• چهارشنبه،17 آذر 1400
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 19
      کد: 215746
      تاریخ انتشار:
      ۱۴۰۰/۰۷/۲۳

      استقبال از فعالیت سمن‌های فرهنگی و هنری

      نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در یادداشتی از بهره‌گیری ویژه شورای ششم از تشکل‌های مردمی به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری سخن گفت.
      استقبال از فعالیت سمن‌های فرهنگی و هنری

      شورای ششم به منظور افزایش خدمات اجتماعی و فرهنگی، درصدد مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد بوده که یکی از آنها بنیاد ملی کرامت است؛ مجموعه‌‎ای که در عرصه فعالیت‌های جهادی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

      شورای شهر مشهد در این دوره از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، در حوزه‌های مختلف بهره خواهد گرفت تا از این طریق خدمات اجتماعی را توسعه و سطح فعالیت‌های فرهنگی را ارتقاء دهد، ما در این دوره، در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک گام عقب خواهیم رفت و فضا را برای تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌های فعال در این عرصه باز می‌کنیم.

      با این اقدام، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بهتر، عملیاتی‌تر و سازمان‌مندتر از گذشته فعالیت خود را انجام می‌دهند و شاهد ارتقاء کیفی و کیفی خدمات خواهد بود.مدیریت شهری، اعم از شورای شهر و شهرداری به‌عنوان پشتیبان عمل می‌کند و به‌عنوان سیاستگذار و تسهیلگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می‌نماییم.

      بر این باور هستم که فرهنگ یک بخش در دستگاه نیست بلکه روحی است که باید در شئون عملکردی هر دستگاهی خود را بروز و ظهور دهد.باید در شورای شهر ششم مشهد بتوانیم فرهنگ را در تمام عرصه‌های مدیریت شهری جاری و ساری کنیم و این امر از طریق اصلاح ساختاری صورت می‌گیرد و بعضا شاهد هستیم که فرهنگ یک امر مزاحم است.

      مسئله اصلی فرهنگ در مشهد هویت شهر مشهد است که مبتنی بر زیارت و حرم منور رضوی است؛ علت تامه تشکیل مشهدمقدس اساسا حرم منور رضوی و وجود شریف مضجع نورانی رضوی است و تمام زندگی و کسب و کار و روابط و اهداف فرهنگی ما در مشهد براساس حرم رضوی شکل می‌گیرد.

      معتقدم که نباید مزاحم بخش‌های غیردولتی مشهد در فعالیت‌های فرهنگی شویم؛ اقدامات فرهنگی وظیفه ذاتی شهرداری نیست؛ نباید منتظر شویم که در ایام مناسبتی شهرداری فضاسازی کند؛ باید گروه‌های مردم نهاد با قدرت وارد شوند و شهرداری هم حمایت کند.

      برای سیطره فرهنگ در شهرداری مشهد باید نقش خود را از مجری تغییر دهیم و اجراء را به بخش خصوصی بدهیم و سازمان فرهنگی شهرداری هم باید کارهای روتین را صورت دهد و اساس کار برون سپاری و واسپاری فرهنگی باشد.

      در برون سپاری فرهنگی قطعا هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هر بخش خصوصی که در فرهنگ ورود کند قطعا بهتر از شهرداری فعالیت خواهد کرد.در حوزه مسائل اجتماعی نیز وضعیت از همین قرار است؛ سازمانهای مردم نهاد ریشه دار مثل گروه‌های جهادی و خیریه داریم و اینکه شهرداری بخواهد تصدی‌گری کند اشتباه راهبردی است و باید وقت صرف برنامه‌ریزی شود و نه اجرا.

      شورای شهر باید از طریق سندنگاری برای آینده فرهنگی ریل گذاری کند؛ مشهد به واسطه وجود شریف حضرت رضا ظرفیت بالایی دارد و از نظر رسانه‌ای اینجا یک کانون است و اگر بخواهیم خبری را منتقل کنیم به سادگی از مشهد با وجود ظرفیت تخصصی بالا این مهم امکانپذیر است و با یک تغییر نگاه می‌توانیم این مهم را صورت دهیم. ظرفیت رسانه‌ای و شبکه رسانه‌ای مشهد باید تقویت شود تا در حوزه برندینگ مشهد فعال باشد.

      ظرفیت اندیشکده‌های مدیریت شهری در مشهد بسیار بالاست و نخبگان بسیار بالایی در مشهد داریم که می‌توانند در طراز کشوری اثرگذار باشند. گام دوم انقلاب وظیفه جوانان بسیار بالا رفته و وظیفه ما این است که تغییر ریل دهیم تا در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گیریم.

      پیوست فرهنگی و معنوی باید در تمامی رویدادسازی‌های فرهنگی و هنری مشهد دیده شود. هر امری که رویکرد اجتماعی در مشهد را تقویت کند موافق آن هستم. باید رخدادهای تمدن ساز فرهنگی و هنری در مشهد را افزایش دهیم. در مشهد برای مثال ادبیات قله است و فردوسی قله است. مشهد با این ظرفیت باید قطب ادبیات شود و رویداد و جشنواره باید بر این اساس تعریف شود.
       

      تعداد بازدید: 19
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 249    بازدید کنندگان دیروز: 3168    کل بازدید ها : 7,147,695
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد