• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر : ۱۰۰۴
      تعداد بازدید: 76
      کد: 209983
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد:

      نگاه فرهنگی و عملگرایی مدیریت شهری را باهدف افزایش اثر و نتایج تغییر دادیم

      رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد تغییر برنامه های اجتماعی فرهنگی و تعیین اولویت های کاری این حوزه را با هدف افزایش میزان اثرگذاری برنامه های مدیریت شهری دانست.
      نگاه فرهنگی و عملگرایی مدیریت شهری را باهدف افزایش اثر و نتایج تغییر دادیم

      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد احسان اصولی، در جلسه بررسی عملکرد شورای پنجم که توسط گروه اجتماعی «روایت شهر » برگزار شده بود گفت: اولویت اول ما در شورای پنجم تحقق برنامه‌ها، شعارها و وعده‌هایی بود که در دوران انتخابات به مردم ارائه کرده بودیم. در این راستا در ابتدای ماه‌های ابتدایی آغاز به کار شورا یکی از اصلی ترین اقدامات ما برگزاری جلسات مشورتی و نظرسنجی با افراد و گروه‌ها از طیف‌ها، جناح‌ها و تفکر ها و سلیقه‌های مختلف بود. برای ارزیابی انتظارات عمومی از عملکرد و اولویت هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی لازم است به آنها پرداخته شود در طی ۳ ماه کار مشورتی و کارشناسی مداوم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است شورای پنجم در حوزه فرهنگی و اجتماعی موضوع آموزش فرهنگ شهروندی را در اولویت خود قرار دهد.

      وی ادامه داد: این ضرورت به درستی و به وضوح به چشم می آمد چرا که در حوزه های مختلف در امور شهر مشهد جای خالی فرهنگ مناسب و ساختارمند شهرنشینی دیده میشد. شهر مشهد در ۱۰ سال گذشته از حیث توسعه معابر، خیابانها بزرگراه ها، شبکه حمل و نقل عمومی، شبکه پیاده محوری و دوچرخه پیشرفت های چشمگیری داشته است. توسعه چشمگیر ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و افزایش خطوط مترو در همین ده سال اتفاق افتاده و از نگاهی دور می توان توقع داشت که مشکلات عمومی شهر حداقل در حوزه ترافیکی کمتر شده باشد اما در واقعیت نه تنها اینگونه نشده بلکه پیچیدگی‌های بیشتری نیز به شهر مشهد افزوده شده است. مشکل این قضیه حلقه مفقوده ای به نام فرهنگ است.

      عضو شورای شهر مشهد افزود: این در حالی است که در سنوات گذشته به طور مستمر و دائمی بودجه های انبوهی با موضوع اصلی آموزش فرهنگ شهروندی در شهرداری مشهد تخصیص و هزینه شده است. در فاصله ده ساله از ۸۶ تا ۹۶، ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مستقیم این حوزه بوده است و وضع موجود در سال ۹۶ نشان می داد که این میزان از هزینه کرد نیز پاسخ و نتیجه مطلوبی نداشته است.
      تعیین دو اولویت محوری
      وی اضافه کرد: در آسیب شناسی هایی که گروه کارشناسی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد انجام دادند مشخص شد بر اساس برنامه عملیاتی دوره گذشته شهرداری مشهد، شاخص پیامدی مطالبه شده از مدیران در بخش آموزش فرهنگ شهروندی تنها انجام فعالیت لحاظ شده بود، به این معنا که صرف انجام فعالیتها و هزینه کردن بودجه ها نشان از موفقیت و پیشرفت برنامه فرهنگی تلقی می شد.

      به گفته اصولی، درواقع تنها برگزاری همایش ها و یا چاپ بروشورها و اقلام مختلف بدون در نظر گرفتن خروجی و نتایج آن به عنوان عملکرد مثبت حوزه فرهنگی و اجتماعی درنظر گرفته می شد اما در برنامه عملیاتی ۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری مشهد با رویکرد اصلاح این نقیصه شاخص پیامدی را از انجام فعالیت به تغییر رفتار شهروندان اصلاح کردیم.

      وی در ادامه گفت: موضوع دیگری که در حوزه آسیب شناسی به آن رسیدیم تنوع و تکثر موضوعاتی بود که در بخش آموزش فرهنگ شهروندی مطرح شده و شهروندان را در بخش های متعدد مورد خطاب قرار می دادیم. این تکثر سبب از دست دادن تمرکز در انتقال مفاهیم آموزش شده و در واقعیت، برنامه های فرهنگی تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند.

      وی گفت: موضوع آموزش های فرهنگ شهروندی پیش از این در ۱۶ عنوان تعیین شده بود که در کمیسیون این تعداد را به هشت عنوان کاهش داده و برای آنها اولویت بندی کردیم. اولویت اولی که به آن رسیده و بنا را بر تمرکز فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی شهروندی گذاشتیم اول رعایت حق تقدم عابر پیاده و دوم موضوع تفکیک زباله از مبدا بود.
      دستاوردهای اجتماعی
      رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره خلاصه به برخی اقدامات شاخص حوزه اجتماعی فرهنگی در دوره پنجم مدیریت شهری گفت: اقدامات متعددی در خصوص تسهیل حضور و تردد زائران و مسافران در شهر مشهد انجام شده از جمله توسعه ایستگاه های استقبال از زائر در ورودی های شهر و تامین زیرساخت های اقامت کوتاه مدت زائران در شهر. همچنین یکی از موضوعات مهم پیگیری شده از جانب ما تامین شرایط و فضای تقویت ارتباط مستقیم مردم با شهر برای افزایش مشارکت ایشان در مدیریت شهر و مطالبه گری ایشان بود. در این راستا مهمترین اقدام ما تقویت نهاد شورای اجتماعی محلات است.

      وی با تاکید بر اینکه شورای اجتماعی محلات نقش واسطه‌گری بین مردم محلات و مدیریت شهری و نمایندگان مردم در شورای شهر را ایفا می‌کند، گفت: برای این هدف سه گام اساسی در نظر داشتیم که ابتدا تدوین آیین نامه اجرایی شورای اجتماعی محلات جهت ارتباط سازمان یافته بین این شوراها و شورای شهر بود. در گام دوم مجامع انتخاباتی شوراهای اجتماعی محلات را برای برگزیدن منتخبین محله در ۱۷۰ محله برگزار کردیم.

      اصولی افزود: باهدف اثرگذاری شوراهای اجتماعی در مدیریت شهری نیز تخصیص ۵ درصد اعتبارات عمرانی هر منطقه به پروژه های مصوب شورای اجتماعی محلات که از دوره پیشین مصوب شده ولی اجرایی نشده بود در این دوره در قالب طرح محله ما به اجرا درآمد. 

      کلید واژه ها: فرهنگ - شورای شهر - مشهد - اصولی -
      تعداد بازدید: 76
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 2736    بازدید کنندگان دیروز: 3490    کل بازدید ها : 7,303,846
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد