• پنج شنبه،11 آذر 1400
  • ورود
   
    • بخش های خبری
    •  
      منبع خبر : 1004
      تعداد بازدید: 67
      کد: 190473
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر مشهد در برنامه زنده تلویزیونی «اشاره»:

      نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری نیازمند حمایت‌های دولتی است/لزوم همراهی مردم در اجرای برنامه‌های اصلاحی حیاتی است

      رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید براینکه شرایط حمل‌ونقل عمومی در مشهد نسبت به سایر کلان‌شهرها از وضعیت مطلوبی برخوردار است گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری نیازمند حمایت‌های جدی دولت است.

      نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری نیازمند حمایت‌های دولتی است/لزوم همراهی مردم در اجرای برنامه‌های اصلاحی حیاتی است

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، مجتبی بهاروند شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» از سیمای خراسان رضوی بابیان این مطلب گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری از اولویت‌های برنامه‌های مدیریت شهری در دوره پنجم شورا بوده و در سال اول فعالیت شورا، 155 دستگاه اتوبوس دارای استاندارد یورو ۴ مجهز به فیلتر جذب دوده DPF به شبکه اضافه شد. در سال گذشته ۱۵۰ دستگاه تعویض شد و در سال جاری نیز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تأمین خواهد شد.

      وی با اشاره به اینکه در مشهد روزانه ۶ میلیون سفر انجام می‌شود، ادامه داد: اگر ویژگی خاص شهر مشهد که سالانه ۳۰ میلیون زائر را میزبانی می‌کند، در نظر بگیریم بازهم وضعیت ترافیکی ما تقریباً مناسب است. در حال حاضر در مشهد حدود ۱۱ هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که میانگین عمر این خودروها ۱۰ سال است در حالی‌که بر طبق استانداردهای جهانی خودروهای تاکسی پس از ۵ سال کارکرد از رده خارج می‌شوند. حتی شرایط ناوگان برون‌شهری بدتر از این بوده و میانگین عمر آن‌ها حدود بیست سال است.
      کمبود منابع نوسازی ناوگان
      رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص گفت: مشکل بزرگ ما کمبود و محدودیت منابع مالی است؛ با توجه به اینکه در حال حاضر تهیه یک دستگاه اتوبوس باکیفیت نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌طلبد، کار اصلاح و بهسازی شبکه حمل‌ونقل به‌دشواری انجام می‌شود. این کار با توجه به اعتبارات بسیار محدود شهرداری‌ها سخت‌تر شده و باید دولت در چهارچوب قوانین موجود تعهدات خود را اجرایی کند. در ادوار گذشته دولت‌ها نیز تعهدات خود را مبنی بر کمک به شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل انجام نداده‌اند که به‌دشواری کار افزوده است.

      وی ادامه داد: در شرایط موجود موضوع اصلاح و بهسازی ناوگان فرسوده نیز در دستور کار قرارگرفته و در یک سال گذشته نزدیک به 284 دستگاه اتوبوس بهسازی شده که تاکنون 133 دستگاه به بهره برداری رسیده است. در کنار این مقوله دو موضوع گازسوز کردن اتوبوس‌های موجود و تولید اتوبوس‌های برقی نیز در حال پیگیری است.

      بهاروند اضافه کرد: وضعیت خط دو قطار شهری در حال حاضر مناسب بوده و ظرفیت خالی بسیاری دارد. به‌عنوان نمونه در روز تشییع‌جنازه شهید سردار سلیمانی، ۴۵۰ هزار نفر مسافر قطار شهری داشتیم که دو برابر ظرفیت موجود بود اما به‌خوبی سرویس‌دهی شده و بدون مشکل انجام شد.
      مسئولیت‌های اجتماعی، مکمل طرح‌های شهرداری
      رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در کنار وظایف و مسئولیت‌های نهادهای خدماتی عمومی و دولتی برای بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی باید به مسئولیت‌های اجتماعی و شهروندی مردم نیز توجه بیشتری داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر در شهر مشهد به‌طور میانگین از هر ۱۰ خودرو در حال تردد در خیابان‌ها ۸ خودرو تک‌سرنشین است، این رفتار شهروندی باید اصلاح شود. البته در موضوع خودروهای شخصی باید یک‌بار برای همیشه به یک تصمیم قاطع در کشور برسیم که آیا اراده‌ای برای اصلاح شرایط و آلایندگی خودروها وجود دارد یا خیر.

      به گفته وی، متأسفانه خودروهای موجود دارای آلایندگی و مصرف سوخت بالایی است، خودروهای تازه تولیدشده در کشور نیز مشکلات ازاین‌دست دارند اگر شرایط تولید و کیفیت خودروهای تولیدی بهبود نیافته و یا بازار واردات خودروهای باکیفیت و کم‌مصرف تسهیل نشود متأسفانه هرگونه اقدام درزمینه اصلاح و بهسازی خودروها تنها می‌تواند مسکن مقطعی قلمداد شود.
      لزوم توسعه برنامه‌های طرح ترافیک
      بهاروند بابیان اینکه شهرداری به‌طورجدی پیگیر تکمیل کمربند سبز جنوبی است، گفت: عملیات حفاری خط ۳ قطار شهری تا پایان سال به اتمام رسیده و عملیات حفاری خط ۴ از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد. اما طرح ترافیک هسته مرکزی شهر ازنظر ما لازم‌الاجراست. در تمام نقاط دنیا برای کنترل ترافیک و آلودگی در نقاط پرتردد و متمرکز شهرها محدودیت‌های سختی اجرا می‌شود چراکه تا زمانی که محدودیت نباشد، متقاضی استفاده از بافت‌های شلوغ شهری موجود خواهد بود .

      وی افزود: در بیشتر کشورهای پیشرفته برای استفاده خودروهای شخصی از مراکز و مناطق پرتردد شهری هزینه‌های بالایی در نظر می گیرند تا ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه برای ورود خودروهای شخصی نباشد. در کنار این‌ها مسائل فرهنگی و توجیه مردم برای همراهی با برنامه‌های مدیریت شهری بسیار واجب است.

      بهاروند تصریح کرد: ازاین‌رو علاوه بر اینکه همراهی و همگامی دستگاه‌های نظارتی امنیتی و اجرایی شهرستان و استان را برای تکمیل برنامه‌های خود نیازمندیم، همراهی و درک و کمک شهروندان را برای رسیدن به اهداف سبز خواستاریم.
      اقدامات مختلفی از طریق مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا و کاهش معضل ترافیک در حال اجراست اما تمام این‌ها تنها در صورت همراهی مردم، کمک و حمایت سایر دستگاه‌ها مفید خواهد بود.

      وی یادآور شد: در شبکه حمل‌ونقل عمومی در حال حاضر تنها یک‌سوم هزینه سفر شهروندان به‌صورت کرایه از ایشان اخذ می‌شود و دوسوم باقی‌مانده از محل بودجه شهرداری به‌صورت یارانه به شرکت‌های حمل‌ونقل پرداخت می‌شود. در دوره فعلی مدیریت شهری هیچ‌گونه کمک دولتی در یارانه‌های حمل‌ونقل دریافت نکرده‌ایم و حتی در موضوعات تصریح‌شده در قانون نیز دولت از انجام تعهدات خود در قبال شهرداری سر باز زده است.
      فرسودگی ناوگان معضل بزرگ آلودگی هواست
      مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی نیز در این برنامه به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای شخصی به‌عنوان یک معضل بزرگ یاد کرد و گفت: ۸۰ درصد مینی‌بوس‌های فعال در شبکه حمل‌ونقل و ۶۰ درصد اتوبوس‌ها، ۴۰ درصد کامیون‌ها و ۶۰ درصد موتورسیکلت‌ها در حال حاضر فرسوده هستند که تأثیر بسزایی در آلودگی هوادارند.
      تورج همتی با اشاره به اینکه امسال و تا امروز تنها ۲۹ روز هوای پاک و ۲۲۰ روز هوای سالم در مشهد تجربه کردیم، افزود: در موضوع اسقاط نوسازی خودروهای فرسوده آمار مفید به‌شدت کاهش‌یافته که به سبب کاهش چشمگیر اعتبارات و حمایت‌های تسهیلاتی بوده است.
      لزوم مشارکت مردم در بهبود شرایط
      وی خاطرنشان کرد: متأسفانه از ۸۰۰ هزار خودروی موجود در مشهد بیش از ۶۰ درصد آن‌ها تک‌سرنشین هستند، اگر تمام سامانه‌های حمل‌ونقل مشهد فعال‌شده و تمام خطوط قطار شهری به کار بیفتند بازهم نباید از مشارکت مردم بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی غفلت ورزیم. ما در شرایط آلودگی هوا بارها مدارس را تعطیل کرده‌ایم اما متأسفانه شهروندان در استفاده از خودروهای شخصی چندان همراهی نمی‌کنند.

      همتی همچنین گفت: از ۲۹ ماه جاری در تمام شهر مشهد نظارت دقیق آلایندگی خودروها و معاینه فنی به‌روز انجام‌شده و تمام خودروهای فاقد معاینه فنی بر طبق قانون جریمه خواهند شد.

       

      تعداد بازدید: 67
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 479    بازدید کنندگان دیروز: 2837    کل بازدید ها : 7,132,640
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد