• چهارشنبه،06 بهمن 1400
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر : 1004
      تعداد بازدید: 94
      کد: 184798
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در برنامه زنده تلویزیونی «اشاره»:

      الیت یکی از راه‌های کنترل ترافیک خیابان‌های پرتردد است/هوشمندسازی هرچه بیشتر در آینده نزدیک محقق می‌شود

      رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بابیان اینکه کنترل پارک حاشیه‌ای توسط سامانه الیت در حال حاضر یکی از راه‌های کنترل ترافیک خیابان‌های پرتردد شهر است از تسریع روند هوشمندسازی این سامانه در آینده نزدیک خبر داد.
      الیت یکی از راه‌های کنترل ترافیک خیابان‌های پرتردد است/هوشمندسازی هرچه بیشتر در آینده نزدیک محقق می‌شود

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، مجتبی بهاروند که با حضور در برنامه تلویزیونی «اشاره» در خصوص اجرای طرح کنترل پارک حاشیه‌ای و الزامات آن سخن می‌گفت با اشاره به اینکه در کلان‌شهرها مشکل ترافیک و پارک حاشیه یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعلی است گفت: معبر متعلق به همه است و همه شهروندان حق استفاده از آن را دارند، اما اگر عده معدودی که معمولا کسبه، کارمندان یا ساکنان همان معبر را تشکیل می‌دهند از ابتدا تا پایان روز پارک حاشیه را اشغال کنند طبیعتا جای پارک به بقیه نمی‌رسد و مشکلاتی دیگری چون پارک های مضاعف(دوبله و...)، باریک شدن و کاهش ظرفیت معبر و افزایش شدت ترافیک را باعث می‌شود.
      وی با یادآوری آنکه از سال 89 مجوز ایجاد طرح کنترل پارک حاشیه و مجوز دریافت حق توقف در هیات دولت صادر شد خاطرنشان کرد: اجرای این طرح دو هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ اول کنترل وضعیت ترافیک محورهای پرتردد و ایجاد عدالت توزیع جای پارک و دوم ایجاد پارکینگ های ساختمانی با استفاده منافع مالی اجرای طرح.
      بهاروند افزود: در مورد هدف اول با توجه به اینکه امروز بر طبق آمار بیش از 70 درصد پارک حاشیه در مشهد زیر نیم ساعت بوده و هر جای پارک در مشهد به طور میانگین بین 20 خودرو در شبانه‌روز توزیع می‌شود به‌خوبی موفق بوده ایم. در مورد هدف دوم اما مشکل از بحث نوع مدیریت و مالکیت شرکت الیت منبعث شده است. این شرکت تا زمانی که در شراکت با بخش خصوصی بود سوددهی خوبی داشت اما در شورای قبل و برخلاف اصل 44، تصمیم به خریداری سهم بخش خصوصی و واگذاری تمام سهام الیت به شهرداری گرفته شد و از همان زمان این شرکت زیان‌ده شده است. با این شرایط الیت نتوانسته بودجه لازم برای احداث پارکینگ‌های جدید را فراهم کند.
      رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد از آن گفت که درحال حاضر وفاق مصوبه به شورای همتای استان برای 199 معبر در مشهد مجوز اجرای الیت وجود دارد که به صلاحدید شهرداری، 80 مورد از این محورها موقتا بهره‌برداری نمی‌شود و ادامه داد: براساس قانون جانمایی معابر موردنیاز برای کنترل پارک حاشیه‌ای با شورای ترافیک استان است و در خیابان‌هایی با کاربری‌های تجاری، تفریحی و اداری (و نوع جمع و پخش کننده تا شریانی) که میزان عرصه پارک کمتر از تعداد تقاضا باشد اجرا می‌شود.
      مشکل بزرگ در فرهنگ ترافیکی است و متاسفانه شهروندان دوست دارند خودروی خود را کنار خود پارک کنند و اگر به‌قصد بازار یا کار اداری به خیابانی مراجعه می‌کنند اصرار دارند خودروی شخصی خود را در نزدیک‌ترین محل به نقطه هدف خود پارک کنند با این شرایط تصور کنید اگر الیت از خیابان‌های شهر حذف شود پارک‌های طولانی مدت ایجادشده و دیگر جای پارک به سایرین نمی‌رسد؛ افزایش حجم ترافیک و گره‌های ترافیکی کوچک ترین مشکل منبعث از این ایراد خواهد بود.
      رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورا در خصوص نحوه اجرای سامانه الیت به این نکته نیز اشاره کرد که در شورای پنجم تاکید فراوانی بر هوشمندسازی سامانه داریم تا هرچه بیشتر از اشتباهات در برداشت پلاک، نحوه محاسبه و ارتباط مستقیم پارک‌بانان با مردم پیشگیری شود. در این روند پیشرفت خوبی داشتیم و امسال هم 2 میلیارد تومان در شورا برای این مهم تخصیص داده‌شده، ضمن اینکه شرط بودجه شرکت الیت در شورا نیز پیشرفت به سمت هوشمندسازی بوده است.
      به گفته بهاروند علاوه بر اینکه به‌زودی امکان رزرو جای پارک در ساختمان‌های پارکینگ الیت فراهم می‌شود در حال حاضر امکان ارائه برخی خدمات از جمله اخذ اشتراک ماهیانه، فعال‌سازی حساب، رایگان سازی حساب خانواده شهدا و... در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود.
      وی در مورد توسعه پارکینگ های سطح شهر نیز گفت: در حال حاضر 53 پارکینگ از جمله 14 پارکینگ مکانیزه در شهر وجود دارد و پارکینگ های جدیدی نیز با اعتبار 250 میلیارد تومان از جانب شهرداری در حال احداث است. اما آنچه مسلم است ساخت پارکینگ در خیابان‌ها هزینه زیادی دارد و اقتصادی نیست. ازاین‌رو و با توجه به‌کندی روند بازگشت سرمایه امکان توجیه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث و بهره‌برداری از پارکینگ نیز بسیار مشکل است.
      از طرفی سیاست کمیسیون عمرانف حمل و نقل و ترافیک شورا نیز پرهیز از احداث و توسعه پارکینگ ها در هسته مرکزی شهر و مناطق پرترافیک است. چراکه هرچه تعداد پارکینگ در این نقاط بیشتر شود تقاضای سفر نیز افزایش‌یافته و نتیجه این کار تنها سنگین‌تر شدن ترافیک این مناطق خواهد بود.
      وی اضافه کرد: البته پارکینگ‌های مکانیزه موجود نیز دارای شرایط استاندارد نبوده و تاییدیه¬های سازمان آتش‌نشانی نبودند و عملا از چرخه خدمات‌رسانی حذف‌شده‌اند. در این خصوص در حال اصلاح و اوورهال یکی از این پارکینگ های مکانیزه هستیم تا در صورت اخذ تاییدیه¬های ایمنی لازم برنامه اصلاح 13 دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد.
      این نکته مهم است که یکی از دلایل عدم استقبال از این پارکینگ ها سرعت بسیار پایین دسترسی به خودروهای پارک شده بود، لذا در حال رایزنی با برخی بیمارستان‌ها ادارات هستیم تا این پارکینگ ها در صورت اوورهال شدن برای استفاده کارکنان ایشان تحویل شود.
      رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بابیان اینکه یکی از مشکلات مالی الیت مربوط به بدهی مشتریان است، گفت: در برنامه‌های آتی پیش‌بینی‌شده هنگام تعویض پلاک خودروها، شهروندان ملزم به تسویه بدهی الیت باشند.

       

      تعداد بازدید: 94
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 363    بازدید کنندگان دیروز: 3159    کل بازدید ها : 7,335,026
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد