• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 8
      کد: 216763
      تاریخ انتشار:
      ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس مطرح کرد؛

      عملکرد موفق کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌های شورای شهر مشهد

      رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از عملکرد موفق کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌های شورای شهر خبرداد.
      عملکرد موفق کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌های شورای شهر مشهد

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه 12 آبان با رؤسای مراکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی کلانشهرها در محل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

      در این نشست دکتر تقی ابراهیمی سالاری، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، امین شحیطاوی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر اهواز حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

      عملکرد موفق کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌های شورای شهر مشهد

      دکتر تقی ابراهیمی سالاری، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به سابقه 15ساله این نهاد در شورای شهر، عنوان کرد: این مرکز قدیمی‌ترین مرکز پژوهش‌ها در کشور است. مرکز مطالعات شهرداری در حوزه اجرایی کار پژوهشی دارد و با فعالیت مرکز پژوهش‌های شورای شهر متفاوت است؛ ما پژوهش از قبل تعریف شده نداریم و براساس نیاز کمیسیون‌ها اقدام می کنیم. از طرح‌های پژوهشی میان‌مدت و بلندمدت طرح استخراج می‌شود.

      وی ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد به ازای هر کمیسیون تخصصی یک میز داریم. میز مذکور موظف است با کمیسیون هماهنگ کار کند. علاوه بر این ذیل هر کمیسیون 4 تا 5 کارگروه داریم؛ رئیس هر کارگروه عضو شورای شهر است و کارشناسان مرکز در قالب دبیر یا عضو کارگروه فعالیت دارند. زیرمجموعه کارگروه 7 تا 9 نفر (شامل دو عضو هیأت علمی، دو مدیر مجرب حوزه مدیریت شهری و دو نفر از میان نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد) است.

      ابراهیمی سالاری افزود: خروجی فعالیت این کارگروه‌ها به پیشنهاد طرح و لوایح می‌انجامد. تاکنون حدود 80 عضو هیأت علمی از دانشگاه فردوسی و حدود 120 استاد از کلیه دانشگاه‌ها به طور مستمر با ما همکاری داشته‌اند.

      مرکز پژوهش‌ها محل انباشت دانش و سرمایه انسانی است

      او با تاکید بر نقش نظارتی شورای شهر عنوان کرد: هر طرحی که در شورا مطرح می‌شود، هم‌زمان با ارسال به کمیسیون مربوطه، به مرکز نیز ارجاع می‌شود تا نظر کارشناسی مرکز نیز اخذ و پیوست شود. میز تخصصی موظف است با جامعه نخبگانی ارتباط گیرد و درنهایت نتیجه را ارائه دهد.

      رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از ساختار سازمانی مرکز پژوهش‌ها گفت: مرکز پژوهش‌ها محل انباشت دانش و سرمایه انسانی است. علی‌رغم اینکه نیروهای جوان و نخبه را گرد هم ‌آورده‌ایم اما نیروها به دلیل ضعف ساختار و چارت، به محض اینکه بتوانند خود را به شهرداری منتقل می‌کنند.

      او ادامه داد: اساسنامه مشترک مراکز پژوهشی کلان‌شهرها، براساس جمعیت در مشهد معادل 12 نیرو است. حال آن که در حال حاضر بودجه ما ذیل معاونت شهرداری پرداخت می‌شود و کارمندان ما نیز بیمه نیستند و قرارداد ندارند.

      ضرورت تشکیل بانک نخبگانی کلان‌شهرها با مرکز پژوهش‌های مجلس

      ابراهیمی سالاری در راستای بهبود ساختار مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد کرد: پیشنهاد ما تأسیس یک دبیرخانه مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس و کلانشهرها است که ارتباط مستمر و جدی برقرار باشد. بدون شک مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد از توان و ظرفیت خود برای ارتباط با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد کرد.

      وی افزود: پیشنهاد بعدی ما تشکیل بانک نخبگانی کلان‌شهرها با مرکز پژوهش‌های مجلس است تا در پژوهش‌های مورد نیاز مجلس با مشارکت مراکز پژوهشی بتوانیم نیرو معرفی کنیم.

      همکاری مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد با شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی

      رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد با اشاره به همکاری این مرکز با شورای عالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی افزود: ما در برخی لوایح از طریق شورای عالی استان‌ها با مجلس همکاری داشته‌ایم؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، نقد و ارزیابی لایحه پرسمان محلی، گزارش درخصوص میزان تحقق‌پذیری بودجه شوراها، تصویب اساسنامه تیپ مرکز پژوهش‌ها -که متاسفانه هنوز به وزارت کشور نرفته است- و تشکیل دبیرخانه مراکز پژوهشی و... ازجمله این همکاری‌ها بوده است.

      او ادامه داد: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی همواره طرح‌ها را به مراکز پژوهشی دانشگاه‌های استان‌ می‌فرستد. تقاضا داریم این شیوه جلب مشارکت درخصوص مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز ایجاد شود. علاوه بر این تقاضا داریم هر طرح پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی نیز به مراکز پژهشی شوراهای شهر ارجاع شود. توجه داشته باشید که مرکز پژوهش‌ها شخصیت مستقل علمی دارد و رکن سیاسی نیست.

      اولویت رویکرد کارفرمایی نسبت به کارگزاری در امر پژوهش

      دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان نشست با اشاره به اولویت رویکرد کارفرمایی نسبت به کارگزاری در امر پژوهش، عنوان کرد: در همین راستا نشستی با اندیشکده‌های مختلف حوزه تقنین برگزار کردیم. ظرفیتی در قالب مرکز نوآوری و خانه خلاق با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری ایجاد کردیم تا با شرکت‌های دانش‎بنیان حوزه تقنین و نظارت همکاری کنیم و از ظرفیت آنها بهره ببریم.

      او با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت دبیرخانه کلان‌شهرها و شبکه مراکز شوراهای شهر افزود: باید از تولیدات دانشی در مسائل مختلف اداره کشور اعم از قانون‌گذاری و گزارش‌های نظارتی استفاده کنیم. علاوه بر این مشارکت نخبگانی در دستور کار مرکز پژوهش‌هاست.

      راه‌اندازی سامانه هم‌سیاست‌گذار

      نگاهداری با اشاره به راه‌اندازی سامانه هم‌سیاست‌گذار افزود: نمایندگان مختلف به ما مراجعه می‌کنند تا پژوهشگران را جذب کنیم. سامانه هم‌اکنون فعال است اما در اختیار جمع محدودی است و به زودی عملی خواهد شد.

      وی ضمن تاکید بر شبکه‌سازی ظرفیت مراکز مطالعات شهری با مجلس به عنوان نماد پژوهش ملی افزود: این مسئله موجب هم‌افزایی مضاعف خواهد شد. در گذشته هم دفاتر منطقه‌ای برای موضوعات محلی مطرح بود. پروژه‌های مشترکی مثل طرح جامع مدیریت شهری و روستایی وجود دارد که هم اکنون در دستور صحن است. بهتر است از ظرفیت مراکز پژوهشی در این موضوعات استفاده شود. برنامه هفتم توسعه نیز بستر دوم است.

      ضرورت بهره‌گیری از توان مراکز پژوهشی در راستای تهیه گزارش نظارتی بر حسن اجرا

      او با اشاره به اینکه هنوز پژوهش‌باوری در میان مسئولین جا نیفتاده است گفت: این مسئله فعلا نیاز به ترویج دارد. لذا باید از ناحیه تصمیم‌گیران اقدام شود. البته گاهی واقع‌بینی لازم و ملاحظات اجرایی در پژوهش‌ها لحاظ نمی‌شود و همین موضوع سبب عدم رغبت مسئولین می‌شود. از طرف دیگر بحث مسئولیت‌پذیری اجتماعی پژوهشگران و اخلاق‌مداری سبب می‌شود انها به حریت و استقلال کارشناسی پای‌بند باشند و منافع مردم را وجه‌المصالحه مسئولین قرار ندهند.

      رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اولویت قرار دادن نظارت بر قانونگذاری گفت: ما با تورم قانون و مصوبات مواجهیم؛ 12000 قانون که اجرای آن معطل مانده است. لذا بهره‌گیری از توان مراکز پژوهشی در راستای تهیه گزارش نظارتی بر حسن اجرا نیز ضروری است.

      امکان رتبه‌بندی دبیرخانه کلان‌شهرها

      وی ادامه داد: مراکز پژوهشی باید زنجیره ماموریت خود را کامل ببینند. به این معنا که نظارت و پیگیری دقیقی از مرحله مسئله‌یابی تا تعیین اولویت‌های کاری و در نهایت به نتیجه رسیدن کار داشته باشند. به عبارت دیگر از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو تبدیل شوند. مرحله بعدی راهبری نظارت در نهاد تصمیم‌گیر است. پیامدسنجی قوانین هم مرحله نهایی است. درنهایت به جریان‌سازی و پیشروی می‌انجامد و نهاد تصمیم‌گیر به سمت تخصصی خواهد رفت.

      نگاهداری در راستای استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی محلی و همکاری بیشتر این مراکز با مرکز پژوهش‌های مجلس برای پیشبرد اهداف کلان پژوهشی، تصریح کرد: در این راستا رتبه‌بندی اندیشکده‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس برای همکاری بیشتر پژوهشی در دستور کار است. همین ظرفیت برای دبیرخانه کلان‌شهرها نیز قابل اعمال خواهد بود که اگر طرحی از سوی این مراکز، به حد نصاب برسد به رسمیت شناخته شود و در مسیر بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گیرد.

      اساسنامه تیپ مراکز پژوهشی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قابل حل است

      او در پایان ضمن موافقت با اصلاح چارت سازمانی مرکز پژوهش‌های شوراهای شهر و ضرورت حضور چند نیروی ثابت افزود: اساسنامه تیپ مراکز پژوهشی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قابل حل است.

      تعداد بازدید: 8
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 2654    بازدید کنندگان دیروز: 3490    کل بازدید ها : 7,303,764
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد