• بخش های خبری
    •  
      منبع خبر : همشهری
      تعداد بازدید: 107
      کد: 196270
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

      3چالش‌ اصلی شوراها

      نهاد شوراهای اسلامی، تبلور راستین و حقیقی مردم‌سالاری دینی و سپردن رسیدگی‌ها و اداره امور مردم به‌خود آنهاست.
      3چالش‌ اصلی شوراها

      نهاد شوراهای اسلامی، تبلور راستین و حقیقی مردم‌سالاری دینی و سپردن رسیدگی‌ها و اداره امور مردم به‌خود آنهاست. درحالی‌که بیش از 21سال از تشکیل شوراهای اسلامی می‌گذرد، به واسطه این تصمیم شجاعانه دولت اصلاحات، بخشی از قدرت اجرایی و اتخاذ تصمیمات مهم در حوزه شهر و روستابه مردم و نمایندگان آنها سپرده شد. مهم‌ترین نکته‌ای که اکنون وجود دارد، این است که ببینیم در دو دهه اخیر چه ظرفیتی به ظرفیت شوراها افزوده شده است؛ آیا به‌سوی پرهیز از تمرکز تمرکزگرایی حرکت کرده‌ایم و اختیارات شوراها افزایش پیدا کرده و یا محدودتر شده‌اند؟ در قانون اساسی ظرفیت‌های بسیاری برای شوراها پیش‌بینی شده است. شوراها، طبق قانون مسئول اداره شهر هستند و لذا به آنها شورای شهر گفته می‌شود و نه شورای شهرداری. کاهش اختیارات و محدود شدن حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شوراها در موضوع اداره شهرها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز است و این محدودسازی نشان می‌دهد که دولت و مجلس شورای اسلامی تمایل به تمرکزگرایی دارند. اختیارات شوراها در شرایطی هرروز تقلیل می‌یابد که مسئولیت‌های مدیریت شهری همچنان به قوت خود باقی هستند.

      درآمدهای پایدار، چالش دیگر مدیریت‌های شهری است. هیچ‌یک از مسئولیت‌های شهرداری، همچون فعالیت‌های حوزه خدمات شهری، نگهداشت شهر، پسماند و... را به‌دلیل کمبود بودجه نمی‌توان تعطیل و یا واگذار کرد؛ در چنین شرایطی ما فاقد اختیارات لازم هستیم و لذا شهرداری‌ها هر روز مقروض‌تر می‌شوند و در آینده به نقطه‌ای بحرانی خواهند رسید. با وجود همه محدودیت‌های دولت و نیز شرایطی که با آن مواجه است، موضوع واگذاری اختیارات و تفویض آنها برای تامین منابع پایدار، یکی از مطالبات جدی ماست؛ متأسفانه آنچه سال گذشته در لایحه منابع پایدار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، نتوانسته انتظارات شوراهای شهر و شهرداری‌ها را برآورده کند و پاسخگوی نیازهای مدیریت های شهری باشد. دراوضاع کنونی، مدیریت‌ شهرها، به‌ویژه کلانشهرها، با دشواری‌های بسیاری همراه است و در چنین شرایطی، ورود دستگاه‌های نظارتی از بحث‌های کلان و راهبردی به حوزه‌های بسیار جزئی و سطوح خرد و میانی رسیده که آن را به مصلحت نمی‌دانیم. از طرفی شاخص‌ترین دستاوردهای شورای شهر مشهدمقدس در سال 98رونق یافتن و فعال شدن پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی در سطح شهر است. سال گذشته چندین پروژه حیاتی و مهم همچون دوربرگردان بزرگراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، چپگرد شهید ناصری، دوربرگردان ابوطالب و ... افتتاح شد؛ در کنار این پروژه‌ها، 2 ایستگاه «کوهسنگی» و «الندشت» نیز در خط 2قطارشهری مشهد با اعتباری بالغ بر 300میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید.

      اما درباره شرایط شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن، شهرداری در این زمینه مطالعات مختلفی را انجام داده و با دو مسئله مواجهیم؛ یکی کاهش منابع درآمدی و دیگری تحمیل هزینه‌های سنگین به مدیریت شهری که تأثیر جدی بر بودجه 99داشته است. تأثیرات کرونا بر درآمدهای شهرداری، در جلسه اخیر کمیسیون تلفیق که هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پروژه‌های شهرداری نیز اولویت‌بندی شدند تا درصورت تحقق درآمدها، این پروژه‌ها براساس اولویت از اواخر اردیبهشت‌ماه فعال شوند. این در حالی است که بهای اداره شهر بسیار سنگین بوده و ماهانه 350میلیاردتومان برای شهرداری مشهد هزینه دارد. در چنین شرایطی، ‌طبیعتا، اولویت نخست ما، اداره شهر و پرداختن به فعالیت‌های جاری اعم از فضای سبز، جمع‌آوری زباله و حوزه حمل‌ونقل و نیز تامین حقوق نیروی انسانی است؛ سپس درصورت تامین منابع و تحقق درآمدهای شهرداری، پروژه‌های عمرانی و دیگر حوزه‌ها را از سر خواهیم گرفت.

      از دولت محترم تقاضا و انتظار داریم که همچون بخش‌های مختلف صنعتی و صنوف و...، با تسهیلات ارزان‌قیمت و پیش‌بینی امکاناتی از صندوق توسعه ملی، از شهرداری‌ها حمایت کنند و یاری‌رسان مدیریت‌ شهری باشند تا بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم و در خدمت‌رسانی به مردم و فعالیت‌های مختلف خللی ایجاد نشود. البته حضور و حمایت مؤثر خیرین، سمن‌ها و تعامل دستگاه‌های مختلف مانع از بروز بحران جدی در مشهد شد. نکته مورد اشاره دیگر اینکه فروردین امسال و در زمان پیک شیوع ویروس کرونا در مشهد، مقرر شد طرح تردد زوج و فرد خودروها اجرایی شود ولی متأسفانه به‌دلیل نبود بانک اطلاعاتی ویژه افرادی که فعالیت آنها خدماتی است و باید در سطح شهر تردد کنند، اجرای آن محقق نشد و کماکان درگیر تهیه بانک اطلاعاتی هستند.

      این اتفاقات نشان می‌دهد که ما در شرایط بحران باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و زیرساخت‌های مختلفی را فراهم آوریم؛ حوزه بهداشت و درمان ما نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی است. بخش خصوصی باید تسهیلات و امکانات بیشتری دریافت کند و به تبع آن، خدمات بهداشتی و درمانی را توسعه دهند. در پایان باید بگویم که سال 99، سال دشواری برای شهرداری‌هاست. این سال به لحاظ اقتصادی، برای کشور سال دشواری خواهد بود و شهرداری‌ها نیز متاثر از فضای کلان کشور هستند؛ امیدواریم بحران کرونا هرچه زودتر با مشارکت و همراهی مردم سپری شود و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در بحث زائرین و گردشگران توسعه یابد و کمبودهای گذشته نیز جبران شود. با تحقق این رونق و برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای سال 99پیش‌بینی کرده بودیم و بودجه مناسبی نیز که در ابعاد مختلف درنظر گرفته شده بود، می‌توان شرایط مطلوب‌تری را برای ارائه خدمات مختلف به مردم فراهم آورد.

      محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس

      تعداد بازدید: 107
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
  •     بازدید کنندگان امروز : 1931    بازدید کنندگان دیروز: 1484    کل بازدید ها : 5,459,934
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط شورای اسلامی شهر مشهد انجام میگردد.
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد