مقام معظم رهبری : شوراها مظهر مشارکت مردمی و برای ایجاد تسهیل در زندگی مردم پدید آمده‌اند
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 222
        کد: 122486
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
        محمد رضا دیمه کار :

        نطق پیش از دستور عضو شورای شهر مشهد مقدس

        محمد رضا دیمه کار در یکصد شصت و هفتمین جلسه شورای شهر در خصوص ابعاد مختلف حکمروایی شهری سخن گفت .
        نطق پیش از دستور عضو شورای شهر مشهد مقدس

         رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا

        پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده
        شاید خاطر برخی از اعضا با شنیدن نطق پیش از دستور اینجانب آزرده شود اما مطالب تلخ صادقانه بر گفتارهای شیرین منافقانه ارجحیت دارد، چرا که شورای چهارم خواستار شفافیت درعملکرد است .
        حکمروایی  مطلوب شهری از مفاهیم کاربردی در ادبیات  جدید مدیریت شهری است ، حکمروایی  شهری متفاوت از حکومت شهری است ، حکومت شهری مبتنی بر باید ها و نباید هاست که به معنی مدیریت محدود است اما حکمروایی  شهری بعنوان واژه ای جدید در توسعه مبتنی بر سه پایه است .
        سه پایه ای که مثلث حکمروایی  شهری را تشکیل می دهند عبارتند از : دولت ، بخش خصوصی و مردم . در مشهد مقدس که شهری ملی و فرا ملی است، تعامل و همفکری با این سه پایه راهی برای تصمیم گیری و حل مشکلات و پیشبرد امور شهری است .
        در خصوص بهره مندی از پایه اول یعنی دولت در مدیریت شهری باید گفت : در مدیریت شهری استفاده از ظرفیت های دولت به معنای عام آن ، می تواند درمباحث قانونی و زیر ساختی تاثر گذار باشد که نمونه آن استفاده از مالیاتی است که دولت بصورت متمرکز آن را دریافت می کند . سالانه 27 میلیون زائر به شهر مشهد مشرف می شوند ، که درآمدهای سرشاری را برای دولت و شهر مشهد به ارمغان می آورند ، و اگر درصدی از مالیات معادل 45 تا 50درصد که در کشورهای پیشرفته مرسوم است به شهر باز گردد از بار مهمان نوازی و پذیرایی از زائران  که بر دوش شهروندان مشهدی است کاسته خواهد شد .
        در صورت محقق شدن این پیشنهاد هزینه هایی که شورا و شهرداری در بخش زیر ساختی مصرف می کند در سایر بخش ها نظیر : حاشیه نشینی ، حمل ونقل عمومی ، آلودگی ، فضای سبز ، کودکان کار و دیگر آسیب های اجتماعی که شاهد وقوع آنها در کنار مضجع شریف امام رضا (ع) هستیم، هزینه نماییم . 
        دومین پایه حکمروایی شهری ، بخش خصوصی است ، که در قوانین بالا دستی کشور بدان اشاره شده است و مقام معظم رهبری نیز بر اجرایی شدن اصل 44 بارها تاکید کرده اند . با واگذاری بسیار از امور به بخش خصوصی از طریق رعایت اصول خرید خدمت و برگزاری مناقصه های اصولی از حضور ارشمند بخش خصوصی بهره مند خواهیم شد . البته با واگذای بخش هایی که با جان مردم در ارتباط است مثل آتش نشانی به بخش خصوصی موافق نبوده و اینگونه موارد مد نظر در این نطق نمی باشد .
        سومین پایه حکمروایی شهری، مردمی است که،  بار سنگین اداره شهر بردوش آنان است و ضروری است  نقش آفرینی و مشارکت بیشتری در حکمروایی شهری داشته باشند .
        نگاه ما با رویکرد دین مدارانه با نگاه دنیا و سازمان ملل متفاوت است ، نگاه ما لیبرالی و یا سکولار نیست لذا با توجه به تسری دین بر کلیه امور شهری ، عناصری دیگر با تکیه بر این دیدگاه بر حکمروایی شهری افزوده خواهد شد که عبارتند از : شفافیت ، مشارکت، انصاف و دربرگیرندگی ، پیروی از قانون ، کارایی و کارآمدی و اجماع گرایی ، که درمجموع حکمروایی  شهری دینی را تشکیل می دهند .
        دینی اندیشیدن انتظاری است که مردم از مدیریت شهری دارند که مصداق بارز آن، جاری شدن عدالت محوری در حکمروایی شهری دینی است، از همین روی بررسی کنیم آیا نگاه عدالت محورانه در دوره چهارم و یا ادوار گذشته شورا لحاظ شده است ؟
        بعنوان نمونه تبصره پیشنهادی اینجانب در روز گذشته جهت بررسی قانونی بودن نحوه استخدام افردای که در دوره چهارم شورا، جذب شهرداری شده اند از مجموع 25 نفر عضو فقط 6 رای موافق را کسب کرد . چرا 19 نفر دیگر به این پیشنهاد رای ندادند ؟ 
        آیا این نحوه عملکرد عدالت محورانه است ؟ اگر مردم عدالت محوری را در عملکرد مدیران مشاهده کنند در همه امور با مدیران شهری همراهی خواهند کرد . این سوال در ذهن مردم متبادر می شود با وجود یک فارغ التحصیل با مدرک عالیه در هر خانه چرا در یک سازمان افرادی با مدارک غیر مرتبط و طرق غیر قانونی مشغول به کارند ؟ مصادیق این نمونه قبلا به صورت کتبی به شورای شهر ارائه شده است .
          
        پاسخگویی عنصر دیگر حکمروایی شهری دینی است، طی مکاتبه ای خواستار پاسخگویی به این سوال شدم که چرا شهردار مشهد بعنوان مدیر تمام وقت شهر مشهد با چه مجوز در مقطع فوق لیسانس و دکترا مشغول به تحصیل شده است ، چه کسی مجوز ادامه تحصیل ایشان را بعنوان مدیر تمام وقت شهر مشهد صادر کرده است ؟
        این سوال را بعنوان نماینده مردم مطرح کردم اما تاکنون از شورا و از مراجع قانونی بالا دستی پاسخی دریافت نکرده ام ، که اخیرا دلیل این بی توجهی را متوجه شدم و آن هم درگیری مقامات بالا دستی در همین موضوع  است ، وقتی متولیان امر منافعشان در موضوعی سهیم است قطعا نمی توانند پاسخگو باشند.
        حکمروایی شهری برای اداره شهرها بر اساس چهار مدل است : 1- مدل کمیسیونی ( که در ایران قابلیت اجرایی ندارد ) 2- مدل شورای ضغیف ، شهردار ضعیف 3- مدل شورای قوی ، شهردار قوی 4- مدل شورا و مدیر است .
        در اکثر شهرهای ایران از مدل چهارم استفاده می شود که در آن شورا ، مدیری را برای اداره شهر انتخاب می کند که در دوره چهارم شورای شهر مشهد شاهد نقاط قوت و ضعف این مدل بوده ایم . پیشنهاد من این است که اگر شورا می خواهد نقش اصلی خود را ایفا کند می بایست مدل شورای قوی ، شهردار قوی را انتخاب کند یعنی اعضای شورا و شهردار با آراء مردمی انتخاب شوند . این مدل به لحاظ علمی شایسته ترین مدل است که در کشورهای پیشرفته از آن استفاده می کنند ، نمونه آن قوه مجریه و مقننه است که هردو با رای و نظر مستقیم  مردم  انتخاب می شوند . این نوع مدل مبتنی بر پایه سوم حکمروایی شهری یعنی بهره مندی از مشارکت مردم است .
        حضور مردم در انتخابات، یکی از مظاهر مشارکت مردم و پشتوانه نظام اسلامی ایران است . و انتخاب  شوراهای اسلامی شهرها توسط مردم  از مظاهرمحلی مشارکت مردمی در تصمیم گیری های شهری است . اگر مردم از همه سلایق در انتخابات شورا شرکت کنند ، شورایی با پشتوانه قوی مردمی تشکیل خواهد شد که خود را پاسخگوی همه آحاد مردم می داند .
        لازمه حضور پر شور مردم ، فراهم کردن زمینه حضور متخصصان متعهد و متدین در عرصه رقابت است ، از متولیان امر خواهش می کنم دایره حضور متخصصان را محدود نکنند ، زیرا شهر مشهد متعلق به همه ساکنین آن است و از جوانان متخصص، متعهد و انقلابی شهرمان دعوت می کنم شجاعانه در انتخابات شورای شهر ثبت نام کنند .
        اخیرا در فضای مجازی شاهد تبلیغات کاندیداهای آتی با سوابق مدیریتی و سیاسی هستیم ، اینجانب بعنوان شهروندی از طبقه میانی جامعه که افتخار نمایندگی مردم مشهد را در شورای شهر دارم ، با نیم نگاهی  به تجربه ای که از حضور خود در این شورا کسب کرده ام ، به ارائه اینگونه از سوابق مدیریتی و سیاسی توجهی ندارم ، زیرا اگر برخی از این سوابق کارا بودند،  نباید شاهد برخی از مسائل در شهر مشهد می بودیم .   سوابقی مثل معاون وزیر و وزیر ، استاندار ، فرماندار و مدیر کل . اگر  عملکرد نمایندگان مردم مبتنی بر نگاه کاراآمد و شجاعانه نباشند کاری از پیش نخواهیم برد لذا با نظر سنجی می توانیم از قضاوت مردم در خصوص شورای چهارم آگاه شویم .
        از جوانان انقلابی می خواهم که مرعوب لیستهای انتخاباتی نشوند ، که پشتوانه  برخی از آنها فقط یک فرد بدنبال کسب امتیازات و زمینه سازی برای اهداف آتی است . جوانان انقلابی با تخصص و تعهد و توکل بر خدا در عرصه خدمت رسانی حضور پیدا کنند که فصل الخطاب همه ، انتخاب و قضاوت مردم خواهد بود .
        خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار 
        تعداد بازدید: 222
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
کلیه حقوق این پایگاه، متعلق به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است.
پشتیبانی فنی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد