• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 70
      کد: 205732
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور صد و هفتمین جلسه علنی:

      نهاد شوراهای شهر و روستاها و نظارت بر انتخابات آن، حق مردم است

      رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در حال دستکاری‌هایی با پوسته قانونی اما ویران‌کننده است، تاکید کرد: نهاد شوراهای اسلامی شهرها متعلق به مردم و نظارت بر انتخابات آن حق مردم است.
      نهاد شوراهای شهر و روستاها و نظارت بر انتخابات آن، حق مردم است

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، متن کامل نطق پیش از دستور بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در صد و هفتمین جلسه علنی شورا در زیر آمده است:

      «باید محبوب‌ترین امور نزد تو میانه‌ترینش در حق و همگانی‌ترینش در عدالت و جامع‌ترینش در خشنودی مردم باشد. چرا که خشم عموم خشنودی خواص را بی‌نتیجه می‌کند و خشم خواص در برابر خشنودی عموم بی‌اثر است.»
      فرازی از عهدنامه امیرالمومنان خطاب به مالک اشتر
      محور اول
      مدتی است وضع اقتصادی کشور، بسامان نیست. گرچه متخصصان، خیلی پیشتر از اینها به تصمیم‌گیران کشور انذار داده بودند. اما دریغ از گوش شنوا . دلار 1000 تومانیِ 89، شد 3000 و خرده‌ای در 90 و 3500 تومانیِ فروردین 97، حالا در 99 خود را به یک قدمی 30 هزارتومان رسانده است. خانه‌ای که سال 82 می‌شد به 20 میلیون تومان بخری، امروز بعد از 17 سال، به بیش از 1.2 میلیارد رسیده یعنی 60 برابر. می‌دانید کجای کار می‌لنگد؟ آنجایی که از سال 84 دولتی آمد که قاعده دولت داری را باز تعریف کرد اما خلاف تعقل در منطق مملکت داری. دیگر رییس جمهور، برای حرف مردم، ارزشی قایل نبود. همین رفتار هم به خلفش رسیده و ایشان هم مردم را به گشایش وعده می‌دهد. آدرس اشتباهات را هم به کاخ سفید حواله می‌دهد.

      ایشان حقیقت را می‌گویند اما نه همه آن را. آنجایی که حسن روحانی با بی‌تدبیری امید مردم را ناامید کرد. آنجایی که مجالس برخاسته از نظارت استصوابی به جای تلاش، تدبیر، تصمیم بر مبنای عقلانیت و منافع مردم فقط و فقط از مردم انتظار مقاومت و تحمل داشتند و دارند، آنجایی که گسل حاکمیت–ملت به اندازه ای عمیق شده است که درک درستی از مطالبات به حق مردم در عرصه های مختلف ندارد. آنجایی که از ابتدای کرونا تا کنون رئیس دولت و دولتیان در جلسات با حداکثر فاصله فیزیکی به شور می‌نشینند و برای مردم بریده ازشدت فقر تصمیم آرمانی گرفته و می گیرند.

      آنجایی که رییس دولت به صورت مجازی سال تحصیلی را برای مدارس و دانشگاه‌ها افتتاح می‌کند مبادا حضور در جمع مردم به درد مردم  رنجدیده مبتلایش کند.
      اما حضرات! بیایید با هم برویم به حاشیه دومین کلان شهر کشور تا ببینید آنها که سقف و سرپناهی ندارند، چطور، زندگی که چه عرض کنم، فلاکت را روزمرگی می‌کنند. کاش بار دیگر غیرت، حمیت و انسانیت را برای خود معنا کنیم.
      ای به خواب غفلت اندر هان و هان بیدارشو
      در ره معنی ، قدم ، مردانه و هشیار زن

      برسیم به محور دوم. در میان هیاهوی بسیارِ اخبار اقتصادی و اجتماعیِ روزمره که گریبانگیرمان شده، در سکوت خبری، قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در حال دستکاری‌هایی با پوسته قانونی اما ویران‌کننده است. قانون را دارند تغییر می‌دهند. نهاد شوراهای اسلامی شهرها متعلق به مردم است و نظارت بر انتخابات آن حق مردم است، این حق نیابتا و بواسطه به مجلس شورای اسلامی سپرده شده.

      نکته اینجاست که خط، از جای دیگر می‌آید. رک و پوست‌کنده‌اش را به شما بگویم. انتخابات شوراهای شهر، فیلتر دلخواه بعضی آقایان را نداشت. حالا دارند فیلترهایی که در مجلس و ریاست جمهوری و خبرگان، اعمال می‌کنند را به شوراهای شهر می آورند. آنها خروجیِ مناسب شوراها را مجلس انقلابیِ فعلی می‌دانند. اما دست گل حضرات را بگذارید برایتان مرور کنم.

      در دور دوم انتخابات مجلس انقلابی که اخیرا برگزار شد، در اهواز 1.2میلیون نفر حق رأی داشتند. نفر برنده، فقط رأی 3.6% واجدان کل اهواز را گرفته. در کرج، چسبیده به تهران، وضع خیلی بدتر است. برنده، فقط 2.3% از کل واجدان شرایط را نمایندگی می‌کند. از کل440هزار واجد رأی‌دادن در زنجان به عنوان یک مرکز استان، برنده، صاحب فقط و فقط، 3.2% رأی مردم شده. نتیجه فیلترکردن را می‌بینید؟ این است. مثل روز روشن است.

      من نمی‌گویم این دوره فعلی شورای شهری مثل مشهد، عینِ سلیقه مردم بوده. نه! ما هم از صافی‌های موجود رد شدیم و الان در خدمت مردم هستیم. اما اگر به مردم، حق انتخاب کامل داده شود تا انتخاب کنند و رأی بدهند بدونِ اینگونه فیلترها، شاید و بلکه ما هم نباشیم در میان منتخبین. من به عنوان یک اصلاح‌طلب که مواضعم در چارجوب قانون اساسی است، بخدا راضی‌اَم فیلتری نباشد و مردم به دلخواه خود، آزادانه رأی بدهند ولو من و ما انتخاب نشویم. چه عیبی دارد. قیم مردم که نیستیم. اما آنان که به دنبال اینگونه فیلترها هستند می‌گویند مردم در انتخاب کردن نمی‌فهمند، راه را به بیراهه می‌روند.

      مولا امیرالمومنین علی علیه السلام آنگاه که مردم برای قبول حکومت فوج فوج گرد خانه او جمع آمدند هم او که امام معصوم و منصوب پیامبر بود در بیان دلیل قبول خلافت فرمود اگر نبود حضور و درخواست مردم و اگر نبودند کسانی که مرا یاری کنند و اگر خدا از علما پیمان نگرفته بود که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم آرام نگیرند افسار شتر خلافت را بر گردنش انداخته رهایش میکردم و شتر خلافت را از همان کاسه ای آب می‌دادم که پیش از این داده بودم (کنایه از 25 سال خانه نشینی) .

      امیر مومنان اولین شرط حکومت خویش را خواست مردم می‌داند اما صد دریغ و افسوس که 1400 سال پس از آن، هم آنان که سنگ او را به سینه می‌زنند حضور واقعی و تایید مردم را به هیچ می‌انگارند. انگار فقط خودشان می‌فهمند و لاغیر.

      درد اینجاست که به جای اینکه ابزارها و ظرفیت‌هایی که می‌تواند فاصله حاکمیت و مردم را پر کند و مردم را در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کمک کند و در مقابل،  قدرت قوای مختلف، را نیز به پاسخ گویی وادار کند یعنی بهره‌مندی کشور از ظرفیت نهادهای مدنی، احزاب قوی و قدرتمند رسانه‌های آزاد و ... همواره سعی شده است این نگاه قیم مردم بودن را در تصویب قوانین تسری بدهند.

      و متاسفانه در طرح پیشنهادی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز حق انتخاب از مردم به شورای نگهبان منتقل و همان اندک رمق انتخابات رقابتی نیز گرفته شده است. این طرح به محاق بردن جمهوریت و حق حاکمیت ملی و بستن روزنه‌های اندک موجود برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق انتخابات است.
      محور سوم
      یکی از برنامه‌های وعده داده شده لیست امید شفافیت بود. مدعی هستیم شورای پنجم در این راه گام های مهمی برداشته است. در موضوعاتی که نیاز بوده مصوبات اثرگذاری داشته‌ایم و در مباحثی که می‌بایست فرآیند ها باز تعریف و اصلاح شود به گونه‌ای که منجر به پاسخ‌گویی سریع و شفاف و با حداقل دخالت نیروی انسانی باشد در کمیته شفافیت به آن پرداخته شده است.
      ایجاد شفافیت کار سختی است خصوصا در سازمان بزرگ شهرداری با قدمت بالای آن، اما با اجرای بخشی از مصوبات شورا، نگرانی‌هایی در مدیریت شهری ایجاد شد و متاسفانه اجرای مصوبات با تاخیر رو به رو شده است همه باید کمک کنیم به استقرار شفافیت اگر در این مسیر همراهی مدیران و کارشناسان نباشد، اگر همراهی دستگاههای نظارتی را نداشته باشیم مسیر شفافیت سد می شود. شفافیت باید مسیر یک طرفه و غیر قابل بازگشت باشد.
       
      و اما امروز روز آتش نشانی و ایمنی است و فرصت مغتنمی است تا از عملکرد شورای پنجم در این حوزه بگویم.
      تا آغاز فعالیت شورای پنجم 49 ایستگاه آتش نشانی فعال در سطح شهر داشتیم و براساس برنامه عملیاتی می بایست 8 ایستگاه اضافه شود که تا کنون 3 ایستگاه به بهره برداری رسیده است و 3 ایستگاه هم تا پایان سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.و در بهمن ماه هم آغاز عملیات ایستگاه آتش نشانی شماره 56 و برج آتش نشان را خواهیم داشت و هم زمان بازسازی چند ایستگاه قدیمی مانند مفتح را داشتیم.
      و اما در قسمت تجهیزات مورد نیاز مقابله با حوادث و بحران ها:
      ● خرید دو دستگاه پلتفرم 72 متری که به ارزش قطعی آن 70 میلیارد تومان است.
      ● خرید61 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین اطفا حریق ارزش فعلی 120 میلیارد
      ● خرید 18 عدد موتور سیکلت اطفا حریق به ارزش 2 میلیارد تومان
      ● خرید حدود 5000 قلم تجهیزات انفرادی اعم از دستکش و چکمه و چراغ قوه و.... به ارزش 50میلیارد
      ● خرید 200 قلم تجهیزات مقابله با سیلاب به ارزش 8 میلیارد
      ● خرید و ساخت اولین تریلر آموزشی شهروند و رونمایی در این هفته به ارزش 2 میلیارد ریال
      ● خرید 4 دستگاه فوتون عملیاتی به ارزش 4میلیارد
      ● آغاز فعالیت گروه بازرسان ویژه کارگروه ایمن سازی اماکن پرخطر از ابتدای مرداد سال جاری
      ● جذب 80 بانوی آتش نشانی در قالب آموزشی و پیشگیری در اماکن عمومی متعلق به بانوان
      ● جذب 535 نفر نیروی جدید با اخذ مجوزات سیر قانونی و طی کردن آموزشهای لازم

      خدایا چنان کن سرانجام کار        تو خشنود باشی و ما رستگار
       

      تعداد بازدید: 70
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 2446    بازدید کنندگان دیروز: 3538    کل بازدید ها : 6,045,470
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد