•  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 83
        کد: 154337
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در نشست خبری خود مطرح کرد؛

        افزایش یارانه پرداختی به حوزه حمل و نقل درونشهری با وجود افزایش بهای دریافتی از شهروندان

        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در نشست خبری خود مطرح کرد: یارانه پرداختی به حوزه حمل و نقل درونشهری مشهد در سال 97 با وجود افزایش بهای دریافتی از شهروندان، افزایش یافته است.
        افزایش یارانه پرداختی به حوزه حمل و نقل درونشهری با وجود افزایش بهای دریافتی از شهروندان
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، بتول گندمی صبح امروز و در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک و بزرگداشت روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به تمامی کارکنان و خادمان مردم در عرصه مدیریت شهری که تلاش های زیادی در راستای عمران و آبادانی شهروندان انجام می‌دهند، به تشریح اطلاعات و آماری از اقدامات کمیسیون برنامه بودجه شورا در 9 ماه گذشته پرداخت و اظهارکرد: این کمیسیون از ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر مشهد تاکنون 43 جلسه با مجموع 130 ساعت و همچنین 62 جلسه کارگروهی و نشست با مجموع 148 ساعت برگزار نموده است.
        وی با بیان اینکه انجام کارهای مطالعه شده و کارشناسی شده و همچنین اخذ نظرات اقشار، اصناف و ... در بخش های موثر و مهم برای مصوبات یکی از نگاه های بارز و شاخص کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر مشهد است، افزود: هر بخش از جامعه شهری مشهد اعم از اصناف، فعالان عمرانی، کارشناسان اقتصادی و ... که در لایحه و یا طرحی ذی‌مدخل بوده‌اند، برای هم‌اندیشی به شورای شهر دعوت ‌شده تا نظرات ایشان را در خصوص طرح و یا لایحه مدنظر جویا شویم.
        گندمی در ادامه افزود: 21 لایحه و 30 طرح در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد بررسی قرار گرفته و 20 مصوبه نیز با پیگیری های انجام شده به سرانجام رسیده است؛ مصوباتی که مورد اعتراض هیئت تطبیق قرار می‌گیرند، نیاز به بازنگری دارند که در این راستا 14 اعتراض هیئت تطبیق در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شده است.
        وی موضوع اصلاح بودجه سال 96 را ابتدایی‌ترین فعالیتی عنوان کرد که کمیسیون برنامه و بودجه به آن ورود کرد و گفت: مهمترین نگاه ما در این زمینه اصلاح و کاهش هزینه های جاری بوده که امیدواریم در تفریغ بودجه اثر آن ملاحظه شود؛ در اصلاح بودجه سال 96، 70 میلیارد تومان کاهش در هزینه های جاری ایجاد نموده‌ایم.
        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه درآمدهای شهری بدنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار هستیم که متاسفانه در اصلاح بودجه سال 96 این مهم عملیاتی نشد ولی با پیگیری‌ها و بیان نظرات شورای پنجم شهر مشهدمقدس، سهم درآمدهای پایدار از 20 درصد به 26 درصد افزایش یافت.
        گندمی تدوین بودجه سال 97 شهرداری را مهمترین کارکرد کمیسیون برنامه و بودجه پس از اصلاح بودجه سال گذشته عنوان کرد و افزود: مهمترین فصل‌ها مربوط به حوزه ساختار شهرداری، بازنگری در نظام کارانه‌، ایجاد نظام های انگیزشی جدید، بازنگری نظام جبران خدمات، تقویت نظام جانشین پروری، ارتقا بر مبنای شایسته سالاری و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات رفاهی کارکنان شهرداری بوده است.
        وی خاطرنشان کرد: اگر بدنبال دستیابی به یک سازمان استراتژی‌محور هستیم، یکی از مهمترین اولویت های شهرداری باید توجه به نیروهای سازمانی خودش باشد و ارتباط تنگانگی بین این بدنه با استراتژی شهرداری برقرار کند؛ ضعف عمده‌ای که در عملیاتی نشدن برنامه های ادوار گذشته شاهد بوده‌ایم نشات گرفته از عدم پیوند بین بدنه شهرداری با برنامه بوده است.
        گندمی با بیان اینکه تنها 5 درصد از پرسنل شهرداری با استراتژی های سازمانی و مبانی مربوط به آن ارتباط برقرار کرده‌اند، اظهارکرد: با این اعداد و ارقام نمی‌توان انتظار توفیق سازمانی را در برنامه داشته باشیم.
        وی در ادامه به تشریح 2 نظام اولویت‌بندی برنامه‌ها، طرح‌ها، فعالیت‌ها، خدمات و پروژه های مدنظر در بودجه سال 97 پرداخت و گفت: این موضوع از گذشته مورد تاکید همه شوراها قرار گرفته اما در راستای عملیاتی شدن آن به شکل مشخص در تبصره 30 بودجه سال 97 این موضوع را از شهرداری مطالبه کرده است؛ در حال حاضر به طور مشخص برای موضوع اولویت‌بندی پروژه‌ها شهرداری در سال 97 اولویت‌های های عمرانی و فعالیت های فرهنگی را به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده است.
         
        گندمی با بیان اینکه استفاده از روش های مناسب جهت پیاده‌سازی و پایش ارزیابی برنامه‌ها، تعریف شاخص‌ها، سنجه‌ها و ... از مواردی بوده که در تدوین برنامه‌ 1400-1397 و همچنین بودجه سال 97 مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجموعه شهرداری و شورای شهر بتوانند برنامه دقیق‌تری تدوین نمایند و تحقق برنامه از ضریب اطمینان بالاتری برخوردار باشد.
        وی «مدیریت هزینه» را یکی از مهمترین نکاتی عنوان کرد که در بودجه سال 97 به شدت مورد تاکید کمیسیون برنامه و بودجه شورا بوده است و افزود: محاسبه مجدد بهای تمام شده خدماتی که بیشترین حجم قراردادها را به خود اختصاص داده‌اند این قراردادها عمدتا در حوزه های خدمات شهری، رفت و روب، فضای سبز و حوزه عمرانی است.
        مصوبه اخیر شورا در خصوص دریافت مطالبات شهرداری و تقسیط بدهی های شهروندان از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به آن اشاره داشت و در این خصوص تصریح کرد: درصورت حاکم بودن رویه های مدیریت پیشین شهر مشهد و تخفیفات 40 و 34 درصدی، بدون شک باید نسبت به 134 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری چشم‌پوشی می‌کردیم که خوشبختانه به کمک مصوبه پلکانی شورای پنجم، حقوق شهرداری، شهر و شهروندان در 3 ماهه نخست سال جاری حفظ شد.
        گندمی در ادامه گفت: با توجه به مقایسه درآمد‎‌ها، شورای شهر در حالی بررسی است که آیا تخفیف 18 درصدی ثابت بماند و یا حذف شود و کاهش یابد؛ این مقوله از جمله مواردی است که در کارگروه بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
        وی با بیان اینکه در تدوین بودجه سال 97 روی نکاتی تاکید داشتیم و این تمرکز و راهبردها منجر به کاهش در بخش اعتبارات جاری یا هزینه‌ای شده است، اظهارکرد: فعالیت های حوزه عمرانی تلاش شده به گونه‌ای تعریف شوند که امکان عملیاتی شدن آنها وجود داشته باشند.
        گندمی در ادامه خاطرنشان کرد: در جهت تدوین تبصره 1 بودجه سال 97 شورا تاکید کردیم شهرداری طرح توجیهی توسعه منابع پایدار خود را سریعتر تدوین و ارائه کند؛ در راستای همین تبصره1، مهمترین اقدامی که کمیسیون برنامه و بودجه شورا با هماهنگی معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری کلید زده، موضوع تشکیل مجدد ستاد درآمد پایدار است.
        وی با بیان اینکه تفاوت های اساسی در ستاد درآمدهای پایدار رخ داده و یکی از آنها تمرکز برروی ظرفیت های فعلی است، افزود: در این ستاد، تعداد کارگروه ها کاهش پیدا کرده و کارشناسان و صاحبنظران شهرداری و خارج از مجموعه شهرداری برای حضور در کارگروه‌ها دعوت شده‌اند؛ امیدواریم با توجه به فعالیت مستمر ستاد درآمد پایدار، بخشی از خروجی های این ستاد، ایجاد درامدهای پایدار  باشد و در لایحه بودجه سال 98 ظرفیت های درآمدی پایدار بیشتری را ببینیم و درصد آن افزایش یابد.
        گندمی به تشریح کارگروه های شکل گرفته در ذیل ستاد درآمدهای پایدار شهرداری پرداخت و اظهارکرد: مهمترین این کارگروه‌ها، کارگروه مدیریت هزینه است؛ شورای پنجم شهر مشهد معتقد است که از اداره کردن گران شهر باید پرهیز کنیم.
        وی تصریح کرد: در مقایسه‌ای که با کلانشهرهای کشور خواهیم داشت، سرانه هزینه شهروندان مشهدی با شهروندان سایر کلانشهرها درنظر گرفته شده و این عدد باید به گونه‌ای باشد که شهر مشهد در زمینه بسیاری از خدمات، ارزانتر و یا همتراز با سایر شهرها اداره شود.
        عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه طرح جامع شهر مشهد ابلاغ شده و شهرداری نیز در حال تدوین طرح های تفصیلی هستند، گفت: امیدواریم این طر‌ح‌ها بر حسب برنامه زمان‌بندی اعلام شده به تصویب برسد؛ همزمان با این اتفاقات، کارگروهی در ستاد درآمدهای پایدار شهرداری نیز شکل گرفته که ظرفیت های درآمدی طرح جامع و تفصیلی را مطالعه نماید تا بتوان بواسطه آنها، به سهم درامدهای پایدار کمک بیشتری شود.
        گندمی در تشریح کارگروه سوم اظهارکرد: این کارگروه بر روی منابع درآمدی برخی از سازمان‌هایی متمرکز است که با کمک و یارانه شهرداری اداره می‌شوند و میزان درآمدهای آنها ناچیز است؛ در راستای کاهش کمک شهرداری به سازمان‌ها، بدنبال شناسایی منابع درآمدی مناسبی برای آنها هستیم تا ارتباط آنها با شهرداری از منظر دریافت کمک و یارانه نقدی کاهش یابد.
        وی با بیان اینکه کارگروه چهارم با عنوان «استحصال درآمدهای حریم شهر مشهد» شکل گرفته است، افزود:  در طرح جامع ابلاغ شده، حریم شهر مشهد افزایش چشمگیری داشته است؛ این کارگروه بدنبال استحصال و شناسایی درآمدهای حریم شهر بوده و قطعا با دقت بیشتری به حوزه یادشده ورود خواهیم داشت.
        گندمی خاطرنشان کرد: شهرداری در حریم شهر خدماتی را خارج از وظایف تعریف شده خود ارائه می‌کند که سرویس‌دهی سازمان اتوبوسرانی و خدمات آتش‌نشانی از جمله این موارد محسوب می‌شوند.
        وی کارگروه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها را آخرین کارگروه شکل گرفته ذیل ستاد درآمدهای پایدار دانست و گفت: بدون شک آیین‌نامه‌ها و مشوق‌هایی که شهرداری و شورا باید در خصوص انها تصمیم‌گیری نمایند جزو اولویت هایی است که در این کارگروه تدوین شده و در قالب لایحه به صحن علنی شورا آورده خواهند شد.
        گندمی در بخش بعدی صحبت های خود به تدوین برنامه 4 ساله شهرداری و برنامه عملیاتی 1400-1397 اشاره داشت و با بیان اینکه این موضوع بعنوان یکی از مهمترین اولویت های کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است، افزود: این برنامه در اواخر سال 95 و 96 در حال تدوین بوده که پس از پیروزی لیست امید با گزارش‌گیری های انجام شده خواستار آن شدیم تا دیدگاه های شورای پنجم در تدوین این برنامه ملاک عمل قرار گرفته است.
        وی خاطرنشان کرد: این برنامه پس از بازنگری با فوریت در شورا مورد بررسی قرارگرفت و پس از تدوین الزامات، به شهرداری اعلام شده است؛ برنامه 1400-1397 مدیریت شهری اخیرا به شورای شهر تحویل داده شده و کارگروه برنامه از ابتدای سال جاری نشست های بررسی آن را برگزار کرده است.  
        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه برنامه یادشده براساس شش مضمون اصلی تدوین شده که اولین آن «شهری با حمل و نقل عمومی در دسترس و متصل» است، گفت: اهداف اولیه این مضمون، حمل و نقل در دسترس، پاک و گسترش شبکه معابر استاندارد، کاهش ترافیک شهری، افزایش آگاهی شهروندان نسبت به حمل و نقل عمومی، تعادل بخشی در ابعاد حمل و نقل و توسعه شهر، خدمات هوشمند در حوزه حمل و نقل و ... است.
        گندمی شهر پاک و حافظ منافع زیست محیطی، شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متوازن ایمن و پایدار، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابتی با اقتصاد پویا را از دیگر مضامین این برنامه عنوان کرد.
        وی با بیان اینکه اهداف و راهبردهای این برنامه در کارگروه برنامه شورا مورد بازنگری قرار گرفته و بخش هایی نیز که مورد توافق کارگروه برنامه نبوده اصلاح شده است، افزود: برنامه 4 ساله پس از بررسی در کمیسیون های مربوطه، در نهایت در کمیسیون تلفیق مورد بررسی و پس از کار کارشناسی به صحن علنی شورا خواهد آمد.
        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در ادامه به مقایسه هزینه‌ها و درآمدهای سال 96 و 97 شهرداری پرداخت و گفت: مجموع هزینه های جاری مربوط به حوزه توسعه و نگهداشت شهر در سال 96، یک هزار و 161 میلیاردتومان بوده که 17 درصد از کل بودجه است؛ در تفریغ بودجه براساس مصوبه شورا مقرر شده این عدد 6 درصد کاهش پیدا کند.
        گندمی با بیان اینکه در سال 97 و در بخش هزینه های جاری و نگهداشت شهر، 1200 میلیارد اعتبار اختصاص داده شده است، افزود: سرانه هزینه نگهداشت شهر در سال 96، 372 هزار و 756 تومان به ازای هر شهروند بوده که برای سال جاری به 378 هزار و 41 تومان افزایش یافته است.
        وی در ادامه افزود: در بخش هزینه های عمرانی سال گذشته، 5 هزار 853 میلیارد تومان اعتبار در بودجه پیش بینی شده و که 83 درصد در بوجه سهم داشته و این عدد در سال 97، به 6 هزار و 28 میلیاردتومان افزایش یافته است.
        گندمی با اشاره به اینکه سال گذشته 196 میلیارد تومان در بخش نگهداری فضاهای سبز و پارک‌ها هزینه شده که این عدد امسال به 204 میلیاردتومان رسیده است، اظهارکرد: در حوزه عملیات امداد و اطفاء حریق در سال 96، 112 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده بوده که در سال 97، این اعتبار به 120 میلیارد تومان افزایش یافته است؛ سرانه هر نفر در حوزه ایمنی از 35 هزار و 959 نفر به 37 هزار و 804 تومان افزایش رسیده است.
        وی بودجه اختصاص یافته در حوزه یارانه پرداختی برای جابجایی مسافر با اتوبوس و قطارشهری برای سال 96 را 221 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش بهای خدمات حوزه حمل و نقل درونشهری، یارانه پرداختی از سوی شهرداری 5 میلیارد تومان افزایش داشته و سرانه هر شهروند از 70 هزار و 955 تومان به 71 هزار و 198 تومان رسیده است.
        گندمی خاطرنشان کرد: برآوردهای مالی مربوط به قبل از نقض برجام و تغییرات نرخ ارز بوده و قطعا این عددها دچار تغییرات اساسی و افزایش هایی خواهد شد که شهرداری باید درصدد جبران آنها برآید.
        هزینه رفت و روب شهر از دیگر مواردی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به آن اشاره کرد و گفت: هزینه رفت و روب در سال گذشته 201 میلیارد تومان بوده و در بودجه سال 97، 212 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است؛ سرانه سهم هر شهروند نیز از 64 هزار تومان به 66 هزار و 700 تومان افزایش پیدا کرده است.
        گندمی در تشریح بودجه حوزه عمرانی و توسعه‌ای ( احداث کمربندی، خیابانهای اصلی و فرعی، اجرای آسفالت و ...) اظهارکرد: اعتبارات این حوزه در سال 97 نسبت به سال 96، 2 درصد افزایش داشته است؛ امسال در این زمینه 141 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
        وی از افزایش بیش از 100 درصدی بودجه در خصوص احداث سالن های ورزشی و فرهنگسراهای سطح شهر اظهارکرد و گفت: اعتبار این حوزه برای سال 97 به 48 میلیاردتومان رسیده که در سال 96 این عدد 22 میلیاردتومان بوده است؛
        گندمی اعتبار اختصاص یافته در حوزه خرید تجیهزات کنترل ترافیک را 37 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار اختصاص یافته در سال 96، 16 میلیارد تومان بوده است؛ اعتبار پیشبینی شده برای احداث ایستگاه و تجیهزات اتش نشانی سال گذشته 13 میلیارد تومان بوده و امسال 21 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
        وی در ادامه گفت: اعتبار احداث پارکینگ های عمومی در سال 96 تنها 0.3 درصد از بودجه عمرانی و توسعه‌ای بوده که خوشبختانه به همت مدیریت شهری این سهم به 7 درصد افزایش یافته است؛ امسال 137 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافته است.
        گندمی از افزایش دوبرابری اعتبار پیش بینی شده برای احداث و تکمیل پارک‌ها و ایجاد کمربند سبز خبرداد و گفت: بودجه سال گذشته 151 میلیارد تومان بوده که این عدد امسال به 337 میلیارد تومان افزایش یافته است.
        رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در ادامه به وضعیت درآمدی شهرداری در پایان 103 روز گذشته از سال 97 پرداخت و اظهارکرد: گزارش های واصله تحقق روزشمار 64 درصد بودجه را نشان میدهند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66 درصد رشد نشان می‌دهد؛ تعداد پروانه های ارجاع شده به سازمان نظام مهندسی در 103 روز آغازین سال 96، از 500 پروانه به 1600 پروانه رسیده است و این نشان از حرکت مدیریت شهری در راستای اشتغال و توجه به حوزه اشتغال و رونق اقتصادی است.
        گندمی با اشاره به رویکرد دومرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ها که شرایط را برای شهروندان تسهیل می‌کند، گفت: علاوه بر این اقدام، تصمیماتی نیز در حوزه تعامل با تامین اجتماعی گرفته شده و امیدواریم این روند رو به افزایش باشد؛ متاسفانه در حوزه تامین اجتماعی با وجود تعاملی که شورا و شهرداری با این سازمان داشته، در جهت پاسخگویی به شهروندان و اجرای درست و دقیق قانون، رویه همچنان به نحوی است که سرگردانی بیشتر شهروندان را درمراجعه به این سازمان شاهدیم و امیدواریم در این زمینه مدیران عالی استان و کشوری بازنگری جدی در خصوص شیوه عمل این سازمان داشته باشند.
        سهم شهرداری و کمک های دولت از دیگر مواردی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به آن اشاره داشت و اظهارکرد: متاسفانه در تصمیماتی که در سطوح کشوری و استانی اتخاذ می‌شود، سهم کلانشهرها به درستی منظور نمی‌گردد؛ از شورای برنامه ریزی و توسعه استان و استاندار خراسان رضوی استدعا داریم که سهم مشهد را همچون تهران 88 درصد به 12 درصد منظور کنند.
        گندمی افزود: این سهم امروز در مشهد به نسبت 70 به 30 توزیع می‌شود و اعتراض جدی نسبت به این موضوع داریم؛ سهم شهروندان مشهدی در این زمینه نادیده گرفته شده و 30 میلیون زائری که در به مشهد سفر میکنند در این سهم هیچگاه لحاظ نمی‌شوند.
        موضوع هبه‌ها از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شده و گندمی اظهارکرد: براساس گزارشات در دوره چهارم مدیریت شهری مشهد 57 مورد هبه و بخشودگی موردی و موضوعی مصوب شده و کل بخشودگیها را شامل نمی‌شود؛ برآورد ریالی این هبه ها در زمان خودش حدود 127 میلیارد تومان است.
        وی با بیان اینکه 16 مورد از این هبه‌ها مربوط به 5 ماه پایانی شورای چهارم بوده است، تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه ضمن بررسی مصوبات درخصوص املاک و مستغلات شهرداری، از شهرداری مشهد خواسته آن بخش از مصوباتی که در بازه زمانی به آنها عمل نشده، اقدامات قانونی خود را انجام دهد؛ در این زمینه بررسی ها و بازنگری‌ها در خصوص املاک و مستغلات شهرداری که در اختیار مجموعه های متعدد قرار دارد، در حال انجام است.
        گندمی تصریح کرد: شهروندان مالکان و صاحبان اصلی دارایی ها و اموال شهر هستند و در تصمیم‌گیری ها باید همه شهروندان لحاظ شوند؛ رویکرد تخفیف و بخشودگی را به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که اگر شهروندی از سرانه های درنظر گرفته شده در بودجه محروم می‌شود، در جای خودش به آن‌ها پرداخته شود.
        شایان ذکر است در همین راستا، شورای پنجم در اقدامی یک میلیارد تومان اعتبار برای ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس استثنایی اختصاص داده است.
        وی با اشاره به اینکه روز گذشته کمیسیون تلفیق شورا با دستور کار بررسی تایید اوضاع فعلی اقتصادی بر روی بودجه شهرداری برگزار شد، ابراز کرد: ما با یک سوم کسری بودجه به شرط تحقق صددرصدی بودجه شهرداری در سال جاری مواجه خواهیم شد و این در صورتی است که اوضاع کشور از لحاظ اقتصادی بدتر نشود. با بازنگری در اولویت‌ها باید این کسری بودجه را کاهش دهیم.
        گندمی عنوان کرد: در راستای همکاری با صنعت، لایحه تسهیل پاسخگویی به صنایع حریم بزرگراه آزادی را در دستور کار داریم. تا کنون پیشنهاد خاصی برای نامگذاری خیابان یا میدانی بنام صنعتگران ارائه نشده که رسیدگی نشده باشد که در صورت ارائه رسیدگی خواهد شد.
        وی در مورد سازمان فاوا نیز گفت: سازمان فاوا درآمدهایش 105 درصد در سال 97 افزایش یافته است. براساس آخرین آمار، تحقق سه ماهه این درآمدها چشم‌گیر بوده است و امیدواریم سازمان به اهداف خود برسد.
        رییس کمیسیون برنامه، بودجه، شورا به این موضوع پرداخت که ما سال گذشته در خصوص اوراق مشارکت خط دو قطار شهری توانستیم سهم 530 میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها را گرفته و پرداخت نماییم.
        گندمی در مورد کاهش هزینه‌ها نیز گفت: ما یک خط قرمز داریم آن هم نیروها و پرسنلی هستند که برای شهرداری کار می‌کنند و نباید به هیچ عنوان در کاهش هزینه‌ها از حقوق و مزایای آنها کاسته شود. 
        وی خاطرنشان کرد: در حوزه رفاهی، تصمیماتی گرفته شده است زیرا قبلا رفاهیات فقط شامل بخشی از پرسنل بود که رابطه استخدامی مستقیم با شهرداری داشتند اما ما تاکید کردیم رفاهیات شامل همه نیروهای شهرداری با هر وضعیت قراردادی شود که اجرای این مصوبه فقط در ماه رمضان بار مالی 6 میلیارد تومانی به همراه داشت و باید در اصلاح بودجه دیده شود. این بخش‌ها خط قرمز ماست. در سایر حوزه‌ها باید فرآیندها و رویه‌ها را به صورتی بازنگری کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.
        رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در خصوص موضوع تعدیل نیرو نیز عنوان کرد: براساس آخرین آمار نیروی انسانی شاغل در شهرداری مشهد شامل سازمان‌ها، مناطق و ستاد، 14 هزار و 698 نفر اعلام شده است که بیش از 7 هزار نفر رابطه استخدامی داشته و بقیه رابطه استخدامی با شهرداری ندارند. البته این آمار هنوز قطعی نیست. هنوز این آمار برای ما جای سئوال دارد. شهرداری‌ها در همه کشور از این درد رنج می‌برند که نمی‌توانند آمار دقیقی از نیروها داشته باشند.
        گندمی در پاسخ به سئوالی درباره تعدیل نیروی منطقه ثامن نیز ابراز کرد: در منطقه ثامن، توافقی بین شهرداری و شرکت عمران و توسعه در سالهای گذشته انجام شده که برخی از قطاع‌ها توسط آنها و برخی دیگر توسط شهرداری انجام شود. نیروهای تعدیل شده، رابطه قراردادی با شهرداری نداشته و نیروی شرکت مسکن سازان بودند. 
        وی تاکید کرد: ما در شهرداری شاید مازاد نیرو داشته باشیم اما در شرایط فعلی اقتصادی جامعه، شهرداری کارهایی را باید انجام دهد که می‌تواند بر عهده این نیروها بگذارد که نیازمند تعدیل نباشد. اگر برون سپاری در شهرداری صورت می‌گیرد باید با کاهش هزینه باشد نه اینکه کار واگذار شود و نیرو بماند. در کل تصمیمی در بودجه 97 شهرداری برای تعدیل نیرو در شهرداری مشهد نداریم.
        گندمی اذعان داشت: با ایجاد خزانه متمرکز، پرداخت حقوق متمرکز را در حال پیگیری داریم تا بی‌عدالتی‌های احتمالی موجود که شاهد هستیم برطرف شود. در حال حاضر سر جمع حقوق و مزایای پرداختی کل مجموعه شهرداری شامل ستاد، مناطق، سازمان‌ها شامل نیروهای رسمی، پیمانکاری، بخش خصوصی، کارمعین، پیمانی و شرکتی در هر ماه 100 میلیارد تومان است که این رقم تنها در ستاد شهرداری 15 میلیارد تومان می‌باشد.
        وی گفت: در تبصره 50 بودجه سال 97 شهرداری را مکلف کرده‌ایم تا سیاست‌های خود را زمینه استفاده از اقتصاد زیارت و وجود زائران در تعامل سایر دستگاه‌ها طی سه ماه تدوین و به شورا ارائه نماید که منتظر این گزارش و برنامه هستیم.
        گندمی اذعان داشت: در سال 96، هنگام بررسی بودجه سال 97 آلبوم بودجه 97 را روی سایت قرار دادیم و نقدها و نظرات شهروندان را دریافت و از آن استقبال کردیم. قطعا اصلاح بودجه سال 97 را هم روی سایت قرار می‌دهیم تا از نظرات مردم بهره‌مند شویم و مردم نیز در جریان میزان تغییرات بودجه قرارگیرند.
        وی خاطرنشان ساخت: سامانه فاش راه‌اندازی شده است و قراردادهای شهرداری بارگذاری شده است کارگروه شفافیت تاکید دارد که حتی قراردادهای خرد نیز در این سایت بارگذاری شود. این کار شهامت می‌خواهد. شهروندان با مراجعه به این سامانه می‌توانند برکار شهرداری نظارت نمایند.

        رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پایان اذعان داشت: در حوزه ایمنی و بحران هم، که بنده رییس کارکروه آن در کمیسیون خدمات شهری هستم مقرر شد در تمام سازمان‌ها و مناطق، کارشناس مسئولی، مسئولیت بحران و ایمنی را ذیل مدیر منطقه یا سازمان داشته باشد. ما نقشه جامع خطر پذیری شهر مشهد را نداریم که باید هر چه سریعتر تدوین شود. 

        تعداد بازدید: 83
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:

کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد