مقام معظم رهبری : شوراها مظهر مشارکت مردمی و برای ایجاد تسهیل در زندگی مردم پدید آمده‌اند
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 247
        کد: 144489
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
        نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد؛

        پایان هبه های بی حساب

        نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از پایان یافتن دوره هبه های بی حساب با روی کار آمدن شورای پنجم می گوید.
        پایان هبه های بی حساب

        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، 4 ماه از آغاز پنجمین دوره مدیریت شهری مشهد می‌گذرد و به همین بهانه برای آگاهی مردم و شهروندان پایتخت معنوی و فرهنگی ایران اسلامی از عمکلرد شورای پنجم به گفتگو با حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس پرداختیم تا از اقدامات این دوره از مدیریت شهری مطلع شویم.


        موحدی‌زاده در ابتدای صحبت های خود به تشریح شرایط حاکم بر شهر مشهد در زمان آغاز به کار شورای پنجم پرداخت و در این خصوص اظهارکرد: ما در شرایطی شهر را تحویل گرفتیم که درآمدهای پایدار شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده بود و رکود در بخش ساخت و سازهای شهری وجود داشت که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد.


        وی با بیان اینکه اقدامات مثبت مدیریت پیشین شهری توسط منتخبین شورای پنجم شناسایی شده است، گفت: بنای ما بر این قرار گرفته که اگر اقدام خوب و مثبتی به نفع مردم و شهر انجام شده، در جهت تقویت آن گام برداریم و آن را ادامه دهیم؛ در قسمت هایی نقاط ضعفی وجود داشته که آنها نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند.


        موحدی زاده در ادامه افزود: در دوره انتقالی و بازه زمانی بین اعلام رسمی نتایج انتخابات تا آغاز به کار رسمی شورای پنجم شهر مشهد، تمامی سازمان های شهرداری، معاونت‌ها‌، شرکت‌ها و زیرمجموعه ها و پروژه های عمده شهری ازقبیل قطارشهری، فضای سبز، کمربند سبز و ... مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفت و با حضور کارشناسان، مسائل آنها را مورد بررسی و برای آنها چاره اندیشی شد.


        وی با اشاره به شناسایی نقاط ضعف موجود در دوره قبل و تلاش شورای پنجم برای فراهم آوردن بستر یا شرایطی که بتوان بواسطه آن از ظرفیت های خود مردم و تشکل های غیردولتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شهرسازان و سازمان های مردم نهاد کمک گرفت، تصریح کرد: شهرداری مشهد با همکاری مردم می‌تواند به مراتب بهتر از این اداره شود زیرا اگر مردم با شهرداری دوست باشند و آن را از خود بدانند، درصدد مساعدت با مدیریت شهری برخواهند آمد.
        نایب رئیس شورای پنجم شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: در پی حاکم شدن چنین رویه‌ای، شهروندان عوارض را به موقع و کامل خواهند داد، در پروژه‌های محلات و پروژه های عمده مشارکت خواهند نمود و سرمایه های خرد خود را می‌آورند و می‌توانیم آنها را نظم و سامان داده و به تبع آن تحرک بیشتری به عمران و آبادانی شهر ببخشیم.

         


        موحدی‌زاده در ادامه صحبت های خود به تشریح بخشی از دستاوردها، موفقیت‌ها و ریل‌گذاری های شورای پنجم طی مدت زمان آغاز به کار خود پرداخت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

        «انتخاب شهردار کارآمد و باتجربه»


        موحدی‌زاده با بیان اینکه انتخاب شهردار اولین وظیفه شورای شهر پس از رسمیت یافتن است، اظهارکرد: شورا باید مدیری را بعنوان شهردار انتخاب کند که قدرت اداره شهر را بهتر از سایرین داشته باشد و در جهت خدمت به شهروندان گام بردارد.


        وی انتخاب مهندس «تقی‌زاده خامسی» را نخستین و مهمترین دستاورد شورای شهر مشهد در دوره پنجم مدیریت شهری دانست و گفت: نتیجه این انتخاب، استقرار یک شهردار کارآمد، متعهد و شهرشناس بوده است.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه در دوره انتخاب شهردار، 22 گزینه در مقابل شورا قرار داشت، افزود: در جمع‌بندی و روح جمعی حاکم بر شورای پنجم، اعضا بر روی مهندس تقی زاده خامسی به توافق رسیدند چراکه ایشان پیشینه بسیار قوی و رزومه پرپیمانه‌ای در مسائل اجرایی شهرداری تهران و در بخش عمرانی استان خراسان داشت و علاوه‌بر آن بخش خصوصی را هم تجربه کرده و نیازهای شهر را می‌شناسد.


        وی افزود: در کنار این موارد یاد شده، شهردار منتخب از ذوق هنری بالایی نیز برخوردار است این مهم، بسیار می‌تواند در زمینه تلطیف فضای فرهنگی شهر نقش پررنگ و به‌سزایی از خود برجای بگذارد؛ در مجموع، ایشان از معدل قوی‌تری نسبت به سایر گزینه‌ها برخوردار بودند و بعنوان شهردار انتخاب و منصوب شدند.


        نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اشاره به اینکه شواهد و قراین نشان می‌دهد جنب و جوشی که در شهر حاکم شده ممکن است خیلی ایده‌آل نباشد، گفت: به لحاظ محدودیت های منابع، درآمدها و مشکلات ساختاری که در منابع انسانی و ساختار سازمانی شهرداری داریم و به کارگیری و استخدام بی رویه نیروها در گذشته، همه موانعی هستند که سرراه ما و شهردار وجود دارد و با سرانگشت تدبیر، تک به تک آنها را شناسایی می‌کنیم و این گره‌ها را به ترتیب اولویت و به تدریج با کمک مردم و متخصصین شهری حل خواهیم کرد.


        موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: علی رغم کاهش شدید منابع درآمدی شهرداری و رکود حاکم بر بخش ساخت و ساز، مشاهده می‌کنید که شهر به خوبی و با آرامش بیشتری اداره می‌شود؛ مردم احساس راحتی بیشتری را دارند و رایحه ای از امید و نشاط در شهر حاکم شده است.


        وی با بیان اینکه مردم ما، مردم خوب و قانعی هستند که با حداقل‌ها سازگارند و توقعات حداکثری از مسئولان خود ندارند، اظهارکرد: درمقابل ما نیز حق ایشان میدانیم که شهروندان رفاه بیشتری داشته باشند و از خدمات بهتری در بخش های مختلف شهری اعم از حمل‌ونقل و نظافت شهر و برخورداری از فضای سبز و کاهش آلودگی هوا بهره ببرند.

        « اصل تخصص گرایی در ساختار کمیسیون ها و کارگروه های شورای شهر»


        موحدی‌زاده در تشریح دومین دستاورد شورای پنجم با بیان اینکه کمیسیون های مختلف شورا بعنوان قلب شورای شهر شناخته می‌شوند، اظهارکرد: بسیار نکته مهمی است که در راس هر کمیسیون، یک چهره متخصص و کاربلد و زبده قرار داشته باشد که خوشبختانه این مهم در شورای پنجم محقق شده است.


        وی خاطرنشان کرد: ترکیبی که شورای پنجم در قالب لیست امید پیدا کرد، ترکیبی چندجانبه و دارای تخصص های مورد نیاز شهر است و افرادی تحصیل‌کرده و با تجربه بر مسند روسا و اعضاء کمیسیون های دهگانه شورا قرارگرفته‌اند.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه در این انتخاب‌ها تنها تحصیلات ملاک نبوده است، گفت: بسیاری از منتخبین شورای پنجم در پروژه های شهر مدیریت کرده‌اند و در سازمان نظام مهندسی مسئولیت داشته و در کشورهای پیشرفته دنیا تحصیلات تخصصی مرتبط با شهر داشته‌اند؛ با توجه به اینکه هر کمیسیونی بین 3 تا 5 کارگروه را می‌تواند داشته باشد، در کارگروه های کمیسیون‌ها نیز سعی شده از چهره های متخصص، دانشگاهی و مدیران شهرداری استفاده کنیم.


        وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مباحث مطرح شده در این کارگروه‌ها صرفا جنبه تئوریک نداشته باشد، در هر کارگروه 2 عضو از شهرداری نیز حضور دارد تا در زمینه بحث بررسی مسائل، طرح ها و بعد اجرایی آنها نقطه نظرات مدیران شهرداری نیز در تصویب آنها درنظر گرفته شود.

        « تصویب و رونمایی از طرح جامع شهر مشهد»


        نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس تصویب و رونمایی طرح جامع شهر را از جمله اقدامات پنجمین دوره مدیریت شهری عنوان کرد که به کمک آن میتوان کاربردهای مختلف طرح جامع و تفصیلی را در نظم دادن به سیما و منظر شهری مطرح کرد.


        موحدی‌زاده گفت: کلانشهر مشهد سال‌ها فاقد طرح جامع و تفصیلی بوده و رشد شهر در بعضی نقاط ناموزون صورت گرفته است چرا که مبنایی تحت عنوان طرح جامع و تفصیلی وجود نداشته و براساس سلیقه های حاکم بر شورا، شهرداری و خود سازندگان برحسب ضرورت تصمیم‌گیری و اجرا می‌شده است.


        وی افزود: درخصوص طرح جامع اختلافاتی بین شورای چهارم و شهرداری با کمیسیون ماده 5، شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین استانداری خراسان رضوی مطرح بوده که این عوامل سبب شده این طرح روی زمین بماند و اجرایی نشود؛ شورای پنجم نیز به این طرح انتقاداتی دارد و بعضی بخش های طرح جامع متناسب با نیازهای جدید شهر و شهرسازی طراحی نشده است.


        عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در ادامه صحبت های خود به نواقص موجود در طرح جامع شهری اشاره کرد و در این خصوص گفت: مشاور و کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری طرح جامع را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اصول شهرسازی و اقتصادی آنطور که شایسته بوده و به شکل همه جانبه بررسی نکرده است.


        موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: موضوعات میراث فرهنگی و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی مسائل مهم هستند؛ مشهدبرخوردار از وجود بارگاه منور رضوی و یک شهر فرهنگی است؛ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران اسلامی شناخته می‌شود که دو مقوله حائز اهمیت شناخته می‌شود، لیکن نگاه تک بعدی به طرح جامع، کارایی و اثربخشی و جامعیت آن را کاهش می‌دهد.


        نایب رئیس شورای پنجم شهر مشهد در ادامه اشاره خود به طرح جامع شهر مشهد اظهارکرد: طرح جامع همانطور که از اسم آن پیداست، باید جامع و کامل بوده و دیدگاه همه جانبه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای شهر داشته باشد؛ نواقص این طرح با توافقات صورت گرفته میان شورای شهر، شهرداری، استانداری با وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری در حال مدیریت شدن است و نقاط ضعف آن برطرف خواهد شد.


        موحدی‌زاده افزود: شهردار برای تصویب طرح جامع شهری مشهد از خود شهامت به خرج داد و به دلیل ابلاغ وزارت مسکن از این طرح رونمایی کرد؛ به کمک این طرح درصدد هستیم که سرمایه گذاری دچار اختلال و رکود نشود و حقوق مکتسبه پیمانکاران و شرکت هایی که ساخت و ساز داشتند و تاسیسات ایجاد نمودند و مراکز تجاری و اقامتی و مسکونی بنا کرده‌اند، حق و حقوقی برایشان در گذشته ایجاد شده حفظ گردد.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری برای طرح تفصیلی فرصت بیشتری دارد، گفت: بسیاری از نارسایی های طرح جامع، از نظر سطح تراکم و عرض معابر و ... در طرح تفصیلی می‌تواند دیده شود و مشاور آن را اصلاح کند تا بتواند جوابگوی نیازها باشد.


        وی با بیان اینکه هدف اصلی میلیون‌ها عاشق اهل بیت و مسافر که مشهدمقدس را بعنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، زیارت امام مهربانی‌هاست، تصریح کرد: این موضوع به این معنا نیست که سایر ظرفیت های شهر را ندیده بگیریم؛ زائرانی که به مشهد می‌آیند اوقات مشخصی را به زیارت می‌پردازند و سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه جاذبه هایی از نظر گردشگری و فرهنگی برای ارتقاء ماندگاری و پرکردن اوقات فراغت شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد شده، چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟


        موحدی‌زاده توجه به ظرفیت های گردشگری شهر را موجب رونق یافتن بازار عنوان کرد و افزود: رونق یافتن بازار، ایجاد درآمد و اشتغال را به همراه خواهد داشت؛ ماندگاری زائر که افزایش یابد، به تبع آن درآمد شهر نیز افزایش یافته و موجب رونق شهر و افزایش درآمدهای شهرداری شده و مردم قدرت خرید و پرداخت عوارض و مالیات پیدا می‌کنند.

        « قانون گرایی و اجتناب از قانون گریزی»


        نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با بیان اینکه «قانون گرایی» شعار شورای پنجم است و حرکتی فراتر از قانون نخواهیم داشت، تصریح کرد: علی رغم اینکه دیدگاهی در بخشی از دولت وجود دارد و آن محدود کردن اختیارات شوراها و شهرداری هاست، قانون‌گذار وظایف زیادی را برعهده شهرداری‌ها گذاشته و برای اجرای این وظایف باید اختیارات و منابع متناسب با آن داشته باشیم و بتوانیم از آنها استفاده کنیم.


        وی در ادامه افزود: اکنون شاهد هستیم که این وظایف بیشتر شده ولی اختیارات و منابع دراختیار شوراهای شهر و روستا بخصوص در کلانشهرها کاهش پیدا کرده است؛ در بحث مدیریت شهری سالهاست لایحه‌ای تحت عنوان مدیریت یکپارچه و واحد شهری در دولت و وزارت کشور و مجلس مطرح شده ولی هنوز به سرانجام قابل قبول نرسیده است.


        موحدی‌زاده با اشاره به بحث عوارض دریافتی شهرداری‌ها، گفت: درگذشته سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سوخت و خودرویی 20 درصد بوده و علاوه‌بر آن شهرداری‌ها مستقیم آن را می‌توانستند دریافت کنند و خیلی سریع‌تر و روان‌تر آن را به نفع مردم هزینه کنند؛ این 20 درصد اکنون به 12 درصد کاهش پیدا کرده و مسیر آن نیز متمرکز شده است.


        وی خاطرنشان کرد: درعوض اینکه اختیارات را به استانها و شهرستانها واگذار نمایند، مجدداً بخشی از اختیاراتی که قبلا وجود داشته را به پایتخت منتقل کرده که این امر مغایر با خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت است؛ دولت ایران از تمرکزگرایی بیشتر رنج میبرد چرا که همه اختیارات را تمایل دارد در دست خود داشته باشد و دلیل آن نیز در اختیار داشتن بودجه نفتی است که دولت را به بزرگترین و پولدارترین نهاد بدل نموده است.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه تمایلات تمرکزگرایی سابقه‌ای تاریخی دارد و اصلاح طلب و اصولگرا نمیشناسد، گفت: امیدواریم در دولت دوم آقای روحانی این گشایش حاصل شود و دیدگاه وزارت کشور و مجلس اصلاح و اختیارات را به شورا واگذار نمایند.


        وی در ادامه به ساختار جدید شورای عالی استان‌ها و ریاست «امیر شهلا» بر شورای عالی استان خراسان رضوی و عضویت در هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و افزود: امیدواریم در ترکیب جدید برای این موضوع همفکری مناسبی صورت گیرد و نقش شورای عالی استان ها در برگشت اختیاراتی که در گذشته بوده، برجسته‌تر گردد.


        موحدی‌زاده در ادامه تاکید کرد: باید پاسخگوی نیازهای متراکم و انباشته شده شهروندان باشیم و این مهم مسئله ای ملی است که همه باید این دغدغه را داشته باشند.

        « جلوگیری از هبه‌ها و بخشش های بی‌اندازه و خارج از عرف و توان مالی شهرداری»


        موحدی‌زاده با بیان اینکه تمایل برگشتن و پرداختن به گذشته را نداریم و بدنبال اثبات شورای پنجم هستیم تا نفی گذشتگان، تصریح کرد: گذشته را می‌شود نقد کرد ولی آن را نفی نمی‌کنیم؛ اعضای شورای قبل نیز زحماتی کشیده‌اند و نقاط مثبتی داشته‌اند که در جای خود آنها را دنبال خواهیم کرد.


        وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم بدنبال کارآمدتر نمودن برنامه‌ها و سیاست قوی‌ترش در اداره شهر و شهردار کارآمد خود است؛ زمانی که شهرداری رونق دارد و از درآمدهای سرشاری بهره می‌برد، ایرادی ندارد که بخشی از این درآمد به مسائل فرهنگی و مذهبی شهر اختصاص یابد؛ لیکن در شرایط حاضر‌، اولویت اصلی تقویت خدمات و رفاه شهروندان مدنظر ماست.


        نایب رئیس شورای شهر مشهد اظهارکرد: طبق ماده 73 قانون شهرداری‌ها، عوارضی که از مردم شهر گرفته می‌شود طبق قانون باید در همان شهر مصرف شود؛ قانون مارا مجاب کرده و در جمهوری اسلامی بین قانون و شرع فاصله ای نیست، شورای پنجم نیز برقانون تاکید دارد و از این نوع هبه ها در شورای پنجم خبری نخواهد بود.


        وی تصریح کرد: با چنین اقداماتی بخشی از جامعه راضی می‌شوند اما رنجش اکثریت جامعه را درپی خواهدداشت زیرا سطح ارائه خدمات آنها را کاهش می‌دهد؛ پولی که ریال به ریال از مردم اخذ می‌شود را نمی‌توانیم تومان تومان در دیگر بخش های غیرمرتبط با وظایف اصلی شهرداری و شهر هزینه کنیم.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه رضایت اکثریت مردم شرط تداوم حکومت هاست، گفت: اگر از این مهم غافل شویم، گرچه بخش هایی از جامعه ما راضی می‌شوند و هورا می‎‌کشند، ولی زمانی که اکثریت ناراضی باشند فایده ای در پی ندارد و حتی در دراز مدت جامعه را آبستن حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر خواهد کرد.


        وی در ادامه اشاره خود به موضوع «هبه»، افزود: شورای پنجم این موضوع را نظم داده و در قالب قوانین اگر معافیت هایی را قانون گذار وضع کرده باشد، آن را اجرا می‌کنیم؛ بعنوان مثال مسجد یا مرکز فرهنگی 200 متر زیربنای مجاز داشته که اکنون 1000 مترمربع بنا ساخته و الان می‌گوید زیربنای مازاد و جرائم آن را هبه کنید، شورای پنجم هیچوقت چنین کاری نخواهد کرد.


        موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: چنین اقدامی نه وجاهت قانونی دارد و نه مسائل شرعی به ما اجازه میدهد؛ در این خصوص ظرفیت خالی نداریم و حتی اگر بخواهیم هبه کنیم جز موارد معافیت های قانونی برای ما امکان‌پذیر نخواهد بود.

        «حاکم شدن گفتمان امید و نشاط در شهر»


        وی با بیان اینکه شورای پنجم به پشتوانه رای مردم فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: در انتخابات شهر مشهد برای نخستین بار میزان مشارکت مردمی 10 درصد افزایش پیدا کرد و سطح آرای منتخبین با دوره های پیشین قابل مقایسه نیست.
        موحدی‌زاده با اشاره به اینکه لیست امید به طور میانگین 5 تا 6 برابر رای دوره های قبل را از مردم و شهروندان شریف مشهدی دریافت کرد که این حاوی پیام حمایت و خواست مردم است، افزود: اگر این اتفاق برای رقیب ما می‌افتاد چقدر از آن استفاده می‌کردند و روی آن مانور می‌دادند؟


        نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس افزود: شورای پنجم نه چنین اقداماتی را مفید می‌داند و نه وقت خود را روی چنین مسائل حاشیه ای خواهد گذاشت بلکه این حمایت بی‌نظیر مردمی را بعنوان محرکی برای روحیه و عزم خود و شهروندان تلقی می‌کند تا با کمک مردم فضای کسب و کار حاکم بر شهر و شهرداری را تغییر داده و رونق را به آن برگرداند.


        موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: گفتمان حاکم بر شهر گفتمان امید، تغییر و اصلاح امور است که اتفاق کوچکی نیست؛ به سال قبل و همین موقع بازگردید و ببینید دیدگاه حاکم بر شهر چه بوده و چه دیدگاهی وجود داشته است.


        وی افزود: امیدواری بر فضای عموم مردم حاکم شده‌است و در تمامی مجامع خواسته هایی توسط ایشان مطرح می‌شود که برای شهر امتیاز تلقی می‌شود و نشان از امیدواری آنهاست؛ این امید را از دست مردم نگیریم!


        عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: اگر برای مردم علت عملی نشدن برخی کارها راتوضیح دهیم با ما همراه می‌شوند؛ شهر های آباد دنیا معجزه نکرده‌اند بلکه منابع شهر خود را مدیریت کرده و به اصول و قواعد شهرسازی پایبندند.


        موحدی‌زاده تصریح کرد: اگر به موفقیت در درازمدت فکر می‌کنیم، باید از منافع کوتاه مدت چشم پوشی کنیم.


        وی در ادامه اظهارکرد: به پشتوانه آرای شهروندان، باید به مردم، سازمان های غیردولتی و سمن‌ها پروبال دهیم؛ بخشی از قدرت اجتماعی شهروندان ما در قالب تشکل ها شکل می‌گیرد و اگر در سازمان ها عضو نباشند، قدرت فردی آنها به قدرت جمعی تبدیل نمی‌شود و فاقد کارکرد است.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه سازمان های غیردولتی و بخش خصوصی می‌توانند نقش پررنگی را در زمینه ایجاد اشتغال فراهم آورند، تصریح کرد: در عرصه هایی که باید به سازمان های مردم نهاد کارکرد دهیم، این مهم را دریغ می‌کنیم و به تبع آن پس از مدتی مشکلات روی هم انباشته خواهد شد.

        « ایجاد تسهیلات در سرمایه‌گذاری و افزایش سطح مشارکت»


        موحدی‌زاده با بیان اینکه شورای پنجم برخوردار از مدیرانی همچون مهندس احمد نوروزی است که سابقه طولانی و موفق شهرداری مشهد را در کارنامه کاری خود داشته و بسیاری از ساخت و سازها را در بافت فرسوده و ناکارآمد مدیریت کرده و ارزش افزوده در آن مناطق ایجاد نموده است.


        وی افزود: چنین مدیری که بواسطه شهردار بودن خود به مدیریت شهری اشراف کامل دارد و در بخش جذب و مشارکت سرمایه گذاری نیز سال ها فعالیت داشته، اکنون بعنوان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های شورا انتخاب شده است؛ آیا بهتر از این امکان پذیر بوده است؟


        نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: در این کمیسیون جلسات بسیار کلیدی با حضور سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود و مشکلات آنها در قالب طرح‌ها و لوایح در حال بررسی و رفع و رجوع است؛ در زمانی گفته می‌شد مشهد جاذبه سرمایه‌گذاری ندارد و سرمایه‌گذاران به شهرهای دیگر می‌روند، امیدواریم شرایط و بستر بازگشت دوستداران مشهد و فرهنگ و تاریخ غنی آن به شهر برای مشارکت در سازندگی و آبادانی فراهم گردد و موانع پیش روی آن برطرف شود.

        « توجه ویژه به حوزه گردشگری »


        وی با بیان اینکه توجه به زیرساخت های گردشگری و توریسم شاید مستقیم جزو وظایف شهرداری نباشد اما این بخش را کمک خواهیم کرد؛ باید توجه داشت که گردشگری متولی داشته و بودجه های دولتی خود را دارد.
        موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری به دنبال احیا جاذبه های فرهنگی و گردشگری شهر است؛ در همین راستا و در جهت کمک به این حوزه، شورای پنجم تصمیم به ایجاد کمیسیون ویژه عمران و توسعه طوس گرفت که در آن انسان هایی با درک مهندسی و فرهنگی بالا و شیفته حوزه فرهنگی عضو هستند و مسائل، ساختار و راهکارهای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار را پیگیری مینمایند.
        وی افزود: اگر طوس و فردوسی در هر نقطه دیگری از دنیا قرارداشت، چنان رونق یافته بود که سرمایه هنگفتی نصیب شهر می‌نمود و خود به یک درآمد پایدار شهری تبدیل می‌گشت.

        « شکل گیری کمیسیون حقوقی شورا»


        موحدی زاده با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد برای ایجاد کمیسیون حقوقی اهتمام جدی داشته و از آن بعنوان اتفاقی مبارک در این دوره از شورا یاد می‌کند، تصریح کرد: بواسطه شکل گیری این کمیسیون بر قراردادهای شهرداری با پیمانکاران، در حوزه های مختلف نظارت می‌شود که طبق قانون قراردادها و قوانین شهرداری اداره گردد و حق و حقوق شهروندان و شهرداری ادا شود.


        وی با اشاره به اینکه با شکل گیری کمیسیون حقوقی خود را محدود کرده‌ایم، گفت: این محدودیت را میپسندیم چرا که مقید هستیم راهی برای کنترل قراردادها باید وجود داشته باشد تا از مسیر قانونی خود خارج و منحرف نشود.
        موحدی‌زاده از شکل‌گیری چندین کارگروه در کمیسیون حقوقی با حضور قضات عالی مرتبه شهر و اعضای کانون وکلاء استان خراسان رضوی و استادان دانشگاه خبرداد و گفت: تشکیل این کمیسیون سبب شده حتی دستگاه قضایی و دادگستری نیز با شورای شهر همکاری داشته باشد؛ بواسطه این کمیسیون بر مصوبات شورا نظارت می‌شود.

        «تقویت ارتباط اجتماعی»


        موحدی‌زاده یکی از دستاوردها و اتفاقات مبارک در شورای پنجم را ارتباط قوی اجتماعی آن با اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: برخی از تعدد جلسات و حضور اعضای شورا در آن ایراد می‌گیرند؛ تقاضای جامعه بسیار زیاد است و رویکردهای پیشین سبب شده تا این تقاضاها انباشته شود و اکنون ما باید پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی آنها باشیم.


        وی افزود: بخش زیادی از این تقاضاها ممکن است مستقیما به حوزه وظایف شورا برنگردد اما بعنوان نمایندگان مردم نمی‌توانیم به آنها پاسخ ندهیم؛ حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که آنها را گوش دهیم، ابراز همدردی کنیم و به ارگان های مرتبط منتقل نماییم.


        موحدی‌زاده با بیان اینکه شورای شهر تنها مرجعی است که شهروندان برای بازتاب نیازهای خود آن را می‌بینند، تصریح کرد: این مهم نتیجه همان رای قوی است که اینجا نمودار شده است؛ امروز ارتباط قوی و کارساز با هنرمندان، اصحاب رسانه، موسیقی، تئاتر و دیگر شاخه های فرهنگ و هنر شهر پیدا کرده‌ایم.


        وی افزود: درخواست های بازدید و جلسات وقت زیادی را از ما گرفته و بواسطه آن فشار زیادی روی اعضای شوراست؛ درخواست های شهروندان زیاد است و فقط عشق و علاقه بوده که عامل انگیزشی و مشوق ما برای حضور در چنین نشست هایی است.

        « اتخاذ سازوکار جدید برای کمیته های نظارتی شورا»


        نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب شورای چهارم، ارتباط با بدنه اجتماعی و توده مردم در قالب کمیته های نظارتی شوراست، گفت: این حرکت از نقاط مثبت دوره پیشین مدیریت شهری بوده که شورای پنجم با اعمال برخی تغییرات به آن نظم جدیدتری داده و دنبال می‌کند.


        وی افزود: طبق دستورالعمل جدید ابلاغی، دبیران کمیته های نظارتی موظفند مشکلات و مسائل شهروندان برای گام نخست در ناحیه هرمنطقه، پس از آن معاونت مربوطه منطقه شهرداری و سپس اگر محدودیت تصمیم گیری بود با تصمیم شهردار منطقه در جهت رفع آنها اقدام کنند؛ در گام پایانی اگر در تمامی مراحل یاد شده به سبب محدودیت اختیارات امکان پاسخگویی وجود نداشت، در کمیته نظارتی که هرهفته با حضور اعضای شورا برگزار می‌شود، مشکل برررسی خواهد شد.

        انتخاب فردی برخاسته از مردم حاشیه شهر برای ریاست کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار


        موحدی‌زاده در ادامه گفت: کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار مشهد ارتباط منظم و پیوسته‌ای را با محلات اجتماعی حاشیه شهر و مناطق کم‌درآمد برقرار کرده است.


        وی با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی این کمیسیون برپایی ملاقات های مستقیم با مردم در مساجد و مدارس سطح مناطق تحت پوشش است، تصریح کرد: مدیریت کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای پنجم شهر مشهد، جناب آقای فیضی، خود برخاسته از میان مردم همین مناطق بوده و با آنها زندگی کرده است و به خوبی درصدد رفع نیازها و کمبودهای شهروندان مناطق پیرامونی از طریق شهرداری مناطق و بخش های مرتبط با شهرداری مرکز است.
         

        تعداد بازدید: 247
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:

کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد