• سه شنبه،27 اردیبهشت 1401
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 132
      کد: 217184
      تاریخ انتشار:
      ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در نشست تخصصی بازآفرینی شهری مطرح کرد؛

      غفلت از کنشگران اجتماعی و مردم در تهیه طرح‌های توسعه شهری

      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: در طرح‌های توسعه شهری همچون طرح جامع و طرح تفصیلی، نقش کنشگران اجتماعی و مردم مورد توجه قرار نگرفته و برای آنها پشت درهای بسته تصمیم‌گیری شده است.
      غفلت از کنشگران اجتماعی و مردم در تهیه طرح‌های توسعه شهری

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری، به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس برگزار شد.

      حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این نشست با بیان اینکه در نظام مدیریتی کشور شاهد نگاه از بالا به پایین هستیم، اظهارکرد: شوراهای شهر، به‌عنوان نهادی مردمی، روز به روز درحال تضعیف شدن هستند و اختیارات از آنها گرفته می‌شود.

      وی افزود: در طرح‌های توسعه شهری همچون طرح جامع و طرح تفصیلی، نقش کنشگران اجتماعی و مردم مورد توجه قرار نگرفته و برای این طرح‌ها پشت درهای بسته تصمیم‌گیری شده است؛ البته ما در این بحث به دنبال اصلاح این روش‌ها هستیم.

      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با تاکید بر اینکه در فرآیند بازآفرینی باید نقش مساجد، به‌عنوان عنصر هویت‌بخش در محلات مدنظر باشد، گفت: اگر بتوان مساجد را در حوزه تعاملات اجتماعی، اقتصاد محله و تصمیم‌گیری‌ها فعال کنیم، بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف می‌شود.

      ارتقاء سطح کیفی زندگی؛ هدف اصلی بازآفرینی شهری

      در این نشست، منا عرفانیان، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی اقبال با اشاره به نقش کلیدی مدیریت شهری در تحقق سیاست بازآفرینی شهری، اظهارکرد: در بحث بازآفرینی، نقش پررنگ حکمروایی محلی و مدیریت شهری را شاهد هستیم.

      وی افزود: زمانی که شهرها از توسعه نرم و آرام خارج شدند و ساختارهای جدید ناشی از زندگی مدرن و ماشینی، وارد شهرها شد، با پدیده بافت‌های ناکارآمد روبرو شدیم.

      عرفانیان با بیان اینکه از حدود سال 93 رویکردهای جدید وارد سیاست‌های شهری در حوزه بافت‌های ناکارآمد شد، گفت: مشهدمقدس بی‌برنامه رشد یافته و همین بی‌برنامگی سبب شده تا بافت‌های ناهمگن در این شهر توسعه زیادی داشته باشند.

      وی تصریح کرد: هسته مرکزی مشهدمقدس، علیرغم جایگاه ویژه‌ای که در حوزه بافت‌های مذهبی و تاریخی دارد، آن‌گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته‌‎ و به درستی از آن حفاظت نشده است.

      عضو هیات علمی دانشگاه اقبال، بافت‌های تاریخی را ثروتی دانست که بستر بسیار مناسبی برای جذب گردشگر، توسعه و رونق کسب‌وکارهای خاص و ... بوده و بسیاری از کشورها فاقد آن هستند.

      عرفانیان با بیان اینکه براساس آمار، 20 درصد مساحت شهر مشهد را انواع مختلف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل داده و 40 درصد جمعیت شهر نیز در این پهنه‌ها ساکن هستند، گفت: این آمار نشان می‌دهد که 40 درصد مردم مشهدمقدس از سرانه‌های متوسط یک شهر برخوردار نیستند و به نیازهای آنها پاسخ مناسب داده نشده است.

      وی افزود: تنزل کیفیت زندگی شهروندان و گستردگی عرصه‌های ناکارآمد شهری سبب شده تا به سمت سیاست‌ بازآفرینی شهری گام برداریم؛ سیاستی که هدف اصلی آن، ارتقاء سطح کیفی زندگی و زیست‌پذیر کردن شهرها به کمک ارتقاء سرانه‌هاست.

      عرفانیان با تاکید بر اینکه همزمان با بهره‌گیری از روش‌های درمانی، باید به فکر جلوگیری از گسترش بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه شهر باشیم، تصریح کرد: این مهم با بهره‌گیری از طرح‌های جامع و سیاست‌گذاری‌های کلان در این بافت‌ها محقق می‌شود.

       

      شورای شهر در بحث حاشیه شهر مطالبه‌گر باشد و نه پاسخگو

      در ادامه این نشست، جمشید گراوند، مدیر طرح ملی دفاتر تسهیلگری وزارت کشور هم با بیان اینکه شکل‌گیری بافت‌های فرسوده، نشات گرفته از اقتصاد سیاسی است، اظهارکرد: اگر امروز 40 درصد جمعیت شهر مشهد در حاشیه شهر سکونت دارند، این موضوع ریشه‌ای 70 ساله دارد؛ اتفاقی که به دلیل بارگذاری‌های غلط و نبود عدالت توزیعی در کشور صورت گرفته و امکانات و منابع، عادلانه توزیع نشده‌ است.

      وی افزود: تاکنون سیاست درستی در حوزه محلات واقع در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه شهر اجرایی نشده و از سوی دیگر، بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از ساکنان این بافت‌ها نداریم.

      گراوند، موازی‌کاری و اقدامات پراکنده نهادهای مختلف را دیگر مساله قابل مشاهده در این بافت‌ها دانست و گفت: از سوی دیگر شاهد، بخشی‌نگری و کم‌توجهی به حوزه اجتماعی و اقتصادی در برنامه‌های توسعه و در حاشیه قرار گرفتن حوزه اجتماعی به نسبت حوز‌ه‌های فنی و اقتصادی هم هستیم.

      وی با تاکید بر اینکه «مدیریت شهری» با «مجموعه مدیریت شهری» متفاوت است، تصریح کرد: «مجموعه مدیریت شهری» شامل دستگاه‌های اجرایی، دولتی، حاکمیتی، سمن‌ها و نهادهای عمومی بوده و «مدیریت شهری»، دربرگیرنده شهرداری است.

      گراوند گفت: تمامی نیازها و خواسته‌ها را نباید از مدیریت شهری مطالبه‌ کرد؛ مدیریت شهری خود باید مطالبه‌گر باشد و نه پاسخگو چراکه درگیر معلول علت‌هایی هستند که دخالتی در آن‌ها نداشته‌اند.

      مدیر طرح ملی دفاتر تسهیلگری وزارت کشور با بیان اینکه اگر همه اعتبارات شهرداری به حاشیه شهر اختصاص یابد، باز هم اتفاقی در این بافت نخواهد افتاد، افزود: ساماندهی و بهبود وضعیت حاشیه شهر نیازمند مشارکت «مجموعه مدیریت شهری» است و نه صرفا شهرداری.

      تعداد بازدید: 132
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 1886    بازدید کنندگان دیروز: 3476    کل بازدید ها : 7,641,383
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد