مقام معظم رهبری : شوراها مظهر مشارکت مردمی و برای ایجاد تسهیل در زندگی مردم پدید آمده‌اند
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 67
        کد: 140150
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۸/۲۲

        نطق پیش از دستور محمد حاجیان شهری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد

        محمد حاجیان شهری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نطق پیش از دستور خود را در هشتمین جلسه علنی شورا قرائت کرد.
        نطق پیش از دستور محمد حاجیان شهری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد

        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، متن کامل این  نطق به شرح زیر است؛

         

        به نام خدا

        با سلام و ادب خدمت هیئت رییسه محترم 
        اعضا محترم شورا 
        مدیران محترم شهرداری ، اصحاب رسانه
        و مهمانان عزیز حاضر در جلسه
        (و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و همچنین عرض تسلیت دارم به خانواده های جانباختگان هموطنان زلزله شب گذشته در استان های غربی کشور و آرزوی سلامتی عاجل برای مصدومین  اسن حادثه طبیعی  )
        در طی سالها، رشد روز افزون جمعیت جهان، منجر به پیدایش شهرها و کلان شهرها شده است و در این مسیر، محیط زیست به عنوان بستر توسعه، نقش به سزایی در روند شکل‌گیری شهرها داشته و دارد اما این مهم متاسفانه در طی سالها به درستی مورد توجه و عنایت برنامه‌ریزان شهری قرار نگرفته است. از آنجا که هدف کلان سیستم مدیریت شهری تقویت فرایندهای توسعه پایدار شهری است، شهرداری‌ها به عنوان متولیان اصلی در مدیریت شهری از ابعاد وسیع و جنبه‌های     گوناگون از جمله مدیریت پسماند، مدیریت فضای‌سبز ، توسعه حمل و نقل شهری، انجام امور عمرانی، برنامه ریزی در جهت شهر هوشمند ، اعطای مجوز‌ها و غیره با محیط زیست شهری درگیر هستند. گرچه عنوان واژه «محیط‌زیست» به حوزه خدمات شهری افزوده شده و انتظار می‌رود اقدامات زیست‌محیطی بیشتری در این معاونت متمرکز گردد، اما واقعیت آن است که تمامی حوزه‌های شهرداری بر محیط‌زیست شهری تأثیرگذارهستند و لازم است به مبحث پایداری محیط زیست در تمامی این حوزه‌ها توجه شود.
        متاسفانه با افزایش جمعیت و توسعه و گسترش شهرنشینی انسان‌ها به تدریج از طبیعت دور شده‌اند و تراکم بیش از حد جمعیت، دخالت در محیط طبیعی و ایجاد محیط‌های انسان ساخت، نیاز های  زیست محیطی انسان را بیشتر نشان داده است.
        امروزه  شهرهای ایرانی در حال تبدیل به جزایری حرارتی و مصرف کننده شتابان آب و انرژی هستند؛ میزان مصرف انرژی در کشور ما 9 برابر میانگین جهانی است و در بحث تغییر اقلیم در جهان رتبه پایین‌تر از 10 را دریافت کرده‌ایم. رویداد نامیمونی که منجر به کاهش میانگین بارشهای آسمانی شده است. این درحالی است که کیفیت سکونتگاه‌های شهری، در کشوری که حدود ۷5 درصد مردمانش را در خود جای داده، نقش مهم و بی رقیبی در کیفیت سلامت، شادابی و شهروندان ایرانی دارد. در حال حاضر نسبت فضایی در شهر ها  که در اختیار خودروهای موتوری قرار دارد، بین هشت تا ۱۵ برابر فضایی است که در اختیار عابرین پیاده قرار گرفته و بدین ترتیب، ازدحام، ترافیک، آلودگی هوا، کم تحرکی، سرانه پایین فضای سبز و آلودگی صوتی عقوبت چنین نگاهی است که سبب شده تا انسان محوری را در پای منافع خودرومحوری ذبح کند. به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی‌های جدید بانک جهانی نشان می‌دهد آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان  است. همچنین بررسی ¬ها نشان می ¬دهند هوای آلوده عوارض اقتصادی سهمگینی برای کشورهای در حال توسعه به همراه دارد و سالانه بیش از ۵ تریلیون دلار هزینه در سطح جهانی هزینه صرف تعطیلی روزهای کاری در اثر آلودگی هوا و هزینه¬‌های پیشگیری از مرگ و میر زودرس می ¬شود. براورد خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در ایران هر سال حدود ۲۳  میلیارد دلار معادل9۰ هزار میلیارد تومان است .
        آمار ها نشان می‌دهند در هر شبانه‌روز بیش از6 میلیون سفر درون‌شهری در مشهد صورت می‌گیرد اما تنها 44 درصد این سفرها در مشهد توسط ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود در زمان حاضر سهم اتوبوسرانی از جابه جایی مسافر21‌، تاکسیرانی 20 و قطار شهری2 درصد است، در حالیکه این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه می‌بایست به 75 درصد می‌رسید 10سال از تصویب این قوانین می‌گذرد اما متاسفانه نه تنها به این میزان نرسیدیم بلکه فاصله ما روز به روز بیشتر نیز شده است. در حال حاضر، حدود 5/17 میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کنند که دو برابر استانداردهای جهانی است. بر اساس ارزیابی‌ها موتورسیکلت‌ها 21 درصد، خودروهای سواری 43 درصد و وانت بارها و سایر وسایل نقلیه 36 درصد در میزان آلودگی هوا نقش دارند. در حال حاضر روزانه، 2/1 میلیون خودرو در شهر مشهد تردد می‌کنند که در سال ۲۰۰ هزار تن آلودگی تولید می‌کنند که هر روز ما آن را تنفس می‌کنیم.
        در حالیکه در اغلب کشورهای اروپایی یکی از سیاست‌های راهبردی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کاهش استفاده از خودروی شخصی است. ٤٥ درصد از خانوارهای برلین خودروی شخصی ندارند. در حالی که فقط حدود۱۰ درصد خانواده‌های تهرانی خودرو شخصی ندارند، چرا این نسبت در پایتخت ثروتمندترین کشور اروپایی بیش از ۴ برابر است؟! آن هم در کشوری که درآمد سرانه مردمانش، بیش از ۱۰ برابرِ ایرانی‌هاست!
        چرا در حالیکه یکی از امتیازهای جذاب در خرید و اجاره آپارتمان در کلانشهرهای ایران، تعداد پارکینگ خودرو است؛ در آلمان هر چه می گذرد، رغبت مردم به استفاده از خودرو شخصی کمتر می‌شود؟ در حالیکه در و دیوار و بیلبوردهای تبلیغاتی شهرهای ایرانی پر از معرفی مدل های رنگارنگ از خودروهای جدید ایرانی و فرنگی است؛  ما کجای راه را اشتباه رفتیم که ضد ارزشها‌ در نزد ما، ارزش و نشانه رفاه تلقی می‌شود و چرا یادمان رفته که نشانه یک جامعه توسعه‌یافته و مرفه، آن نیست که مردمش برخوردار از خودرو شخصی باشند؛ بلکه آن است که ثروتمندان و نخبگان جامعه از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه استفاده کنند.بر اساس گزارش مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری، شهر مشهد در سال 1395 در مجموع 25 روز هوای پاک، 249 روز هوای سالم ،88 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها را تجربه کرده است  در سال جاری با گذشت ۲۲۷ روز ، ۹ روز هوای پاک،۱۸۰ روز هوای سالم و ۳۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ثبت شده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ روز بوده است.
        چه باید کرد؟
        در نگاه اول به ذهن می‌رسد باید سیاست افزایش سرانه فضای سبز حتی بالاتر از حد استانداردهای پذیرفته شده، با قوت ادامه یابد و اجازه قطع درختان به بهانه‌های مختلف داده نشود. اما متاسفانه در این مسیر با دو محدودیت عمده روبرو هستیم 
        یکم: درست است که یکی از روش‌های موثر بر کاهش آلودگی هوای شهرها، توسعه جنگلداری شهری با استفاده از گونه‌های مناسب با کارکرد موثر اکولوژیکی است.‌ اما پوشش مناسب جنگلی و فضای سبز، حدود 10 درصد در کاهش کربن هوا موثر است.
        دوم: شهر زنده برای توسعه پایدار نیاز به آب دارد وشهر مشهد در افق1420 نیاز به 450 مبلیون متر‌مکعب آب برای شرب و مصارف شهری و فضای سبز دارد.
        این حجم آب قرار است چگونه و از کجا تامین شود؟
        از دشت مشهد هم اکنون 3 برابر مجاز آب برداشت میشود و با این روند تا افق مذکور آبی برای برداشت نخواهد ماند. در بخش فاضلاب نیز هنوز پس از 20 سال  به هدف طرح که تصفیه و بازچرخانی پسآب تصفیه شده بوده است نرسیده‌ایم.
        سالانه میلیونها متر‌مکعب فاضلاب تصفیه شده و نشده در کشف رود رها میشود و بجای استفاده مجدد و مطلوب بلای جان مردم شده است.
        پس ظاهرا به نظر می‌رسد با تجهیز ناوگان موتوری، بهبود کیفیت سوخت، لزوم معاینه فنی خودروها، خروج مینی‌بوس‌ها و خودروهای فرسوده از حیز انتفاع، می‌توان مشکل آلودگی هوا را در کلانشهرهای ایرانی حل کرد! یعنی در بهترین حالت می خواهیم به انگلیس برسیم که مطابق گزارش‌ها با وجود تردد مدرن‌ترین خودروها و باکیفیت‌ترین سوخت‌ها، سالی ۴۰ هزارنفر از شهروندان آن  قربانی آلودگی هوا می‌شوند! و این در حالی است که بر اساس اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست سالانه ۵ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان می‌دهند. 
        اما اگر بر این باوریم که سهم عمده‌ای از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای شخصی و دولتی است، باید بکوشیم تا با گسترش شتابان ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی و پراکنش منظم‌تر آن در تمامی کلانشهرها، عملاً شهروندان را در انتخاب گزینه‌هایی ارزان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر برای تردد در شهر تشویق کنیم. در حقیقت به جای ساخت بلوارها و تونل‌ها و آزادراه‌های درون شهری بیشتری که مردم را تشویق به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی می‌کند، باید اولویت نخست، گسترش خطوط مترو وBRT  باشد. همچنین باید علاوه بر ارتقای کیفیت سوخت خودروها و سامانه احتراق آن‌ها در خودروهای داخلی، بکوشیم تا بتدریج با جایگزینی استحصال انرژی از خورشید و باد و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تا آنجا که امکان دارد، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کم کنیم. همچنین با دقت در ساخت و سازهای بلندمرتبه در کلانشهرها با توجه به جهت باد غالب،  بکوشیم تا دالان‌های طبیعی عبور باد مسدود نگردد؛ این در حالی که روند بلندمرتبه‌سازی در بسیاری از کلانشهرها نگران‌کننده است. باید هر چه سریع‌تر معابر عمومی شهرها را بر روی تردد خودروها و موتور سیکلت های بنزین‌سوز تنگ‌تر کرده و در عوض به ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و ساخت پیاده‌راه همت گماریم.
        همچنین خروج صنایع آلوده‌کننده‌ای مثل کارخانه های  سیمان، پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع آلومینیوم سازی، خودروسازی و کوره‌پز خانه‌های تولید آجر و سفال از حریم شهرها هم از دیگر اقدامات حکومتی برای کاهش خطر آلودگی در کلانشهرهاست. و تلاش کنیم فرهنگ استفاده از دوچرخه با پیشگامی برخی از نخبگان و مدیران جامعه دوباره ترویج شود.
        در ادامه روی سخنم با شهردار محترم مشهد مقدس، جناب آقای مهندس تقی‌زاده و همکاران خودم اعضای محترم شورای شهر است ؛ لطفاً این اشتباه را تکرار نکنیم و به دام مسابقه‌ای از پیش باخته به نام پیشی گرفتن از تعداد خودروها با ساخت ظرفیت بیشتر برای خیابانها و بزرگراه‌ها نیافتیم. تجربه شکست خورده‌ای که در آغازین روزهای صدارت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران، برای این شهر سیاست گذاری شد:
        چه دلیلی از این گویاترکه اگر امروز بیش از ۲۰ میلیون ساعت از عمر تهرانی‌ها در ترافیکی لجام گسیخته و پرفشار از دست می رود، متهم شماره نخست آن، نه کمبود اعتبار که فرآیندی است که نشان می دهد: چگونه در پای خودرو‌ محوری، زیست‌محوری را در مبلمان شهری ذبح کردیم!
        یادمان باشد:
        شهری که وقت کمتری از شهروندانش را در ترافیک تلف کند؛ شهری که آسمان آبی‌تری به چتر دایمی اش بدل شود و شهری که حرمت همه زیستمندان در طراحی آن رعایت شود، بی شک مردمانش با صبوری و مهر بیشتر، یکدیگر را تحمل خواهند کرد. بیایید اولویت را به گسترش حمل و نقل ریلی،BRT ‌، ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری و پیاده‌راه  اختصاص دهیم و با افزایش تحرک در سامانه‌های حمل و نقلی، فقط به عیار آبی آسمان، کاهش ترافیک و آلودگی صوتی کمک نکنیم؛ بلکه شهری بسازیم با مردمانی که دست به گریبان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا،کم تحرکی نبوده شاداب و با نشاط هستند و بدین ترتیب، واقعاً نشان دهیم که لیست امید هستیم. اما مطمئناً این مردم هستند که با تغییرات کوچک در زندگی خود، می‌توانند منشأ اتفاقات بزرگی در شهرها و هوای آلوده‌ آن باشند. همچانکه در اواسط قرن گذشته، لندن، نیومکزیکو، دهلی، ریودوژانیرو و کلانشهرهای دیگر هم شاهد یک دهه شرایط سخت و پرخطر بخاطر آلودگی هوا بودند اما توانستند با تمهیداتی این بحران را از سر بگذرانند. حتماً این اتفاق با همراهی مردم می‌تواند عملی، و آسمان شهرمان دوباره آبی شود.
         
        تعداد بازدید: 67
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد