• پنج شنبه،11 آذر 1400
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 485
      کد: 15973
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۱/۰۶/۰۱

      تقاطع های غیر همسطح، راهکاری درجهت رفع مشکلات ترافیکی کلانشرها

      تقاطع های غیر همسطح، راهکاری درجهت رفع مشکلات ترافیکی کلانشرها

      ایجاد تقاطع های غیر همسطح در شهر ها به ویژه کلانشهرها یکی از را ه های کاهش گره های ترافیکی و بهبود وضعیت حمل ونقلی است که می تواند سبب تسهیل در تردد وسایل نقلیه از طریق تصحیحشاخص های ترافیکی، زیست محیطی، ایمنی و اقتصادی در شهر ها شود.

      شهر مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان نیازمند استفاده از روش ها و شیوه های مناسب درجهت کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل و نقلی است که دراین راستا تاکنون چندین تقاطع غیر همسطح در این شهر نظیر امام حسین (ع)، تقاطع شهید عباسپور، جمهوری، آزادی، جهاد، احداث شده است اما توجه به این نکته ضرروی است که رشد روز افزون جمعیت و توسعه شهر مشهد نیازبه افزایش تقاطع های غیر همسطح را به عنوان امری اجتاب ناپذیر مطرح می کند.

      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این رابطه از پیش بینی 54 تقاطع غیر همسطح در طرح جامع مشهد خبر داد و افزود: مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد که در واقع تقاطع های غیر همسطح را پیش بینی می کند توسط مشاوران حمل و نقل انجام شده و تحویل مشاور طرح جامع شده است.

      عباس شیر محمدی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع روزهای نهایی خود برای تصویب شدن را طی می کند، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 54 تقاطع غیر همسطح مشخص شده و در اختیار نهاد مطالعات شهری قرار گرفته تا اقدامات لازم در خصوص آن انجام شود.

      درادامه موضوع جواد داوودآبادی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهرمشهد نیزگفت: در حال حاضر علی رغم بازنگری طرح مشاور هفتم و انجام مطالعات طرح جامع شهر مشهد، طرح تفضیلی این شهر به اتمام نرسیده و برخی فازهای آن مشخص نیست که در صورت پیگیری این موضوع پیش بینی تقاطع غیر همسطح جدیدی در این طرح دیده خواهد شد.

      وی ادامه داد: در مطالعات انجام شده متجاوز از 54 تقاطع غیر همسطح در مشهد پیش بینی شده که پس از بررسی های لازم جانمایی تقاطع ها بر اساس اولویت بندی انجام شده و برای بودجه سال 92 اعتباری برای تقاطع ها در نظر گرفته خواهد شد.

      وی در خصوص تقاطع های غیر همسطح موجود در شهر مشهد نیزگفت: در حال حاضر 22 تقاطع در سطح شهرمشهد مصوبه اجرایی شدن دارد که تا کنون  12 تقاطع به بهره برداری رسیده و مابقی در دست احداث می باشد.

      رئیس کمیسیون فنی عمران شورا در خصوص اهمیت ایجاد تقاطع های غیر همسطح در مشهد اظهار کرد: دیدگاه شورا ی شهر این است که باید سیستم درون شهری به گونه ای باشد که حتی یک چراغ قرمز هم در شهر وجود نداشته باشد.

      داوود آبادی در ادامه تصریح کرد: با توجه به راه اندازی خطوط اول و دوم قطار شهری در صدد هستیم تابا احداث این تقاطع ها شهر مشهد را به عنوان الگویی مناسب در زمینه حمل و نقل شهری تبدیل کنیم.

      غلامرضا زعیمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه با بیان اینکه در طرح های مورد نظر، برای محل هایی که بار ترافیکی وجود دارد تقاطع های غیر همسطح دیده شده است،‌گفت: تا کنون تمام مطالعات انجام شده برای ایجاد تقاطع های غیر همسطح بر اساس استاندارهای جهانی صورت گرفته است .

      در ادامه محمد کمال سرویها نائب رئیس شورا در خصوص طراحی تقاطع های غیر همسطح مشهد نیز گفت: تقاطع های غیرهمسطح ابتدا در طرح جامع بررسی و جانمایی شده سپس برای اولویت بندی به شورای شهر فرستاده می شود.

      وی با اشاربه اینکه با ساخت تقاطع های غیر همسطح نباید بگذاریم سرریز بارترافیکی یک چهارراه به چهار راه دیگر منتقل شود، تصریح کرد: همیشه تقاطع های غیر همسطح جزو اولیت های شهری هستند که بخشی از گره های ترافیکی شهری را باز می کنند ولی نباید همه میدان رادر اختیار خودرو سوار ها قرار دهیم.

      این عضو شورا با اشاره به این مطلب که شهرداری باید به پروژه هایی بیشتر رسیدگی کند که به نفع همه مردم باشد، اظهار کرد: در توزیع بودجه شهرداری برای فعالیت های شهری باید برنامه ریزی هایی دقیق صورت گیرد تا به میزان نیاز برای تمامی فعالیت های هزینه صرف شود نه اینکه در حوزه ای فعالیت صورت بگیرد و مابقی حوزه ها راکد بماند.

      در ادامه محمدرضا مهرورز، عضو شورای اسلامی شهر مشهد مهم ترین اهمیت وجود تقاطع های غیر همسطح رفع ترافیک شهری دانست و عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که منتهی الیه این تقاطع ها باعث ایجاد بارهای ترافیکی نشده بلکه زمینه ی رفع ترافیک شهری را فراهم نماید.

      وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بحث تقاطع های غیر همسطح با استانداردهای جهانی فاصله ای نداریم، تصریح کرد: در چند سال اخیر در سیستم حمل و نقل شهری بسیار موفق بوده ایم به گونه ای که توانسته ایم دربرنامه ریزی دراین حیطه به طور پویا عمل نمائیم .

      31153

      تعداد بازدید: 485
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 531    بازدید کنندگان دیروز: 2837    کل بازدید ها : 7,132,692
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد