مقام معظم رهبری : شوراها مظهر مشارکت مردمی و برای ایجاد تسهیل در زندگی مردم پدید آمده‌اند
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 99
        کد: 150748
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
        رئیس شورای شهر مشهد؛

        نمی‌خواهیم مجادلات سیاسی را به جامعه منتقل کنیم

        رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: نمیخواهیم مجادلات سیاسی را به جامعه منتقل کنیم.
         نمی‌خواهیم مجادلات سیاسی را  به جامعه منتقل کنیم

        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، محمدرضا حیدری در مصاحبه‌ ای که در ویژه‌نامه روز شوراهای روزنامه شهرآرا به چاپ رسید در پاسخ به سوالات گفت؛

         

        پارلمان محلی مشهد بیش از نیمی از اولین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است، تا اینجای کار عملکرد شورای شهر را در مجموع چطور ارزیابی می کنید و اقدامات شورا را در اولین سال فعالیت خود با اهداف تعیین شده در ابتدای کار چقدرمطابق می دانید؟


        ابتدا لازم می دانم از تلاش و فعالیت های شورای اسلامی شهر مشهد در ادوار گذشته تشکر کنم و یاد دو عضوفقید شورای گذشته مرحوم دکتر رزمی و آقای نیشابوری را گرامی می دارم، قضاوت درباره عملکرد شورا را باید ناظران بیرونی انجام دهند. مردم و نخبگان مهم ترین ناظران هستند. من به عنوان یک عضو شورا به نمایندگی از همکارانم معتقدم اعضای شورای شهر فراتر از ظرفیت و ماموریت خود در شورا وقت گذاشته اند و پیگیر مسائل مدیریت شهری بوده اند. کار شورا ونظام شورایی، آن هم در مشهد، با تنوع مسائل و پیچیدگی هایی که دارد، کار بسیار سخت و در عین حال با اهمیتی است. هفت کمیسیون اصلی وسه کمیسیون ویژه در شورای شهر تشکیل شده است که حداقل بین سه تا پنج عضو شورا باید در آنها حضور داشته باشند. به طور میانگین، هر عضوشورا در دو یا سه کمیسیون عضویت دارد و با احتساب حداقل یک جلسه در هفته برای هر کمیسیون، می توان حجم کار را برآورد کرد سعی کرده ایم ارتباط خود را با بدنه جامعه حفظ کنیم. در بیشتر محافل و نشست ها حضور داشته ایم و تقریبا با تمام انجمن ها و نهادهای تخصصی و صنفی جلساتی داشته ایم و مسائل را از نگاه آنان نیز مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. با توجه به اینکه معمولا در ماه های اول استقرار شورا برای رسیدن به ثبات نسبی در کار به زمان نیاز است، با همه اینها، من به عنوان فردی که مسئولیت این هماهنگی را در شورا دارم و نتیجه آن را می بینم، عملکرد شورا را موفق ارزیابی می کنم. تجربه سال ۹۶ به نظر من سرمایه ارزشمندی است که باعث شده است امسال را با وضعیت مناسب تری آغاز کنیم نکته ای که برای تمام اعضای شورای شهر یک اصل مسلم است این است که برنامه هایی که در سال ۹۶ به آن رسیده ایم در بررسی بودجه شهرداری به ما کمک بسیاری کرد. بررسی بودجه شهرداری زوایای پنهانی از این مجموعه را برای شورای شهر آشکار کرد که سعی می کنیم جهت گیری های خود را در تبصره های بودجه که به عنوان تکالیفی برای شهرداری است بگنجانیم. در مجموع، بر اساس گزارش ها و ارزیابی های فعالان شوراهای سایر کلان شهرهای کشور، شورای شهر مشهد عملکرد موفقی داشته است.

        به نظر شما مهم ترین مصوبه شورا در این بازه زمانی چیست؟


        مصوبات شورای پنجم ابعاد مختلفی دارد و در حوزه های مختلف، مصوبات متفاوتی داشته ایم. این مصوبات در حوزه های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، مناطق پیرامونی و... متنوع است. برای مثال، در کمیسیون حاشیه شهروتوس مصوبه هایی داشتیم که مهم ترین آن ایجاد آیین نامه کمیسیون توس و سند راهبردی برای زنده سازی توس با رویکردشهروندمحوری بوده است. در موضوع ساماندهی اراضی واقع در محدوده حاشیه شهر نیز مصوبه ای در شورای شهر به تصویب رسید، این مصوبه کمک می کند در این حوزه پیشگیرانه عمل کنیم در زمینه فرهنگی می توان به مصوباتی با موضوع طرح جامع ورزش، حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، طرح اعطای نشان «مشهد» به شهروندان شایسته، مصوبه ای برای ساماندهی متکدیان و ... اشاره کرد. در حوزه عمران و شهرسازی برای موضوع صدور پروانه و پایان کار که یکی از معضلات جدی مردم مشهد است و همچنین برای پروژه های عمرانی بزرگ، طرحی را مصوب کردیم و تلاش شد این مصوبات بر مبنای نیاز شهر باشد. مصوبه ای برای انتقال برخی مشاغل مزاحم و آلاینده داشتیم تا برای متقاضیان این مشاغل تسهیلاتی پیش بینی شود و شهرک هایی در این زمینه داشته باشیم. اکنون حدود شش هزار واحد صنفی در این شهرک ها در حال احداث است تا این مشاغل مزاحم به مناطق پیرامونی شهر منتقل شود، در حوزه حمل ونقل مهم ترین بحث ما ایجاد زیرساخت هاست و تلاش کرده ایم به شهرداری مجوزهای لازم را برای تأمین منابع بدهیم تاهم از نظر فاینانس و هم از نظر اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بتواند از تمام ظرفیت ها استفاده کند واجرای پروژه های خطوط قطار شهری تسریع شود.
        همچنین در حوزه اقتصادی تلاش شد پروژه های نیمه تمامی که پیش از این از سوی سرمایه گذاران بزرگ آغاز شده و چندین سال است که مدیریت شهری نتوانسته است درباره آنها تصمیم گیری کند در یک کمیته تسهیل تعیین تکلیف شود زیرا این پروژه ها می تواند برای سرمایه گذاران امید ایجاد کند و از طرفی وضعیت اشتغال را نیز در شهر بهبود بخشد. یکی از گله های شهروندان این است که در مسیر پاسخ گویی شفافیت لازم وجود ندارد، لذا در این زمینه مصوبه ای مبنی بر ایجاد سامانه یکپارچه مطالعات و پژوهش داشتیم، به دلایل وضرورتهایی در گذشته، برای هر طرحی یک مدیریت ایجاد شده بود که اینها در میدان عمل نمی توانستند از ظرفیت های موجود استفاده کنند، مقرر شد شهرداری وضعیت این مدیریت ها را مشخص کند. آیین نامه ای برای تامین منابع غیرنقدبرای پروژه های شهری تصویب شده مصوبه بودجه ۹۷ شهرداری نیز از مصوبات مهم بود که کارتخصصی بسیاری برای آن انجام شد و بازخوردهایی نیز داشت. یکی از بازخوردهای آن این بود که پیشنهاد شهرداری را برای کسب درآمد از تخلفات ساختمانی کاهش دادیم و به میزان سال قبل برگرداندیم زیرا نمی خواستیم برای تخلف کردن مشوق مردم باشیم.


        به بحث شفافیت اشاره کردید. یکی از انتقاداتی که به شورای پنجم و مدیریت شهری جدید وارد می کنند ارتباط نسبتا ضعیف با افکار عمومی و پیشه کردن سکوت در موارد مختلف برای مثال کمربند جنوبی، ایزوله سازی خط ۳ بی آرتی، دستگیری عضو شورای شهر و ... است که منتقدان این موضوع را ناقض شعار شفافیت شورا می دانند. این نقد را وارد می دانید؟


        در حوزه شفافیت آنچه مدنظر ماست به فعل و انفعالاتی برمی گردد که در حوزه های مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری در شهرداری وجود دارد و از نظر ما شناخت و آگاهی مردم از این فعل و انفعالات اهمیت بسیاری دارد. در مواردی که اشاره کردید، به دلیل اینکه رویکرد تعاملی و هم افزایی در حوزه مدیریت شهری داریم، نخواسته ایم شورا را وارد این مجادلات سیاسی و اجتماعی کنیم. در تمام این حوزه ها پیگیری های لازم را انجام داده ایم اما تا این لحظه ضرورتی برای انتقال آنها به فضای افکار عمومی ندیده ایم. ادله حقوقی و جدی در زمینه کمربند جنوبی داریم مبنی بر اینکه با توجه به مصوباتی که این طرح دارد، باید در یک فضای تعامل و گفت وگو بین تمام عناصر اثرگذار شهر اجرا شود. لذا نامه ای خطاب به استاندار خراسان رضوی نوشته ایم و خواسته ایم نشستی در این زمینه برگزار کند. در کنار آن، به یک تیم کارشناسی از دانشگاه فردوسی مأموریت داده ایم درباره تأثیرات زیست محیطی کمربند جنوبی گزارش مفصلی ارائه دهد زیرا تاکنون برخلاف آنچه ادعا می شود، سند علمی معتبری از هیچ مرجع علمی معتبری درباره آثار منفی زیست محیطی این پروژه دریافت نکرده ایم سعی کرده ایم بر مبنای همان رویکردی که داشته ایم جامعه را متشنج نکنیم. اگرچه برخی دوست دارند شورا را وارد مجادلات سیاسی کنند ما از این قضیه پرهیز کرده ایم اما این به این معنا نیست که پیگیر حقوق مردم در این حوزه ها نبوده ایم. در تمام این موارد محدودیت ها و موانعی وجود دارد. اتهامی به یکی از اعضای شورای شهر وارد شده که در حال رسیدگی است و باید منتظر بمانیم این نتیجه و رأی از یک مرجع صالح اعلام شود. تا قبل از آن بیان و هرگونه اظهار نظری ناصواب است و این اظهارنظرها هم از جنبه اخلاقی و دینی و هم از جنبه حقوقی مبنایی ندارد و اگر دیگران این کار را انجام می دهند، به نظر من تخلف می کنند و باید اجازه دهند این موضوع در یک فضای آرام رسیدگی شود. شورای شهر نیز در این زمینه به صورت شفاف موضع گیری و اعلام کرده است که تابع قانون است و بر اساس نتایج قانونی نیز تصمیم می گیرد. تاکید داریم باید حقوق تمام افراد در رسیدگی ها رعایت شود زیرا یکی از ریشه ها و مبانی اصلی انقلاب این بوده است که حقوق مردم حفظ شود. معتقدم شفافیت به این معنایی که اشاره کردم در عملکرد شورای شهر بوده است. هم بحث بودجه را شفاف اعلام کردیم و هم اخیرا مصوبه ای داشتیم که براساس آن باید همه قراردادهای شهرداری بر یک سامانه برخط قرار گیرد تا در این سامانه اگر حتی برخی تخلفات ناچیز هست، باز هم اعلام و از طریق سیستم نظارتی پیگیری شود. امیدواریم در آینده نزدیک شهرداری نیز به لحاظ عملیاتی به این بازه های زمانی تعیین شده عمل کند زیرا معتقدیم جلوگیری از تخلفات و مبارزه با فساد تنها از طریق نظارت همگانی میسر است و هر چند دستگاه های نظارتی متنوع و جدی وجود داشته باشد، باز بهترین ناظر خود مردم هستند به شرط اینکه اطلاعات داشته باشند که این اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهیم.

        اشاره کردید به اینکه شورای پنجم نخواسته است مجادلات سیاسی را به بدنه جامعه منتقل کند. فکر می کنید این مجادلات و بحران های ناشی از آن چقدر می تواند مشهد را از مسیر توسعه شهری عقب نگه دارد؟


        بعد از پیروزی لیست امید صراحتا اعلام کردیم که تا این لحظه در فضای رقابت بودیم اما اکنون فضا فضای کار است و تاکنون نیز بر این اصل متعهد بوده ایم. این تعامل و هم افزایی را در بین تمام دستگاهها و جریانات اثرگذار در شهر گسترش داده و از مجادلات پرهیز کرده ایم، به دلیل اینکه نظام شورایی را جایگاه خدمت به مردم و حل مسائل ومشکلات آنها می دانیم امانه به این معنا که هویت گفتمانی خود را نادیده گرفته باشیم بلکه به اصول و مبانی خود در گفتمان اصلاح طلبی برای اداره شهر ۱۰۰ درصد پایبند هستیم اما معتقدیم نباید از جایگاه شورا وارد مجادلات سیاسی شد. کنشگری سیاسی جایگاه خود را در محل احزاب و گروه های سیاسی دارد. معتقدیم مشکلات و مسائل مردم آن قدر زیاد است و مردم در شرایط خاصی به سر می برند که باید تمام توان خود را برای خدمت رسانی به کار بگیریم. با این حال، اگرچه این فضاسازی ها و تخریب ها قطعا بخشی از انرژی و نیروی ما را مصروف خود کرده است، سعی کرده ایم این موضوع را مدیریت و از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کنیم. بر اساس نظرسنجی هایی که هفته گذشته در یکی از روزنامه های محلی هم منتشر شد، مردم مدیریت شهری را موفق میدانند و از عملکرد آن رضایت نسبی دارند. پیش بینی ما این است که برخی فشارهابه این موضوع هم مرتبط است و رقبای سیاسی ما بر اساس یک تلقی اشتباه تصور کرده اند که با بیان برخی خبرها و تحلیل های نادرست و فضاسازی های این چنینی، ما را از مسیر اصلی خود خارج می کنند اما ما به عهد خود پایبندهستیم.


        مهم ترین چالش پیش روی شورا را چه می دانید؟


        مهم ترین چالش پیش روی شورا در موضوع مدیریت شهری بحث منابع ناپایداری است که در شهر برای تصویب بودجه شهرداری ما را نگران کرده است. تقریبا ۲۰ درصد بودجه شهرداری از منابع پایدار تامین می شود و این موضوع نگران کننده است. از طرفی، عرصه خدمتگزاری باید ادامه پیدا کند و امکان توقف خدمت رسانی وجود ندارد. با این حال، با محدودیت شدید منابع مواجه هستیم که خوشبختانه شهرداری توانسته است از ابزارهای مالی متفاوتی برای حل بحران استفاده کند، از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار داریم فکری اساسی برای حل مسئله منابع مالی پایدار مدیریت شهری کنند و تدبیری بیندیشند. گسترش محدوده شهری و حریم مشهد مسئله دیگری است که باید برای آن تدبیری اندیشید. براساس طرح جامع جدید مشهد، محدوده شهری از ۱۷ هزار به ۳۰ هزار هکتار و حریم از ۵۰ هزار به ۷۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است. این به این معناست که به لحاظ وسعت باید دو برابر خدمات ارائه کنیم در حالی که مناطق اضافه شده توانایی پرداخت عوارض را ندارد تا متناسب با آن خدمات دریافت کنند. با توجه به وضعیت موجود و مشکلات بودجه ای، از دولت توقع چندانی نداریم اما از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود اختیارات لازم را در حوزه تأمین منابع در اختیار شورای کلان شهرها قرار دهد. می توانیم بر اساس این اختیارات و با استفاده از ظرفیت های موجود، منابعی پایدار را برای شهر ایجاد کنیم. این وظیفه مجلس است که یک بار برای همیشه این کار را انجام دهد تا این مشکل جدی کلان شهرها حل شود زیرا در غیر این صورت، در آینده نزدیک با کلان شهرهایی مقروض مواجه خواهیم شد که برای اداره شهر ناچارند سراغ اوراق و تسهیلات بروند اما نمی توانند منابع پایدار کسب کنند.


        مهم ترین نقاط قوت و نقاط ضعف شورای پنجم را چه می دانید؟


        یکی از مهم ترین نقاط قوت شورای شهر تعامل مثبت با مدیریت شهری، دولت، دستگاه ها و جریانات اثرگذار در مشهد است که آثار و برکات آن را در فضای مدیریت شهری می بینیم. یکی دیگر از نقاط قوت شورای شهر را که جنبه ملموس و عینی هم دارد می توان ایجاد روحیه امید و تغییر نگاه مردم دانست. این احساس امید و نگاه مردم نیز به نظر من یکی از نقاط قوت شورای پنجم است به عنوان نقطه ضعف موفق نشدیم برای اصلاح فرآیندها و بهبود روش ها و تسهیل پاسخگویی به مردم نتایج روشن و عینی داشته باشیم

        اگر به هشت ماه پیش و آغاز فعالیت رسمی شورای شهر برگردیم، آیا مجموعه شورا بازهم همین مسیر را می رود؟


        اگر در حوزه کمیسیون های تخصصی و کارهای مطالعاتی تجریه امروز را داشتیم، قطعا می توانستیم در شروع کار رویکرد کارآمدتری را انتخاب کنیم. در دوره انتقالی، کارگروه ها و کمیسیون های موقتی را تشکیل دادیم و بعد از شروع کار، کمیسیون های دائمی تشکیل شد اما به نظر من، اگر از همان ابتدا : کمیسیون های دائمی تشکیل می شد، می توانستیم در بازه زمانی سه ماهه دوره انتقالی بهره بیشتری ببریم. کمیسیون های موقتی کمک خوبی بود اما انفصالی ایجاد شد که با تشکیل کمیسیون های دائمی در دوره انتقالی می توانستیم از آن جلوگیری کنیم .


        نکته پایانی؟

        شهر متعلق به مردم است و ما به عنوان نمایندگان آنها صراحتا اعلام می کنیم بدون حضور و مشارکت مردم امکان موفقیت شورای شهر و مدیریت شهری وجود ندارد. این مشارکت ابعاد مختلفی دارد. از سرمایه گذاری که در شهر سرمایه گذاری می کند تا شهروندی که عوارض خود را پرداخت می کند و ... به نوعی در مدیریت شهر مشارکت می کنند. همه اینها در کنار هم می تواند باعث موفقیت شهر شود. شهر یک موجود زنده و پویا و متعلق به تمام نسل هاست. باید به گونه ای مدیریت کنیم که حقوق سایر نسل هانیزدر آن حفظ شود نمی توانیم همه منابع آن را هزینه کنیم. به نظر من، مشارکت و همراهی شهروندان و تداوم آن می تواند به موفقیت شورای شهر کمک کند. به شهروندان اطمینان می دهیم که مجموعه شورای پنجم به لحاظ تخصصی و اعتقاد به ارزش ها و اصول و مبانی انقلاب ونیز تجربه مدیریتی تمام تلاش خود را برای مدیریت هرچه بهتر شهر انجام می دهد. مردم باید پشتیبان شورا و منتخبان خود باشند و برای رفع موانع و مشکلات شهر کمک کنند.
         

        تعداد بازدید: 99
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:

کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد