مقام معظم رهبری : شوراها مظهر مشارکت مردمی و برای ایجاد تسهیل در زندگی مردم پدید آمده‌اند
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 81
        کد: 138541
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
        رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورای شهر دربرنامه اشاره:

        نظارت ضعیف درمرحله ساخت عامل اصلی آشفتگی مناظر شهر است

        رئیس کمیسیون عمران وطرح ریزی شهری شورای اسلامی شهرمشهد مقدس با حضور دربرنامه اشاره شبکه خراسان به بیان دلایل آشفتگی در مناظر شهر مشهد پرداخت.

        نظارت ضعیف درمرحله ساخت عامل اصلی آشفتگی مناظر شهر است

        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، محمدهادی مهدی نیا در برنامه زنده تلویزیونی اشاره که از شبکه خراسان رضوی پخش می شد، درباره وضعیت فعلی معماری شهر مشهد اظهار کرد: معیارهای مختلفی در شهرسازی و معماری شهر دخیل است  اما در  ارزیابی های  صورت  گرفته درباره میزان  تحقق طرح جامع درکشور، متاسفانه آمارها  نشان دهنده تحقق  30 درصدی طرح ها بوده و در شهر مشهد امارهای بدست آمده از این هم کمتر است، با این اوصاف حال و روز شهرسازی ومعماری شهرهای کشور خوب نیست.

        مهدی نیا درباره تعریف مفهوم شهرسازی و معماری درایران گفت: مفاهیم شهر سازی و معماری در حوزه تئوری و دانشگاهی تعاریف مختلفی دارند اما معماری و شهرسازی  اسلامی، منشعب شده  از فرهنگ 1400 ساله اسلامی است لذا بایستی در ساخت بناها، نمادهای شهرسازی اسلامی نمود داشته باشد که  متاسفانه این گونه نیست.  

        رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری درخصوص مسئولیت ایجاد بناهایی با ظاهر نامتناسب با معماری ایرانی و اسلامی  در شهرگفت: درحوزه ساخت بناها توسط مردم باید به این موضوع اشاره کرد که معماری و شهرسازی تجسم کالبدی فرهنگ ماست، لذا کالبدهایی که ایجاد می کنیم نیز نشان دهنده وضعیت فرهنگی ماست.

        وی درباره نظارت به وضعیت کالبدی شهر گفت: بخشی از وضعیت کالبدی شهر به سیاست گذاری های دولتی و مدیریت شهری بازمی گردد و بخش دیگر مربوط به طرح های هدایت شهری یعنی طرح های جامع و تفصیلی است.

        مهدی نیا اظهارکرد: برای کنترل نماها ضوابطی در قانون در نظر گرفته شده اما متاسفانه معیارهایی برای نظارت و هدایت این موضوع  پیش بینی نشده است، از همین رو تفاوت موجود در نماهای شهری به  مباحث فرهنگی و عدم وجود ابزارهای  مناسب برای هدایت و کنترل آن باز می گردد.

        رئیس کمیسیون عمران و طرح ریز شهری عدم فرهنگ سازی توسط مدیریت شهری در بین مردم را به عنوان مهمترین ابزار هدایتی و کنترل معرفی کرد.

         مهدی نیا درباره خط آسمان یا به تعبیر عامیانه تفاوت در طبقات بین بناهای مجاور هم، گفت: خط آسمان در مرحله صدور مجوز اولیه یا پروانه در نظر گرفته می شود اما در مرحله  ساخت و اجرا  زیادی خواهی ها باعث ایجاد از هم گسیختگی در خط آسمان می شود که البته نبود کنترل و نظارت از طرف مدیریت شهری این تخلف را تشدید می کند.

        وی درباره دریافت مجوزهای لازم به منظور ساخت نما در تاییده های شهرداری اظهار داشت: نقشه نمای ساختمان درمرحله دریافت پروانه به تایید شهرداری و نظام مهندسی می رسد اما در زمان پایان کار عوامل نظارتی وکنترلی برای رسیدگی به اینگونه موارد بسیار ضعیف هستند و همین موضوع باعث از بین رفتن هارمونی در نقشه اولیه می شود. 

        رئیس کمسیون عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس پیرامون آماده سازی بستر نظارتی برای زیبا سازی منظر شهری و نماهای ساختمان ها، گفت: د رهیچ جای دنیا امکان ایجاد ظاهری یکسان در بناها وجود ندارد اما با فرهنگ سازی درمیان مردم و ایجاد حساسیت در بین نخبگان به منظور توجه به نماهای بناها می توانیم گام های ارزنده ای را درساماندهی نماهای شهر برداریم.

        مهدی نیا تاریخچه تهیه طرح جامع مشهد را در دهه 50 با افق سال 70 معرفی کرد و افزود: در سال 70 طرح دوم جامع شهر مشهد برای دهه 90 تدوین شد اما با توجه به تغییرات زیاد شهرسازی مشهد در دهه 80 مسولان شهر تصمیم گرفتند تدوین سومین طرح جامع شهر مشهد را زودتر آغاز کنند اما متاسفانه به دلایل مختلف ابلاغ طرح سوم دچار هدررفت زمان شد و درحال حاضر طرح جامع سوم به شهرداری مشهد ابلاغ شده است.

        وی در توضیح طرح جامع و طرح تفصیلی و تفاوت های بین آنها گفت: طرح جامع مربوط به مسائل کلی شهر است و طرح های تفصیلی زیر مجموعه طرح جامع بوده و مسائل خردتر درسطح محلات را عنوان می کند، همزمان با تهیه طرح جامع طرح تفصیلی نیز در هفت قسمت تهیه شد و در حال حاضر بیشتر از 80 درصد از طرح های تفصیلی آماده شده است.

        رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به آماده سازی هرچه سریعتر طرح های تفصیلی به عنوان شعار شورای پنجم اشاره کرد و افزود: شاید در چند ماه آتی شاهد به تصویب رسیدن طرح ها تفصیلی شهر مشهد باشیم.

        مهدی نیا درباره تعریف طرح های جامع در سطح دنیا گفت: به دلیل وجود پارامترهای مختلف امکان برنامه ریزی برای طرح های جامع بلندمدت در شهر ها وجود ندارد از همین روی تدوین طرح های بلند مدت جامع در دنیا منسوخ شده و لذا طرح های جامع در سطح دنیا برای موجود زنده و قابل تغییر مثل شهرها به صورت منعطف و در بازه زمانی 10 ساله تعریف می شود.

        وی گفت: کسب درآمد شهرداری ها از محل درآمدهای ساختمانی که بیشتر درحوزه تخلفات در ساخت وسازها بوده است یکی از دلایل آشفتگی موجود درنماهای شهری به حساب می آید. عدم تعریف درآمدهای پایدار برای کلان شهرها  آنها را منفعل ساخته و به سمت کسب درآمدهای غیر پایدار سوق داده است و دخالت سلایق مدیریت شهری نیز در این امر اثر گذار بوده است.  

        وی وجود قوانین مربوط به 40 الی 50 سال گذشته را نیز به عنوان یکی از دلایل دیگر آشفتگی در نماهای شهری معرفی کرد و افزود: سبقه وضع قوانین مربوط به نماهای ساختمانی به 40 الی 50 سال گذشته باز می گردد که علی رغم اصلاحاتی که درآن صورت گرفته است اما این حوزه نیازمند تدوین قوانین بنیادی است.

        مهدی نیا نبود مدیریت یکپارچه شهری را به عنوان عامل دیگر آشفتگی در نماهای شهر دانست و بیان کرد: با ایجاد مدیریت یکپارچه شهری نظارت بر نماهای شهر نیز ساماندهی خواهد شد.  

        رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ساماندهی نما و منظر شهری را به عنوان دغدغه شورای پنجم معرفی کرد و افزود: کمیسیون عمران و طرح ریزی شهری در شروع آغاز به کار خود ساماندهی تابلوهای شهری را در دستور کار خود قرارداد و ساماندهی تابلوهای داروخانه ها و مطب پزشکی را بعنوان الگوی کار در نظر گرفت. 

        وی درباره مناسب سازی معابر شهر برای تردد معلولین نیز گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه ای را  به منظور مناسب سازی معابر برا ی معلولین به تصویب رسانده است که خوشبخانه در چند سال گذشته مناسب سازی معابر در دستور کار شهرداری ها نیز قرار گرفته است.

        مهدی نیا  درباره مناسب سازی معابر فرعی ویژه معلولین گفت:  در معابر فرعی نیازمند مشارکت شهروندان هستیم زیرا این امر از  حیطه توان مالی شهرداری خارج است. 

        تعداد بازدید: 81
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد