارکت در خارج از پروژه‌های مصوب مربوطه را نخواهد داشت. گفتنی است؛ تخصیص اعتبار از محل درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، منوط به تحقق درآمد و نیز تصویب پروژه‌های مورد نظر در شورای اسلامی شهرمشهد است. بر اساس یکی از تبصره‌های این مصوبه، 70درصد از اعتبارات ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی در حوزه‌های درآمدی 4 و 5 در بخش عمرانی و 30درصد در دیگر حوزه‌های درآمدی هزینه می‌گردد. بر اساس تبصره دیگری، در ردیف‌های مربوط به پروژه میدان شهدا و ردیف مربوط به پروژه تملک سطح منطقه ثامن، اولاً به صورت درآمد و هزینه شد و ثانیاً‌ هزینه‌کرد آن منوط به تحقق درآمد می‌باشد. در پروژه میدان شهدا، اولویت با پرداخت تعهدات ناشی از انتشار اوراق مشارکت بوده و مانده آن در پروژه‌های مربوطه طرح میدان شهدا قابل هزینه‌کرد می‌باشد. همچنین‌ هزینه‌کرد در ردیف‌های مربوط به پروژه‌های تملک تپه‌وفا و سایر دستگاه‌ها (اوقاف، سپاه، زمین جامی و...) منوط به تحقق درآمد است. افزایش بودجه اتوبوسرانی در ادامه این جلسه، اعضای شورا به بررسی بخش هزینه‌های آلبوم بودجه سال90شهرداری پرداختند. مفیدی در این‌باره گفت: بودجه خدمات اداری در سال گذشته 47میلیارد و 100میلیون تومان بوده اما امسال در این ردیف عدد71میلیارد تومان نشسته که این رشد 49درصدی برای شورا قابل‌قبول نیست. استاندار اسبق خراسان ادامه داد: به همین سبب از این ردیف بودجه حدود 12میلیارد تومان کسر و به بودجه اتوبوسرانی اضافه شد. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز آلبوم بودجه را گمراه‌کننده خواند و گفت: اعداد و ارقام پرسنلی در این بودجه شفاف نیست و در بخش‌های مختلف پخش شده است. مرتضی خادمی هزینه‌های ساختمانی، نگهداری، آب، برق، گاز، تلفن و... را جزو بودجه پرسنلی دانست که در این ردیف بودجه نیامده است اما باید شفاف شود تا معیار درستی برای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه کاهش حقوق‌بگیر برکاتی دارد که تصورش هم او را به وجد می‌آورد، گفت: بررسی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و حالا هم بر من تکلیف کنید تا از دل این بودجه هزینه پرسنلی را خارج کنم. معاون اداری و مالی شهرداری در پاسخ گفت: پیش‌تر شهرداری 3700نفر نیرو داشت که بر اساس مصوبه شورا باید این عدد به 1831نفر برسد. ابراهیم رئیسیون ادامه داد: 2100نفر از این نیروها خدماتی بودند که الان کمتر از 1600نفر آن‌ها باقی مانده‌اند. وی با تاکید بر اینکه رویکرد شهرداری ایجاد ساختاری کارشناس و برنامه‌ریز و برون‌سپاری انجام کارهای اجرایی است، اظهار داشت: امروز کلیه نیروهای شهرداری در سطوح کارشناسی و کاردانی 1200نفر و مابقی کارگری هستند. رئیسیون تاکید کرد که در سال 82 نسبت نیروی کارشناسی به غیرکارشناسی شهرداری 7/6درصد بوده که امروز به بیش از 30درصد رسیده است اما در حالت مطلوب باید به 75درصد برسد. وی با تاکید بر اینکه شهرداری استخدام نیروی جدید را پیگیری نمی‌کند، گفت: بودجه جاری ما تنها 61میلیارد است که نسبت به 1048میلیارد تومان بودجه نقدی بسیار ناچیز است. در ادامه جلسه بخش هزینه‌های بودجه شهرداری با تغییراتی به شرح زیر به تصویب رسید. در بخش ‌وظیفه خدمات اداری؛ برای ماموریت، هزینه سفر، حمل و نقل و ارتباطات و زیر ردیف‌های آن درمجموع مبلغ 460میلیون تومان مصوب شد. همچنین برای اجاره‌بها و کرایه و زیر ردیف‌های آن درمجموع با مبلغ یک میلیارد و 840میلیون تومان موافقت شد. در بخش خدمات قراردادی و زیر ردیف‌های آن هم درمجموع با مبلغ 18میلیارد و 303میلیون تومان موافقت شد. درسرفصل دیگری با عنوان وظیفه خدمات شهری در ردیف هزینه‌های اداری، خدمات قراردادی و زیرردیف‌های آن درمجموع با مبلغ 113میلیارد تومان و برای هزینه‌های رفاهی کارکنان با مبلغ 5/1 میلیارد تومان موافقت شد.گفتنی است؛ مبالغ صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته در وظیفه‌های خدمات اداری و شهری به میزان 75/9 میلیارد تومان برای کمک به ردیف بودجه سازمان اتوبوسرانی منتقل گردید؛ بنابراین ردیف یادشده از مبلغ 5/24 میلیارد تومان به مبلغ 3/34 میلیارد تومان افزایش یافت. در ردیف بودجه دیگری با عنوان ‌وظیفه عمرانی شهری، در بخش برنامه اداری و ستادی زیرردیف خرید وسایل‌نقلیه جهت پلیس ساختمان، امور شهر مناطق و فضای سبز- از ردیف طرح خرید ماشین آلات و تجهیزات اداری از مبلغ 990میلیون تومان به مبلغ 225میلیون تومان کاهش یافت. همچنین زیرردیف خرید تجهیزات و ماشین آلات اداری طرح تعمیر و تجهیز تأسیسات و ساختمان‌های اداری حذف شد. هزینه‌کرد اعتبارات زیرردیف تعمیر و تجهیز ساختمان‌ها و تأسیسات اداری از ردیف طرح تعمیر و تجهیز تأسیسات و ساختمان‌های اداری نیز منوط به پیشنهاد شهردار مشهد و تصویب کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری گردید. ردیف‌های طرح ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فنی و شبکه‌ای، طرح تأمین و توسعه نرم‌افزاری‌های کاربردی طرح نوسازی ساختاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری درمجموع با مبلغ 5/3میلیارد ریال موافقت شد. البته ‌ زیرپروژه‌های ردیف‌های این بند باید به تصویب کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری برسد. همچنین در بخش برنامه طرح‌ها و تأسیسات درآمدزا هزینه‌کرد اعتبارات زیر ردیف خرید سهام نمایشگاه بین‌المللی از ردیف طرح ایجاد تأسیسات درآمدزا منوط به اجرای مصوبه شماره 2339/3/ش مورخ 29/04/89 شورای اسلامی شهرمشهد گردید. در بخش ‌برنامه زیباسازی محیط شهری نیز ردیف طرح تهیه طرح‌های طراحی معماری و زیباسازی محیط شهری از مبلغ 93/1میلیارد تومان به مبلغ 980میلیون تومان کاهش یافت و زیرردیف‌های طراحی شهری خیابان ایثار، خیابان دانشگاه، خیابان و میدان سعدی، خیابان خسروی، بولوار شهیدقرنی، حفظ و احیای الگوهای شهرسازی معماری، مطالعه و طراحی پارک مفاخر، مطالعه و طراحی پارک مینیاتوری مشهد، مطالعه و طراحی پیاده‌روسازی محور وکیل‌آباد، طراحی شهری خیابان کوهسنگی و طراحی پارک بزرگ جمهوری و همچنین زیرردیف طراحی شهری خیابان سناباد از ردیف طرح تهیه طرح‌های طراحی معماری و زیباسازی محیط شهری حذف شد. در بخش ‌برنامه راهبری امور شهرسازی نیز زیرردیف طرح بنای برتر با مبلغ 75میلیون تومان موافقت شد و زیرردیف طرح نظام جامع ساخت‌وساز حذف گردید. همچنین تخصیص اعتبارات ردیف طرح تهیه و تنظیم مطالعات و برنامه‌های توسعه شهرداری منوط به تصویب زیرپروژه‌ها در شورای اسلامی شهر مشهد شد. در همین راستا، پروژه‌های زیرردیف مطالعات حوزه حمل و نقل و ترافیک باید به تصویب کمیسیون امورحمل و نقل و ترافیک برسد. در بخش برنامه راهبری، نظارت و هماهنگی و اجرای امور عمران شهری نیز پروژه‌های زیرردیف پروژه مطالعه و طراحی فضای سبز مناطق باید به تصویب کمیته‌های نظارتی شورای اسلامی شهرمشهد برسد. همچنین زیرردیف پروژه‌های مطالعاتی سازمان فردوس‌ها 300میلیون تومان از محل سایر منابع مصوب و زیرردیف پروژه‌های مطالعاتی سازمان موتوری حذف شد. پروژه‌های زیرردیف مطالعات 8مرکز فرهنگی و ورزشی معاونت فرهنگی هم باید به تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، پروژه‌های زیرردیف‌های تهیه طرح پروژه‌های عمرانی (‌تقاطع‌ها، بزرگراه‌ها و... و پروژه مطالعات دفع آب‌های سطحی باید به تصویب کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری و پروژه‌های زیرردیف طراحی و نظارت بر امور فنی و مهندسی ترافیک باید به تصویب کمیسیون امور حمل و نقل و ترافیک برسد. در بخش برنامه بهبود عبور و مرور شهری دو زیرردیف طرح احداث و تکمیل تقاطع که از محل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در وظیفه عمران شهری تأمین اعتبار می‌شود، به شرح زیر افزوده شد‌: تقاطع غیرهمسطح شهیدگمنام به مبلغ 4میلیارد تومان و تقاطع غیرهمسطح عدالت به مبلغ 500میلیون تومان. همچنین در صورت تحقق درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، با رعایت احداث پروژه‌های زیر در اولویت می‌باشند: 1- مشارکت در بازسازی پادگان ثامن‌الائمه واقع در حمیدیه اهواز 2- تأمین 25 تا 30 درصد از هزینه‌های کمربندی 75متری جنوبی و ورودی‌های شهر 3-اجرا و بازسازی حاشیه شهر (‌معابر، فضای سبز و...) 4-تقاطع غیرهمسطح امام‌علی(ع) 5-تقاطع غیرهمسطح جانباز – آزادی 6- تقاطع غیرهمسطح شاهد – سنتو . مبلغ 910میلیون تومان نیز از محل صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته در وظیفه عمرانی شهری نیز به زیرردیف احداث پارکینگ‌های عمومی از ردیف طرح احداث، توسعه و تکمیل پارکینگ‌های عمومی اختصاص یافت. بنابراین ردیف احداث پارکینگ‌های عمومی از مبلغ 53/13میلیارد تومان به مبلغ 44/14میلیارد تومان افزایش یافت و ‌مابه‌التفاوت مبلغ مصوب فوق تا مبلغ 12/24میلیارد تومان مربوط به درآمد ناشی از عوارض حذف پارکینگ از محل درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی اختصاص‌یافته تلقی گردید. در بخش برنامه بهبود و توسعه فضای سبز، هزینه‌کرد اعتبار مندرج در زیرپروژه احداث لچکی‌های پیرامون میدان جانباز از زیرردیف تملک و احداث پارک‌های محلی سطح منطقه2، منوط به ارائه طرح و تصویب آن در شورای اسلامی شهرمشهد شد. همچنین طرح مناسب‌سازی بوستان‌های دارای وسعت 5 هکتار و بیشتر برای بهره‌برداری ویژه بانوان به مبلغ 650میلیون تومان مصوب گردید. تخصیص اعتبار زیرردیف‌های پیرایی پارک‌های محلی سطح مناطق منوط به تأیید کمیته‌های نظارتی شد. تخصیص اعتبار زیرپروژه‌هایی که به نحوی مرتبط با مبلمان شهری می‌باشد نیز باید با رعایت مفاد کتابچه راهنمای مبلمان شهری و گرافیک محیطی موضوع مصوبه شماره 1711/3/ش مورخ 25/03/89 شورای اسلامی شهر صورت پذیرد.

      تعداد بازدید: 93
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 592    بازدید کنندگان دیروز: 2389    کل بازدید ها : 7,314,924
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد