• دوشنبه،28 مرداد 1398
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 87
      کد: 178769
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور شصت و پنجمین جلسه علنی شورا تاکید کرد؛

      لزوم شکل‌گیری شبکه ذینفعان برای تحقق پایدارسازی شفافیت

      رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور شصت و پنجمین جلسه علنی شورا با تاکید بر اینکه شفافیت باید در اولویت مشکلات شهری قرار گیرد، گفت: شفاف‌سازی‌ باید حتی بالاتر از این مشکلات در کانون توجه مدیریت شهری باشد برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید شبکه ذینفعان تحقق شفافیت شکل بگیرد.
      لزوم شکل‌گیری شبکه ذینفعان برای تحقق پایدارسازی شفافیت

      به گزارش پایگاه اطلاع‌‎رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، متن نطق پیش از دستور محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد در شصت و پنجمین جلسه علنی شورا در زیر آمده است:

      به‌نام خدا
      با عرض سلام و ادب به هیات رییسه و اعضا محترم
      اصحاب رسانه
      مدیران شهرداری حاضر در جلسه
      و سایر حضار گرامی


      همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور، نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. صحیفه امام خمینی رحمت الله علیه، جلد ۸، صفحه ۵

      امروز اگر شعار مبارزه با فساد مالی و اقتصادی داده می شود، هر کس پیرو امیرالمؤمنین است، باید از این شعار پیروی کند و هر کسی به معنای واقعی کلمه، دنبال صلاح و اصلاح است، باید دنبال این کار، حرکت کند .» مقام معظم رهبری خطبه های نماز جمعه آذر ماه 1380

      از بین مؤلفه‌های حکمرانی، اصل «شفافیت» را می‌توان یک رکن بنیادین حکمرانی خوب قلمداد نمود، زیرا دیگر مؤلفه‌های ذیل این تئوری از قبیل قانون‌گرایی، مشارکت و... را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از منظر عقاید مختلف فکری و اعتقادی، مفهوم شفافیت دارای زیرساخت نظری قدرتمندی است و دین مبین اسلام نیز در این خصوص مبانی مشخص و روشنی دارد.

      این مؤلفه در مقابل مفهوم پنهان‌کاری یکی از پیش‌شرط‌های مقابله با «فساد» و معیار مناسبی برای سنجش سلامتاست. شفافیت، معیاری است که موجب ارتقاء استانداردها، اصلاح رویه‌ها و بهبود شرایط تصمیم‌گیری می‌شود و اعتقاد عملی به نهادینه کردن آن، به ترمیم اعتماد عمومی منجر خواهد شد. مدیریت شهری مجموعه ایست که به نظر می‌رسد بیش از دیگر نهادهای دولتی و عمومی نیازمند کسب مشروعیت از طریق شفافیت است. در این خصوص عنصر اساسی و کلیدی در موضوع شفافیت شهری، شفافیت مالی است که نیازمند پایش مداوم با استفاده از ابزارهای قانونی است.

      شهرداری شهرداری‌ها در ایران از لحاظ هویتی سازمانی ویژه محسوب شده و کمتر واحدی شبیه این نهاد در کشور وجود دارد. ویژگی منحصر به فرد شهرداری این است که نه صد درصد دولتی و نه صد در صد غیردولتی است و شرح خدمات این نهاد بسیار وسیع است در گذشته دولت به شهرداریها برای تامین هزینه‌هایش کمک می‌کرد، یعنی دولت، شهردار را انتخاب کرده و خودش به این نهاد کمک مالی می‌داد اما امروزه شهرداریها باید بخش عمده درآمد خویش را برای پرداخت هزینه‌های جاری و عمرانی که یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری استتامینکند.

      برخی می‌گویند این ساختار تولید کننده فساد است اما تامین منابع برای هر دستگاهی اعم از دولتی، خصوصی یا عمومی امری ضروری است؛ ولی اگر تامین منابع از یک منبع غیرشفاف باشد می‌تواند مولد فساد باشد. برای مدیریت شهر فاصله زیادی بین درآمدهای پایدار و ناپایدار که منابع تامین مالی شهرداریها می باشد وجود دارد.

      یکی از روش‌هایی که در کلانشهرها برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها استفاده می‌شود، فروش برخی مجوزهای ساخت و ساز مسکن و برخی موارد دیگر می‌باشد که از دیدگاه منافع سازمانی، راه‌حل مطلوبی محسوب می‌شود امادر میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند اثرات متفاوتی بر منافع شهر و شهروندان داشته باشد. چرا که هرجا شهرداری با کمبود منابع مواجه شود می‌تواند با تغییرقیمت این مجوزها و یا برنامه ریزی برای دور زدن قوانین، سعی در ایجاد درامد بیشتر کند این فرایند،که جزو جدایی‌ناپذیر ساختار شهرداری است می‌تواند در خودش فساد داشته باشد چون این امور معمولا در چهار چوب قانون انجام نمی‌شود بنابراین اگرچه منابع حاصل از فروش ضوابط و مجوزها در شهر، صرف توسعه شهر شده است اما به دلیل حضور عوامل مختلف در این فرآیند، احتمال هدر رفت منابع نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

      پس شفافیت سیستماتیک در این امور، امکان نظارت همگانی را فراهم می‌کند در همه جای جهان، نظارت همگانی موثرتر از نظارت متمرکز سازمانی است وقتی شما صرفا با یک سازمانِ نظارتی طرف هستید، کافی است که نظر این سازمان را جلب کنید اما وقتی نظارت، همگانی باشد و چشم هزاران شهروند به شما دوخته باشد، نمی‌توان چنین تعاملاتی را به انجام رساند شفافیت باعث می‌شود که متخصصان، بدون نیاز به صرف هزینه، به داده‌های مورد نیاز خود برای ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

      اعتماد‌سازی‌ و استفاده از توان خرد جمعی به‌ویژه متخصصان در حوزه مدیریت شهری ایجاب می‌کند، شفافیت در اولویت مشکلات شهری قرار گیرد از این‌ رو شفاف‌سازی‌ باید حتی بالاتر از این مشکلات در کانون توجه مدیریت شهری باشد برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید شبکه ذینفعان تحقق شفافیت شکل بگیرد. اصلاحات تنها به معنای به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان نیست بلکه مهم‌تر از هر چیز، به معنای اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای ناصواب است شورای پنجم اسلامی شهر بایستی پایبندی به تحقق شفافیت را به عنوان یکی از اهداف اصلاح‌طلبانه حفظ کند تا شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
      در همین ارتباط، شهروند امروزی به‌عنوان شهروند مدرن، در قبال حقوق شهروندی خود (هر چند اندک) تعهداتی دارد زیرا «شهروندی» مفهومی گسترده‌تر از «شهرنشینی» است و گسترش شهروندی فعال موجب افزایش پاسخگویی نمایندگان قانونی می‌گردد.

      از این رو پویش عمومی برای ایجاد شفافیت در شورا و شهرداری می‌بایست برآمده از تسلط به «قوانین پایشی» و اصرار بر اجرای صحیح آن‌ها باشد، نه پخش زنده جلسات شورا، زیرا تصور رصد و نظارت بر رویدادهای غیرقانونی در صحن علنی شورا و از طریق پخش زنده، تصوری ساده‌لوحانه و سطحی است. بر همین مبنا از هیچ فردی از اعضای معمولی جامعه اسلامی نمی‌توان وظیفه نظارت عمومی و امربه معروف و نهی ‌از منکر را ساقط کرد و چنان که مرحوم امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر معظم انقلاب براساس تعالیم اسلامی اعلام داشتند که ملت باید مراقب باشد و هر جا خلافی مشاهده کرد تذکر دهد، هیچ مسئول و مدیر، و نیز هیچ رسانه و روزنامه‌ای نباید و نمی‌تواند از قانون عام نظارت عمومی و امر به معروف و نهی ‌از منکر سرپیچی کند و در برابر هر فسادی که یافت، ‌سکوت کرده و تذکر ندهد و انتقاد نکند و نیز نباید به تکذیب یا توجیه (که بدتر از سکوت است) بپردازد و به این وسیله "باطل" را "حق" بنمایاند. اصلاح و اصلاحات، جدای از راه امیرمؤمنان علی علیه السلام معنا ندارد.

      الگوی حکومت جمهوری اسلامی ایران، حکومت علوی است و شعار حضرت امیر علیه السلام در حاکمیت، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی است. مگر می‌شود نظام را «نظام علوی » بنامیم و شعار علی علیه السلام را ندهیم؟ اگر غیر از این اندیشه، در ادامه مسیر، بر راهمان سایه بگستراند، از خط علی علیه السلام جدا شده ایم و اصلاح ما در ردیف نفی حاکمیت علوی تفسیر می‌شود.

      لذا برای ایجاد فضایی برای نظارت شهروندان مشهدی بر فعالیت‌های شهرداری، پیشگیری از تخلف، فساد و تحقق شهرداری تمام شیشه ای‌که از جمله شعارهای انتخاباتی شورای پنجم بود از دی ماه 1396 کمیته شفافیت در شورای پنجم با پیشنهاد اینجانب و با همراهی اعضا محترم تشکیل و تاکنون 12 جلسه رسمی داشته است و سامانه فاش برای اطلاع رسانی به شهروندان در این خصوص و بارگذاری مصوبات این کمیته راه اندازی شده است. شهرداری مشهد با راه اندازی سامانه شفافیت فاش در حال حاضر اطلاعات قراردادهای شهرداری مشهد از سطح معاملات متوسط به بالا، انتشار فایل بودجه و برنامه عملیاتی شهرداری مشهد، فهرست عناوین و برخی اطلاعات کلی مناقصه‌ها، مزایده‌ها و استعلام‌ها، اطلاعات پرونده‌های شهرسازی، عناوین و برخی اطلاعات کلی پروژه‌های شهرداری و اسامی افراد حقیقی و حقوقی مشاوران، پیمانکاران و فروشندگان را بار گذاری نموده است. این سامانه با هدف ایجاد یک اتاق شیشه‌ای در شهرداری ایجاد شده است اما شفافیت تا چه اندازه در این سامانه محقق شده است؟ وجود این سامانه تا چه اندازه بر تغییر رفتار شهرداری در شفاف سازی مالی و اداری تاثیر گذاشته است؟ باید گفت هر چند این حرکت فعلی شهرداری فی نفسه بسیار خوب و قابل تقدیر است، اما کاستی های شدید آن ممکن است این جمله را به مخاطب القا ‌کند که «مردم حق دارند بدانند، اما هر چقدر که ما تشخیص دهیم.

      در حال حاضر، به نظر می‌رسد سامانه شفافیت که با نیت ایجاد شهرداری تمام شیشه‌ای و با پیگیری شورای پنجم شکل گرفته است، مسئولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد و با ادامه این وضعیت به پوششی برای عدم پاسخگویی تبدیل خواهد شد زیرا شهرداری ترجیح می‌دهد هر چه را که انتشار آن ضرری را متوجه‌اش نکند و البته اطلاعاتش ناقص باشد را در این سامانه ارائه دهد.

      به همین جهت شهرداری مشهد که متولی سامانه‌ فاش می‌باشد باید رویکرد خود را عوض کند و واقعا شفاف باشد و بر اساس قانون انتشار اطلاعات منتظر مصوبات کمیته شفافیت نماند و آنچه که به عنوان شفافیت در جامعه مطرح شده و لایه‌ای سطحی از اطلاعات را رو می‌کند را به عنوان شفافیت به مردم نشان ندهد. به همین دلیل برای تحقق شهرداری تمام شیشه‌ای اقدامات ذیل نیز می بایست اتفاق بیفتد:
      در سامانه شفافیت اطلاعات مهم مالی شهرداری، نوع درآمدها و واریز وجوهات حاصل از پرداخت عوارض مردمی وجود ندارند.
      در این سامانه کلیه درآمدها و هزینه‌ها به صورت تجمعی ذکر شده‌اند و مشخص نیست که درآمد فلان پروژه برای شهرداری چقدر می‌باشد.
      بارگذاری کامل مشخصات پروژهها، به‌ویژه اطلاعات تفصیلی پروژه در قراردادهای کلان شهرداری اتفاق نیفتاده است تا کارشناسان مستقل بتوانند برآورد کنند که اجرای فلان دوربرگردان و یا آسفالت فلان معبر یا … واقعا اینقدر هزینه بر می‌‌دارد یا خیر؟
      بهتر است اعضای محترم شورای شهر با تدبیری ویژه منابع درآمدی شهرداری را نیز وارد سامانه‌ کرده تا برای شهروندان مشخص شود که شهرداری مشهد چگونه بودجه خود را به صورت نقدی تامین می‌کند؟
      همچنین در راستای شفافیت و با توجه به دغدغه‌مندی کارکنان شهرداری تمامی مراحل به کارگیری و تبدیل وضعیت نیروها، در سامانه‌ای قابل دسترس برای عموم منتشر و اطلاع‌رسانی شود.
      اطلاعات کمیسیون معاملات شهرداری منتشر شود.
      میزان حقوق و مزایای کامل مدیران و کارکنان ستاد و سازمانهای شهرداری بارگذاری شود.
      فهرست کلیه واگذاری‌ها و هبه‌ها به سازمان‌ها، نهادها و اشخاصحقیقی و حقوقی، همراه با دلایل و مستندات قانونی اعلام گردد.
      کلیه دارایی‌های غیرمنقول شهرداری شناسایی و اعلام گردد.
      متن کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری مشارکتی که شهرداری باسرمایه‌گذاران منعقد می‌کند، همراه با شرایط سرمایه‌گذاری، امتیازات واگذار‌شده به سرمایه‌گذار، و امتیازات در‌نظر‌گرفته‌شده برای شهرداری و شهر منتشر شوند.
      متن آیین‌نامه‌های مصوب شهرداری که مرتبط با نحوه ارائه خدمات به شهروندان بارگذاری شود.
      متن کامل کلیه مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری، همراه با اسناد آن ومعیارهای شفاف انتخاب بارگذاری شود.
      دسترسی همگانی به پژوهش‌های شهرداری مشهد ایجاد گردد.
      دلایل، نتایج و محل تامین هزینه ماموریت‌های خارجی مدیران و کارشناسان شهرداری منتشر گردد.
      با تشکر و به امید دستیابی به شهرداری تمام شیشه‌ای.


       

      تعداد بازدید: 87
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 1951    بازدید کنندگان دیروز: 2616    کل بازدید ها : 4,319,158
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد