• پنج شنبه،11 آذر 1400
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 60
      کد: 208684
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور صد و چهاردهمین جلسه علنی شورا تشریح کرد:

      گزارش اقدامات و رویکردهای حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری مشهد

      رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور صد و چهاردهمین جلسه علنی شورا در آستانه فرارسیدن روز حمل و نقل، به تشریح اقدامات این حوزه و رویکردهای مهم این کمیسیون در سال پایانی پرداخت.
      گزارش اقدامات و رویکردهای حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری مشهد

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، متن کامل نطق پیش از دستور مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در صد و چهاردهمین جلسه علنی در زیر آمده است:

      به نام خداوند جان و خرد

      با عرض سلام خدمت همکاران ارجمند و مردم شریف گرامی ترین شهر ایران ضمن تبریک پیشاپیش 26 آذر ماه روز حمل و نقل که یادآور حماسه وحدت غیرت و میهن دوستی بخش عظیمی از فعالان این عرصه در سال 1362 می‌باشد گزارشی از برنامه‌ها طرح‌ها و اقدامات ایندوره در خصوص عمران و حمل و نقل به سمع و نظر رسانده می‌شود:

      1. مروری بر پروژه‌های شاخص تعریف شده این دوره:

      بدون شک حجم پروژه‌های عمران، حمل و نقلی این دوره مدیریت شهری خصوصا در دو سال اخیر بی سابقه بوده است. عمده‌ی این پروژه‌ها (غیر از معدودی) در همین دوره شروع شده‌اند و در همین دوره به بهره‌برداری رسیده‌اند یا می‌رسند. قطعا بدون تلاش، برنامه‌ریزی و همت نیروهای خدوم و زحمتکش شهرداری و معاونت محترم عمران، حمل و نقل و ترافیک و شخص جناب شهردار و همچنین حمایت‌های همکاران محترم در شورای اسلامی چنین مهمی به سرانجام نمی‌رسید. اگر چه تعداد این پروژه‌ها زیاد است ولی به جهت اطلاع رسانی نام بردن اهم آن‌ها به صورت اجمالی برای آگاهی مردم عزیز خالی از لطف نیست.

      اگر چه اکثر پروژه‌هایی که یاد کردم خودرو محور هستند ولی در مورد ضرورت اجرای آن‌ها ذکر چند نکته ضروری است:

      نخست آنکه تمام این پروژه‌ها تحت عنوان مطالعات جامع حمل و نقل به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است.

      دوم اینکه برخی از این پروژه‌ها باید سال‌ها پیش اجرا می‌شده که با تاخیر روبرو است.

      سوم اینکه در شرایط فعلی تاخیر بیشتر در اجرای پروژه‌های که مکلف به اجرای‌شان هستیم موجب ضرر و زیان‌های هنگفت خواهد شد. فراموش نکنیم زمانی که در سال 96 این دوره از مدیریت شهری را تحویل گرفتیم قیمت تمام شده هر کیلومتر قطار شهری 200 میلیاردتومان بود و اکنون قریب به 5 برابر یعنی حدود 1000 میلیارد تومان است.

      اتوبوس 500 میلیون تومانی امروز به مرز 4 میلیارد تومان رسیده است. هر متر مربع پیاده‌رو سازی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت 2.5 برابری داشته است. دوچرخه سه دنده گیربکسی از 5 میلیون تومان پارسال به 12 میلیون تومان امسال افزایش نرخ داشته است و مثال‌های دیگری که بهتر ازین می‌دانید و همه اینها توضیح واضحاتی است که به تعویق انداختن تکالیف عمرانی به هر بهانه‌ای خودش نوعی اتلاف بیت المال در طول زمانِ از دست رفته است. به همین دلیل همینجا به سهم خودم به عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف مشهد در شورای اسلامی شهر، دست همه خدمتگزارانِ تلاش‌گر عرصه عمران را صمیمانه می‌فشارم و سپاس‌گزارم.

      2. شاخص‌های مورد نظر کمیسیون عمران، حمل و نقل در سال چهارم:

      در کنار کارهای ارزشمندی که تاکنون انجام شده است به نظر می‌‎رسد که برخی عرصه‌ها نیاز به کار و توجه بیشتری دارند. لذا با رصد کردن این دست موارد کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شاخص‌‌های مهم را برای پیگیری در مدت زمان باقیمانده مدنظر قرار دادهاست که با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود.

      الف- پیاده محوری                   ب- حمل و نقل پاک                ج- حمل و نقل هوشمند

      الف: پیاده مداری:

      بدیهی است یکی از مُدهای مهم و پاکِ حمل و نقل پیاده مداری است، وجود پیاده‌روها توسعه یافته، اصولی و قابل استفاده یکی از معیارهای توسعه یافتگی شهرها است که متاسفانه آنگونه که شایسته بوده است در شهر ما به آن پرداخته نشده است. وجود پیاده‌رو وپیاده‌راه‌های قابل قبول علاوه بر ارتقاء کیفیت منظر شهر موجب ایجاد نشاط و تحرک در شهروندان نیز خواهد شد. بر این اساس پیشنهاد شد که در مدت زمان باقیمانده با شعار نهضت پیاده‌روسازی توجه ویژه به این مهم مبذول شود که خوشبختانه در اصلاح بودجه نیز مبلغ مناسبی به بودجه سال 99 اضافه شد و شهرداری محترم در تلاش است که مطالعات سایر محور ها را برای درج در البوم بودجه سال1400 برساند. با انجام این کلان پروژه مردم مشهد شاهد تغییرات قابل توجهی در شکل و شمایل معابر شهری خواهند بود. چهار محوراساسی برای انتخاب و اولیت بندی پروژه های پیاده راه سازی تعریف شده است.

      • تکمیل محورهای تشرف به حرم که بدیهی‌ست هویت اصلی این شهر مبتنی بر وجود مبارک حضرت رضا است و شایسته نیست که هنوزبعد از 1200 سال از زمان ایشان محورهای اصلی تشرف ناقص و نازیبا باشند.

      • تکمیل مسیرهای تفرجگاهی

      • تکمیل مسیرهای پاخور دار

      • اجرای مسیرهایی که باعث پیوستگی بیشتر مسیرهای دوچرخه می‌شوند

      سعی شده که در کنار این موارد توزیع مناسب بین مناطق شهری انجام شود و خواسته‌های مناطق نیز مدنظر قرار گیرد و حتما طرح‌هایی تعریف شود که مطالعات آن کامل باشد. علاوه بر این‌ها پیگیر ایجاد اپلیکیشنی هستیم که مردم با وسیله آن بتوانند قدم‌های روزانه خود راثبت کنند و در قبال آن به نحو مناسب تشویق شوند. کمپین‌های "راه برو جایزه بگیر" و "رکاب بزن جایزه بگیر" در دست برنامه‌ریزی و پیگیری است که امیدوارم تا انتهای سال و مناسب شدن هوای مشهد تکمیل گردد. تیم‌‎های عملیاتی این کمپین تعیین شده‌اند و در حال کارمی‌باشند.

       

      ب: حمل و نقل پاک:

      بدیهی‌ست که پیاده مداری و توسعه مسیرهای دوچرخه اقدامات مهم و لازمی در زمینه حمل و نقل پاک می‌باشند که در حال انجام است. در مورد توسعه مسیرهای دوچرخه نیز با تاکید و تایید همکارانم در شورای شهر پروژه هایی در سال گذشته انجام شده است و ریاستمحترم قبلی کمیسیون جناب آقای دکتر بهاروند نیز اهتمام ویژه‌های در این خصوص داشته‌اند که شایسته تشکر است.

      علاوه بر اینها شورای شهر مشهد اخیرا دو طرح خوب برای توسعه حمل و نقل برقی مصوب کردند که یکی تهیه طرح مطالعات جامع برقی سازی حمل و نقل شهر مشهد و دیگری مصوبه در خصوص موتور سیکلت‌های برقی است. مطالعات نشان می دهد آلودگی ناشی ازموتور سیکلت‌های شهر چیزی هم ارز و هم اندازه‌ی اتوبوس های شهر می باشد. یعنی با یک حساب کتاب ساده و سر انگشتی لزوم توجهبه برقی سازی موتور سیکلت ها در اولین گام مشخص می‌گردد.

      با این همه یکی از آرزوهای قلبی بنده آن است که گرامی ترین شهر ایران در زمینه استفاده از اتوبوس برقی پیشتاز باشند. مذاکراتی نیزدر این خصوص توسط شهردار محترم انجام شده که امیدوارم به زودی به ثمر بنشیند و ما هم به جد پیگیر این نیاز شهری هستیم.

      در راستای حمل و نقل پاک تکالیفی برای هر کدام از سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه حمل و نقل شهرداری تعیین شده است. مثلا به انجام رساندن پروژه دوچرخه‌های اشتراکی شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی و ورود ناوگان جدید اتوبوس و مینی بوس توسط سازماناتوبوسرانی یا احداث مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سازمان بار.

      ج: حمل و نقل هوشمند:

      پروژه‌‎هایی که در بخش‌های قبلی نیز مورد اشاره قرار گرفت جنبه‌هایی از حمل و نقل هوشمند را نیز در خود آن مستتر داشت. مثلاستفاده از اپلیکیشن در پیاده‌روی و دوچرخه‌های اشتراکی. کارهای ارزشمند دیگری نیز در سایر بخش‌ها در حال انجام است به عنوان نمونه طرح MDT در تاکسیرانی که در صورت اجرا تحول عظیمی در هوشمند سازی تاکسی‌ها ایجاد خواهد کرد. مواردی چون مسیریابی، نظارت آنلاین و لحظه‌ای ناوگان، ارسال پیام بین تاکسیران و سازمان به صورت آنلاین، پرداخت کرایه با کیف پول و QR کد، تبلیغات و نمایش فیلم، امکان ارتباط مسافر و سازمان بصورت برخط.

      در این وقت مختصر سعی شده گوشه ای از اقدامات حوزه حمل و نقل برای مردم تشریح شود. امیدوارم در مدت زمان باقی مانده بااهتمام همه ارکان مدیریت شهری در مقابل مسئولیتی که پذیرفته‌ایم سربلند باشیم و این امانت را به سلامت به منتخبین بعدی مردم تحویلدهیم.

      از همه همکاران عرصه عمران مدیریت شهری سپاسگزارم و آخرین عرضم خطاب به ایشان است که:

      تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید

      تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

       

      تعداد بازدید: 60
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 540    بازدید کنندگان دیروز: 2837    کل بازدید ها : 7,132,701
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد