• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر : 1004
      تعداد بازدید: 78
      کد: 184283
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد:

      ناکارآمدی طرح‌های شهری بزرگترین چالش مدیریت شهر مشهد است

      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از تاخیر در مطالعه، تصویب و ابلاغ طرح‌های شهری مشهد انتقاد کرده و معضل ناکارآمدی این طرح‌ها را بزرگترین چالش مدیریت شهر مشهد در دوره فعلی دانست.
      ناکارآمدی طرح‌های شهری بزرگترین چالش مدیریت شهر مشهد است

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا با بیان این مطلب گفت: از چالش‌های اساسی ما برای ارتقای نظام شهرسازی آن است که نظام شهرسازی باید دارای اسناد تصویب شده قابل تحقق باشد، اما متاسفانه در مشهد اسناد تصویب شده تحقق یافته زیادی نداریم.
      به گفته وی، طرح‌های تفصیلی ما بعضاً از دوره زمانی خود گذشته و طرح جامع مشهد نیز از نگاه متخصصان با توجه به پیمودن دوره‌های زمانی مختلف و مشکلات از سر گذرانده که در مقطعی سبب خلع ید مشاوران هم شده بود دارای نقاط نقد بسیار است.
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: حتی در نظر کارشناسی وزارت راه و شهرسازی، طرح جامع مشهد در زمان ابلاغ دارای ایراداتی بوده که آن ایرادات هنوز برطرف نشده است، مانند موضوعات پهنه‌بندی حریم یا ضوابط بلندمرتبه‌سازی و تراز مالی فیزیکی طرح جامع.
      مهدی‌نیا در ادامه گفت: از طرفی طرح‌های تفصیلی مشهد نیز در حدود ۱۲ سال است که در دست تهیه مانده و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. این از مشکلات و چالش‌های اساسی شهر است. ما می‌بایست طرح‌های تصویب شده تمام سطوح شهر مشهد را داشته باشیم و هیچ جای شهر نباید خالی از ضوابط و طرح باشد.
      وی با تاکید براینکه نباید فقط به دنبال داشتن طرح باشیم، خاطرنشان کرد: طرح‌ها باید گره گشای مشکلات شهر باشند. شهر موجودی زنده و دارای انعطاف است و طرح‌های ما باید بتوانند جواب این موجود سیال منعطف را بدهند. تهیه طرحی بر اساس رفع تکلیف چاره‌ای از مشکلات شهر نیست و در دو سال گذشته کمیسیون عمران و شهرسازی در مقابل ارائه طرح‌های رفع تکلیفی مقاومت زیادی به خرج داده است.
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما همیشه تأکید داشتیم در تهیه طرح‌ها باید طوری عمل کنیم که بعد از طی شدن افق زمانی طرح، حداقل تحقق ۵۰ درصدی را در آن شاهد باشیم. در حالی که متاسفانه طرح‌های موجود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تحقق داشته است.
      مهدی‌نیا ادامه داد: یکی از ایرادات آن است که در هنگام مطالعات نگاه ایده آلیستی سبب دور شدن از واقعیات موجود در شهر می‌شود لذا طرحی به دست می‌آید که با شرایط واقعی شهر بیگانه است و فقط در جلسات تصمیم‌گیری طرح مناسبی به چشم می‌آید.
      وی با بیان اینکه باید هرچه سریعتر طرح تفصیلی مشهد بر مبنای واقعیت‌های شهر تهیه و تصویب شود، گفت: باید در زیرمجموعه آن طرح‌های موضعی- موضوعی به نوعی تعریف شود که در بستر زمان بتواند انعطاف‌پذیری خوبی نسبت به طرح داشته تا بتواند جواب مناسبی نسبت به تحولات آینده شهر ارائه کند.
      وی از اقدامات مهم انجام شده توسط کمیسیون سابق عمران و شهرسازی در دوسال گذشته به موضوع اراضی آبشار، انتقال پادگان، طرح پیرامون حرم، طرح‌های پایه برای مناطق شهری که دارای طرح مصوب نیستند مانند منطقه منفصل توس اشاره کرد و گفت: این موضوعات به طور جدی توسط شورا پیگیری شده اما با توجه به آن که مدیریت شهری دارای اختیارات چندانی در این حوزه نبوده همه آنچه انجام شده پیگیری حل مشکلات در دستگاه‌های مختلف و رسیدن به نتیجه مطلوب است. امروز هر چند از برنامه زمانی عقب هستیم، امیدواریم ظرف سال جاری بتوانیم حداقل در حوزه طرح راهبردی توس، طرح‌های تفصیلی 7 گانه و به ویژه طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
      حقوق مکتسبه، اولویت انکارناپذیر بافت ثامن است
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در موضوع بافت پیرامونی حرم رضوی چالش اساسی را برقراری تعادل بین دو حوزه سرمایه‌گذاری و حقوق مکتسبه که در دو دهه گذشته بر اساس اجرای طرح قبلی به وجود آمده دانست و گفت: پاسخ دادن به دغدغه‌های هویتی و آنچه منجر به ضرورت اصلاح طرح بوده و پیدا کردن نقطه بهینه بین این دو موضوع، مهم‌ترین نیاز بافت ثامن است.
      وی اذعان کرد: در دو دهه گذشته اساس طرح اجرا شده بر مبنای مداخله مستقیم و تخریب و ساخت مجدد ۳۶۰ هکتار فضای شهری بوده و طرح جدید تنها یک طرح اصلاحی است. حال باید بفهمیم چه میزان از مسیر گذشته را ناچاریم ادامه دهیم چرا که طرح در برخی حوزه‌ها به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده و عملاً بازگشت از آن امکان‌پذیر نیست مانند استخوان‌بندی ترافیکی یا تکمیل شارستان به عنوان حلقه مبدل ترافیکی.
      به گفته مهدی‌نیا، موضوع دیگر اما بافت‌هایی است که هنوز دست نخورده باقی مانده و به عنوان بافت‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و نشانه‌هایی از هویت مشهد قابل اعتنا هستند.
      وی ادامه داد: برخورد با این موارد و تشخیص آنکه در کجا باید ترمیم و اصلاح انجام شود نیازمند یک طرح منعطف است. بازیگران اصلی طرح پیرامونی یعنی راه و شهرسازی، استانداری، میراث فرهنگی، آستان قدس و شهرداری می‌بایست به نقطه تعامل و ادبیات مشترک برسند که در دو سال گذشته با وجود تلاش بسیار ما هرچند به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم اما امروز افق‌های روشنی برای رسیدن به نقطه تفاهم وجود دارد.
      از نگاه مهدی‌نیا لازمه رسیدن به این تفاهم آن است که تمام دستگاه‌ها باید از پوسته نگاه صرفاً سازمانی خارج شده و به موضوع بافت پیرامونی به عنوان موضوعی فراملی نگاه کنند. البته که دولت نیز می‌بایست همانگونه که موضوع حرم امام رضا(ع) را موضوعی فراملی و بین المللی در نظر می‌گیرد در حوزه پوشش هزینه‌های طرح باید نگاه فراملی داشته و مسئولیت آن را به گردن مدیریت شهری نیندازد. در این صورت می‌توان امیدوار بود مشکلی که در بیست سال گذشته به وجود آمده را ظرف چند سال آینده برطرف کرد.
      رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شه گفت: همه امید ما آن است که در دو سال آینده بتوانیم به طرحی مشخص با منابع معین رسیده و مدیریت شهری بیشتر به بخش کاربری‌ها و پروژه های غیرانتفاعی بافت پیرامونی مانند معابر، فضای سبز و موضوع خدماتی بپردازد تا به نوعی بافت پیرامون حرم دوباره زنده شود.

       

      تعداد بازدید: 78
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 4503    بازدید کنندگان دیروز: 8000    کل بازدید ها : 4,622,059
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد